יותר מ-1,000 ק"מ מפרידים בין איראן לישראל - אבל את המרחק הזה יכולים לעבור לא מעט טילים וכטב"מים שנמצאים בארסנל האיראני. על רקע האיומים ההולכים וגוברים מצדה של טהרן, ערכו ב"דיילי מייל" הבריטי השוואה בין הצבאות.
במקביל, ואחרי שהבוקר (יום ו') דווח על כך שתגובה תיתכן ב-24 עד 48 שעות הקרובות, מתפרסמות הערכות נוספות על אופי הנקמה האיראנית: לפי שני גורמים אמריקניים ששוחחו בצהריים עם רשת CBS, בתרחיש "הגרוע ביותר" הנקמה עלולה לכלול יותר מ-100 כטב"מים ועשרות טילים שיכוונו ליעדים צבאיים בישראל.
3 צפייה בגלריה
טילים וכטב"מים של איראן. ארכיון
טילים וכטב"מים של איראן. ארכיון
טילים וכטב"מים של איראן. ארכיון
(צילום: רויטרס )
אינפו איראן נגד ישראל - נתונים מעודכן
אינפו אינפוגרפיקה ארבע שכבות הגנה אווירית איום איראני איראן מלחמת מלחמה חרבות ברזל כיפת ברזל קלע דוד חץ 2 3

לדברי הגורמים, התגובה עשויה להתרחש תוך שעות. הגורמים העריכו כי לישראל יהיה "מאתגר" להתמודד מול מתקפה שכזו. לצד זאת, הודגש כי האמריקנים לא שוללים שאיראן תבצע מתקפה בסדר גדול קטן בהרבה, כדי להימנע מהסלמה דרמטית. בישראל, יודגש, הזהירו שמתקפה ישירה משטח איראן תחייב "תגובה הולמת" - לפי שר החוץ ישראל כ"ץ בתוך שטח איראן - אבל אתמול הופצו גם דיווחים שלפיהם איראן אותתה כי תגיב באופן שימנע הסלמה משמעותית.
כחלק מהאיום בתגובה לחיסול הבכיר האיראני חסן מהדווי בדמשק, פרסמה השבוע סוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א תמונות של תשעה טילים איראניים, "שהטווח שלהם מאפשר להם להגיע לישראל". ברשימה מופיעים הטילים סג'יל (מגיע לטווח של 2,500-2,000 ק"מ), חרמשהר 4 (לטווח של 2,000 ק"מ), עמאד (2,000 ק"מ), שיהאב 3 (2,000 ק"מ), קדר (1,950 ק"מ), באווה (1,650 ק"מ), פתח 2 (1,400 ק"מ), חיבר שכן (1,450 ק"מ) וחאג' קאסם (1,400 ק"מ).
נתניהו לטייסים בתל נוף: "בהצלחה"
(צילום: רועי אברהם / לע״מ)

היום (שישי) ב-16:30 כונסו חברי קבינט המלחמה לדיון בנושא המוכנות לתגובה איראנית. לפני כן כינס גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דיון הערכת מצב עם המפכ"ל ובכירים נוספים ובהם נציב הכבאות. "המטרה לחדד ולשפר את מוכנות כוחות משטרת ישראל, שב"ס וכבאות והצלה ולשמור על שגרת החיים של אזרחי ישראל", נמסר מטעמו.
בצהריים, ובהמשך לרצף המסרים האמריקניים לאיראן, אמר בכיר אמריקני לאל-חדת' הסעודי כי "המיליציות הפרו-איראניות ישתמשו כנראה בטילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים בתגובה נגד ישראל. הודענו לאיראן בבירור לא לכוון לאמריקנים במסגרת התגובה. אין לנו קשר לתקיפת האיראנים בדמשק. איראן הבינה את המסר. אנחנו לא ישראל שביצעה את התקיפה, ולאיראן אסור לתקוף אינטרסים שלנו".
ב"וושינגטון פוסט" פורסם היום כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הלין בפני מקבילו שר הביטחון יואב גלנט, על כך שישראל לא עדכנה את ארצות הברית לפני החיסול בדמשק. לפי הגורם האמריקני שצוטט ב"אל-חדת'", "כל תקיפה איראנית נגד חיילים, בסיסים או אינטרסים אמריקנים תיחשב כהסלמה שדורשת תגובה. אם התגובה האיראנית תהיה מסלימה ולא תהיה תואמת לתקיפה בדמשק כל התרחישים הצבאיים פתוחים. גם כל שימוש של איראן בנשק כימי ייחשב להסלמה".
ב"דיילי מייל" נכתב כי לאיראן יש יתרון גדול בארטילריה וגם בהיקף כוח האדם שלה, הכולל 1.2 מיליון חיילים בסדיר ומילואים - לעומת 750 אלף חיילים בסדיר ובמילואים בצה"ל. אבל בעיתון הבריטי ציינו כי רבים מאותם לוחמים מוצבים באזור עזה ובצפון, אל מול כוחות חיזבאללה. מנגד, לפי אותה השוואה לצה"ל יותר מ-3,500 טנקים - יותר מפי 2 ביחס לאיראן.
3 צפייה בגלריה
ללא קרדיט ליאור בן ארי
ללא קרדיט ליאור בן ארי
הטילים האיראניים, כפי שפרסמה סוכנות הידיעות איסנ"א
אבל בעיתון מציינים מיד כי המספרים הללו כמעט לא רלוונטיים. המרחק המינימלי בין ישראל לאיראן הוא 1,000 ק"מ, ובין טהרן לתל אביב 1,600 ק"מ - והמשמעות היא כי הסיכוי ללחימה קרקעית כמעט ולא קיים. גם הסיכוי לקרבות ימיים נמוך מאוד, ולכן עימות ישיר - אם בכלל יהיה כזה בין איראן לישראל - יתרחש כמעט אך ורק באמצעות מטוסים, טילים וכטב"מים.
לפי ה"דיילי מייל", לחיל האוויר הישראלי עדיפות ברורה על האויב האיראני, בין היתר עקב מטוסי הקרב המתקדמים מתוצרת ארצות הברית, ובהם ה-F-35 החמקניים, ומטוסי F-15 ו-F-16. גם מספר מטוסי הקרב הכולל בארסנל הישראלי גדול ביותר מ-100 מזה של האיראנים.

מטוסים מתוצרת ארה"ב, מלפני המהפכה האיסלאמית

חיל האוויר האיראני כולל בין היתר מטוסי F-14 (טומקאט) אמריקניים ישנים, שהועברו לאיראן עוד לפני המהפכה האיסלאמית, לצד מטוסי F-4 ו-F-5 ישנים עוד יותר. בנוסף יש ברשותם גם מטוסים מתוצרת סינית ורוסית, שהבולט בהם הוא מיג 29. האיראנים רכשו ממוסקבה מטוסי קרב חדישים מסוג סוחוי 35, אבל אלו עדיין לא סופקו.
אבל לאיראן כן יש מגוון רב של טילים וכטב"מים, הגדול והרחב ביותר במזרח התיכון, שעשוי לשמש אותה לתקיפה כזו - הן אם תחליט באופן חסר תקדים לתקוף ישירות את ישראל, או בעזרת שלוחיה.
3 צפייה בגלריה
המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
שאהד 136
(צילום: AP)
אל מול הטילים שפורטו בתחילת הכתבה, וארסנל הכטב"מים - ובהם השאהד 136 שרכשו הרוסים באלפים מאיראן והם משתמשים בו ללא הפסקה במלחמה נגד אוקראינה - יש לישראל מערך הגנה אווירית רב-שכבתי, המורכב מכיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2 וחץ 3.
כיפת ברזל, המהווה למעשה את שכבת ההגנה החמישית והתחתונה, יכולה ליירט בין היתר כטב"מים, טילים בליסטיים וטילי שיוט. כל סוללה מגנה על אזור מצומצם יחסית. קלע דוד, שטווח היירוט שלה עומד על 250 ק"מ, יכולה ליירט בין היתר מל"טים - ובהם כאלה שמגיעים ממרחק של כ-2,000 ק"מ. לאחרונה הצליחה המערכת ליירט כטב"ם בשמי לבנון.
מערכת חץ 2 כבר יכולה ליירט טילים בליסטיים ארוכי טווח, גם ממרחק של יותר מ-1,500 ק"מ. מערכת חץ 3, השכבה העליונה בהגנה הרב-שכבתית, מתקדמת עוד יותר ויכולה ליירט גם טילים הנושאים ראשי נפץ גרעיניים או כימיים. הטווח שלה - יותר מ-2,400 ק"מ.
תיעוד מיירוט של מערכת החץ, במהלך המלחמה
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

דובר צה"ל: ההגנה האווירית לא הרמטית
(צילום: לע"מ )

מתחילת המלחמה יירט חץ 2 שלושה טילים ששוגרו החות'ים לעבר ישראל. הראשון שבהם, בסוף אוקטובר, היה היירוט המבצעי הראשון של טיל בליסטי בידי מערכת החץ. כשבוע לאחר מכן ביצעה גם מערכת חץ 3 יירוט מבצעי ראשון, כאשר יירטה טיל קרקע-קרקע בליסטי, שגם אותו שיגרו החות'ים.

"יירוט מתבצע כמו באולימפיאדה"

גורם ביטחוני בכיר הסביר כי "יירוט מתבצע כמו באולימפיאדה. צריך לעשות מהר יותר, גבוה יותר ורחוק יותר. לצורך ההשוואה, מהירות ירי של כדור מנשק M16 היא בערך ק"מ לשנייה, והמהירות של טיל מאיראן היא 3 ק"מ לשנייה. לכן גם המיירט שמותאם לכך צריך להיות מהיר באותה מידה".
אמש אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כי "תקיפה משטח איראן תהווה הוכחה ברורה לכוונות האיראניות להסלים את המצב במזרח התיכון ולהפסיק להסתתר מאחורי השלוחים".
תא"ל הגרי התייחס גם להגנה האווירית, והודה: "יש לנו יכולת הגנה רב-שכבתית שהוכיחה את עצמה עם אלפי יירוטים מוצלחים, אך ההגנה לעולם אינה הרמטית".