צפו בנהג המונית "אשר" נפרד מראש המוסד היוצא יוסי כהן

מאות אנשים השתתפו אמש (שני) באירוע הפרידה מראש המוסד יוסי כהן, שמסיים 38 שנים בארגון ומעביר את השרביט למחליפו דוד (דדי) ברנע. הבוקר יתקיים טקס החילופים הרשמי.
באירוע במטה המוסד במרכז הארץ השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו, שר הביטחון בני גנץ, שר המודיעין אלי כהן, שר האוצר ישראל כץ, ראש המוסד החדש ברנע, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש שב"כ נדב ארגמן, ראש הועדה לאנרגיה אטומית זאב שניר, מנכ"ל איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, והרב הראשי לישראל לשעבר ישראל מאיר לאו. מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו, חבר אישי של כהן, הגיע במיוחד לארץ והשתתף גם הוא.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וראשי המוסד הנכנס והיוצא
בנימין נתניהו וראשי המוסד הנכנס והיוצא
"חדרנו ללב ליבו של האויב האיראני". יוסי כהן עם מחליפו דדי ברנע ונתניהו, הערב
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
3 צפייה בגלריה
אשר נפרד מיוסי כהן ראש המוסד היוצא
אשר נפרד מיוסי כהן ראש המוסד היוצא
אשר בן חורין נפרד מראש המוסד
לאירוע הגיעו הוריו של כהן, והמארגנים הפתיעו עם השמעת הקלטה של התוכנית "קולה של אמא" ששודרה בגלי צה"ל כשכהן היה חייל, ובה מסרה לו אמו ד"ש.
לנוכחים הוקרן סרטון של אשר בן חורין, נהג המונית מארץ נהדרת (יובל סמו), שאמר: "תמיד לקחתי את יוסי למבצעים מיוחדים. לקחתי אותו לרמי לוי, לסופר פארם, הוא חולה על אחד פלוס אחד".
"הוא אפילו שלח לי פעם נערת פיתוי", הוסיף אשר, וסיפר: "אנשים אומרים לי 'יוסי כהן הולך להיות ראש הממשלה', אני אומר להם - לפני שהוא יהיה ראש הממשלה הוא קודם כל יהיה פרזנטור של הוגו בוס".
נתניהו נפרד מיוסי כהן
(צילום: עומר מירון,לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

נתניהו אמר באירוע הפרידה: "נתתי בך אמון לפני חמש שנים וחצי כשמיניתי אותך לראש המוסד. הערב אני יכול לומר בפה מלא - הצדקת את האמון הזה ב-100%. היית אחד מראשי המוסד הטובים ביותר שהיו למדינת ישראל. אז הערב אני אומר לך תודה ומדינת ישראל אומרת לך תודה על כל הפעולות החשובות והנועזות שהמוסד עשה בהובלתך. תודה רבה יוסי".
הוא הוסיף: "כשנכנסת לתפקיד, יוסי, אמרתי לך שאני משוכנע שתוכל להצעיד את המוסד קדימה. שתגביה עוד יותר את רף המצוינות ואת איכות הפעולה. אתה ואנשי המוסד עמדתם במשימה, בגדול. הוכחתם שאפשר לקחת חוד חנית שכבר היה מושחז ולהשחיז אותו עוד יותר.
"בעניין אחד אתגרתי אתכם ואותך במיוחד - כל הזמן ליזום ולאחוז השור בקרניו. שור נגח, שור מועד, שור ושמו 'איראן'. אמרתי לך יוסי, שהמשימה העליונה שלך היא לבלום ולעכב בכל דרך את הדהירה של איראן לפצצה גרעינית. אני דחפתי מצידי ואתה דחפת מצדך. אינני רוצה ואינני יכול לפרט כאן את כל מה שאנחנו עושים כדי להילחם במשטר האייתוללות שמאיים להשמיד אותנו. מוטב גם בערב הזה, שרוב הדברים הללו, בממלכת הצללים יישארו בצל".
על הסכמי אברהם אמר נתניהו: "אנחנו מנצלים הזדמנויות להשיג שלום ונורמליזציה עם מדינות ערב: שלום תמורת שלום ושלום מתוך העוצמה הרבה שבין השאר מקופלת כאן תחת האוהל הזה. יוסי, גם בתחום זה, לך ולמוסד יש זכויות חשובות. סייעתם למדינת ישראל לפלס דרך לארמונותיהם, אני יכול להגיד גם - ליבותיהם של שליטי האזור. הרבה לפני טקס החתימה המרגש בוושינגטון, ואגב גם לאחריו".
על משבר הקורונה הוסיף: "בתחילת משבר הקורונה הכנסנו את המוסד לפעולה. אתה פעלת להביא מכונות הנשמה וציוד רפואי חיוני אחר לחולים במגפה. אלה היו ימים קשים מאוד. הייתה תחרות בינלאומית עזה על ציוד מציל חיים והצלחנו, ישראל הקטנה, בתחרות הזאת".
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
מייק פומפאו
(צילום: רויטרס)
כהן עצמו אמר באירוע: "אני מתבונן בגאווה ובענווה על תקופתי כראש המוסד. יחד, הגענו להישגים משמעותיים אל מול כל האיומים. חדרנו ללב ליבו של האויב האיראני. פעלנו בהתמדה לאיסוף ולחשיפת סודותיו האפלים וערערנו את ביטחונו העצמי ואת יהירותו. הבאנו את ארכיון הגרעין האיראני וחשפנו לעולם כולו את תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית, את הכוונה, את שימור היכולות בתחום הגרעין הצבאי ואת ההונאה והשקר של איראן, שניסתה להתל בעולם כולו לאורך השנים".
כהן בירך את עובדי ועובדות המוסד, וציין כי בתקופתו קלט הארגון "עובדי מכל חלקי החברה הישראלית". לדבריו, "אנו זקוקים לכל העושר הישראלי הזה, האנושי הזה, המגוון הזה". הוא הוסיף כי בתקופתו גדל גם ייצוג הנשים בדרג הפיקודי, ואמר: "במוסד הדבר היחיד שקובע הוא הכישרון, יכולת הביצוע ואומץ הלב האינטלקטואלי והמבצעי".
ראש המוסד הנכנס, דוד ברנע, בירך את קודמו בתפקיד ואמר: "אתה משאיר אחריך מוסד חזק, בעל תחושת מסוגלות אדירה. מוסד עם תשתיות ויסודות איתנים מהם נמשיך ונצמח".
כהן מסיים הבוקר שירות של יותר מ-40 שנים במערכת הביטחון. הוא גויס למוד ב-1989, כשהיה בן 22. בתחילת דרכו, שירת כקצין איסוף, באגף המבצעי לגיוס סוכנים. מהמוסד נמסר כי "במקצועיות ובנחישות טיפס כהן בסולם הדרגות בתוך האגף, ובשנת 2006 מונה לראש האגף לגיוס סוכנים. בשנת 2016 מונה לתפקיד ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, והוביל את הארגון, תוך דבקות במשימה, יצירתיות וחשיבה נועזת, להצלחות מבצעיות ומודיעיניות יוצאות דופן. המוסד, בראשותו של כהן, חתום על מבצעים רבים, אמיצים ופורצי דרך, שהצלחתם תרמה רבות לביצור ביטחונה של מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 22:37, 31.05.21