יוסי יהושוע מסביר על התקרית באולפן ynet, הבוקר
(צילום: משה מזרחי)

לפני עשר שנים, ובסיוע ארגון אופוזיציה איראני, נחשף מפעל הצנטריפוגות שלפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הותקף על-ידי רחפן שהמריא ממקום סמוך. כבר אז נחשב המרכז החשאי, ששייך לארגון לאנרגיה אטומית באיראן, לאחד החשובים ביותר בייצור חלקי צנטריפוגות ורכיבים מתקדמים לתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.
האתר, המכונה "קומפלקס טהרן", או "קומפלקס TABA", נמצא בעיר כראג', מערבית לבירה האיראנית. לפי דיווח מלפני עשור, שהתבסס על האופוזיציה האיראנית, מיוצרים באתר בין היתר מגנטים, שפופרות מורכבות, בסיסי צנטריפוגות וחלקים אחרים – בדיוק אלו שמשמשים לייצור צנטריפוגות.
3 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
המבנים במתקן בכראג', בצילום לוויין לפני יותר מעשור
לפי הדיווח אז, במשך כארבע שנים וחצי – החל מ-2006 – יוצרו באתר עשרות אלפי צנטריפוגות, והועברו בחשאי לאתרים אחרים. מדי יום יוצרו שם 200 בסיסי צנטריפוגות. לפי אותו פרסום מ-2011, באזור אין שלטים שמצביעים על אותו מפעל מסתורי, וכל 30 קווי הטלפון באתר מנוטרים באתר מרכזי. מצלמות הותקנו גם מתחת למבנה, והכניסה עם מחשבים ניידים למקום אסורה בתכלית האיסור.
נכון ל-2011, באתר היו שלושה מבני ייצור גדולים. צילומי לוויין מאז מראים כי אותם שלושה מבנים נמצאים גם כיום, ובמהלך השנים נוספו כמה מבנים קטנים בסמוך. המבנה הגדול ביותר מכונה Tighcheh (חיתוך) כי שם יוצרו בעבר מכשירי חיתוך קטנים, ומאז שינוי הבעלות הוא מייצר בין היתר מגנטים. הותקן בו ציוד שיובא מאירופה כדי לפקח על איכות הייצור.
המבנה הגדול השני, שנמצא במרכז האתר, מכונה Holder. רוב החלקים של הצנטריפוגה מיוצרים שם. בשלישי, Ghalaviz, מיוצרים מפוחים – ושם לכאורה נשמרים המסמכים המסווגים.
3 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
צילום לוויין עדכני של מפעל הצנטריפוגות
(צילום: google maps)
מנהל האתר הוא ג'פאר מוחמדי, אחד מהמומחים הבכירים לייצור צנטריפוגות באיראן, ששמו נכלל בעבר ברשימת האישים שעליהם הטיל האו"ם סנקציות. החברה שאחראית על האתר היא TESA - החברה האיראנית לטכנולוגיית צנטריפוגות - ויו"ר החברה הוא אותו מוחמדי. בנובמבר 2011 הוכנסה TESA לרשימה האמריקנית השחורה, ונכתב כי החברה מייצרת חלקי צנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום, ומפעילה מתקן גם בנתנז.
לפני שנתיים הטילו האמריקנים סנקציות גם על אישים הקשורים ל-TESA ועל רשת של חברות שסחרו איתה. בין היתר נכנס לרשימה השחורה מוחמד פחריזאדה, בכיר בחברה, וכן חברות בלגיות וסיניות שמכרו לה חומרים שעל פי החשד האיראנים משתמשים בהם בתוכנית הגרעין. בשנה שעברה הטילו האמריקנים גם על בכיר אחר ב-TESA, אחמד אסגארי שיבאי, מנהל הקומפלקס של החברה בנתנז.
בכתבה שפורסמה הלילה ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי מתקפת הרחפן על מפעל הצנטריפוגות - כפי שתוארה בידי הגורמים האיראניים - דומה מאוד למתקפה שהייתה נגד מתקן של חיזבאללה בביירות באוגוסט 2019, שבו הושמד רכיב מרכזי בפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. לפי תיאורים שפורסמו בלבנון, מטוסים זעירים ללא טייס המריאו מאזור החוף של ביירות והתרסקו אל תוך המתקן. אחרי ההתקפה, כך לפי כמה פרסומים בלבנון, נסוגו אנשי המבצעים, שחיזבאללה זיהה כישראלים, לצוללת שבאה לאסוף אותם מהים.
3 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
מבט מהאוויר על המתקן בכראג'
(צילום: google maps)
הפגיעה בפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, ב-2019

על פי הדיווחים בכלי התקשורת האיראניים אתמול, "הפעולה העוינת" סוכלה, והתקרית לא גרמה לאובדן בנפש או לנזק ברכוש. לפי אותם דיווחים, ניסיון החבלה אירע אתמול בשעות הבוקר המוקדמות, והוא סוכל הודות למה שבדיווח תואר כ"אמצעי אבטחה קפדניים". אותם אמצעי אבטחה אומצו לכאורה בעקבות אירועי חבלה קודמים במתקני גרעין באיראן, וכן בשל חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה לישראל.
גורמים אמריקניים סיפרו ל"טיימס" כי המפעל היה בין היעדים שהוצגו על-ידי ישראל לממשל טראמפ בתחילת 2020 כמטרה אפשרית לתקיפה באיראן. לפי הדיווח, באתר זה פעלו לייצר צנטריפוגות חדשות שנועדו להחליף את מאות הצנטריפוגות שהושמדו במתקפה במתקן הגרעין בנתנז באפריל. טרם ברור אם למפעל ולתכולתו נגרם נזק כלשהו, ואם כן - באיזה היקף.
בכתבה צוין כי המפעל מייצר צנטריפוגות מתקדמות וחדישות יותר, שיכולות להעשיר יותר אורניום בזמן קצר יותר. יכולתה של איראן לפתח, לייצר, להרכיב ולהפעיל צנטריפוגות שכאלה, המקצרות משמעותית את הזמן הנדרש כדי להעשיר כמות מספקת של חומר גרעיני לפצצה, היא אחד הנושאים המרכזיים בשיחות המתקיימות בווינה על עתידו של הסכם הגרעין מ-2015.