נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין, מי שעוכב הבוקר (יום ג') לחקירה יחד עם ראש לשכת עורכי הדין בעבר אפי נוה, בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים, היה מושא לביקורת על התנהלותו עוד בימיו בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
ראש הלשכה, עו"ד עמית בכר, בריאיון ל-ynet: "ידענו על מעלליו של נוה"
(צילום: ירון ברנר)

פרשת נוה-אורנשטיין: הכותרות

• יאח״ה עיכבה לחקירה את איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, ואת אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. • החקירה נפתחה בעקבות פרסום ב"הארץ" שלפיו אורנשטיין ונוה היו מעורבים לכאורה ביחסי קח-תן מפוקפקים הקשורים למינוי שופטים. • על פי הפרסום, נוה הבטיח לאורנשטיין את תמיכת הלשכה במינוי שלו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, בתמורה להזזת שופטת מסוימת מתיקים. • הפרסום עורר סערה ציבורית וגרר תגובות חמורות מצד גופים משפטיים, שקראו לחקירה יסודית של הפרשה. • פרשה זו מעלה שאלות קשות בנוגע לטוהר המידות במערכת המשפט וביחסי הכוחות בין שופטים, עורכי דין וגופים פוליטיים.
2 צפייה בגלריה
אפי נוה איתן אורנשטיין
אפי נוה איתן אורנשטיין
נוה ואורנשטיין. התכתובות ביניהם גררו ביקורת עוד ב-2020, אך לא נפתחה חקירה
(צילום: יריב כץ, שאול גולן)
בשנת 2020 נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס אורי שהם, פרסם החלטה ובה ביקורת על התנהלותו של אורנשטיין, בעקבות התכתובות שנחשפו אז עם נוה. עם זאת, קבע אז השופט שהם שאין מקום לפתיחת חקירה פלילית בנושא, ודחה טענות נוספות שהועלו בתלונות נגד אורנשטיין, בהן על מגעים שניהל עם עורך דין ממשרד גדול שפעל לקידום בחירתו.
הנציב שהם בדק אז שורת תלונות כנגד הנשיא. הוא כתב בהחלטתו כי לא הייתה בעיה עקרונית בשיחה בין אורנשטיין לנוה, אבל ביקר את סגנון ההתכתבות.
"אין ולא הייתה מניעה כי ראש הלשכה יבוא בדברים עם מי מבין המועמדים", כתב. "אין צורך לומר עם זאת כי יש צורך להקפיד כי השיח בין ראש הלשכה למועמד לתפקיד נשיא בית משפט המחוזי יהיה ענייני ולא יגלוש לנושאים ולמחוזות אישיים, ובוודאי שיש לוודא כי לא ייווצר הרושם שמדובר בשיח שהוא במהותו 'שמור לי ואשמור לך'. אין פסול בתקשורת ישירה ביניהם, אך רצוי לא לעשות כן בתוכנת מסרים מיידית, דבר העלול להוביל לקרבת יתר בין ראש הלשכה למועמד, ולאפשרות גלישה לסגנון התבטאות חברי-פמיליארי שאינו ראוי לשופט".
לגבי תוכן השיחה כתב השופט שהם: "הגעתי למסקנה שמדובר בשיח הנוגע ישירות לעניינו של ציבור ה'נזיקיסטים' (עורכי דין העוסקים בדין הנזיקי - ג"מ וט"צ). אני לא רואה בהתכתבות הזו כל פגם. אלמלא העובדה שמשרדו של נוה מתמחה בעיקר בנזיקין, כך שיש לו עניין רב בקידומו של תחום זה על חשבון תחומי משפט אחרים, היה מצופה מהנשיא שיבהיר לנוה שבכוונתו לקדם ולגרום להתמקצעות בכל תחומי המשפט המתנהלים במחוזי, כולל תחום הנזיקין, דבר שלא נעשה וחבל.
"אין מקום להתבטאויות המאפיינות שיחות בין חברים, כאשר באותה התכתבות אמר הנשיא לנוה 'תשמור עליי' בוועדת האיתור, ונוה שואל את הנשיא בהקשר לתאגידיה של ענבל אור 'נו - פירקת אותה?'. לנוה לא היה בשלב זה לפחות כל קשר לאור, והשאלה נשאלה מתוך סקרנות גרידא, אולם מדובר בעוד ביטוי לקרבה אישית שעה שהיה מקום לריחוק מסוים".
אורנשטיין נודע גם כאחד מהמומחים הבולטים בתחום חדלות הפירעון בישראל. באירוע פרידה ממנו לרגל פרישתו ב-2020 הוא סיפר: "אנשים מתפתים אחרי השקעות, משקיעים את כספם. למשל קבוצות רכישה - באולם שלי ישבו אנשים ובכו. לא ישנתי בלילות. מה אפשר לעשות שהעוגה לא מספיקה לכולם? מה אני אגיד להם, איך לא שמרתם על כספכם? מה תעשה עם מאות אנשים שלא יקבלו דירות? אתה לא מתקשח עם השנים, אז אתה מנסה למצוא פתרונות יצירתיים. כשקורס קונצרן הוא מותיר שובל של אנשים שניזוקו, שלא יוכלו לקבל את כספם חזרה וזה קשה".
2 צפייה בגלריה
ענבל אור
ענבל אור
אורנשטיין היה השופט שטיפל בתיקיה. ענבל אור
(צילום: מוטי קמחי)
אורנשטיין שימש נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב כ-4.5 שנים והיה שופט 19 שנה. הוא היה השופט שטיפל בין היתר בתיקי ענק כמו קריסת אי.די.בי, בפשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן וקריסת קבוצת ענבל אור. הוא נחשב לשופט חד, מקצועי, יעיל שמספק חשיבה יצירתית.
במסגרת שיח של אחד על אחד עם עו"ד שי מילוא, הסביר אורנשטיין ב-2020 מדוע החליט לפרוש מתפקיד רב העוצמה של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. "הדרך שבה ניהלתי את בית המשפט המחוזי בתל אביב שהוא בית המשפט הגדול והמוביל במדינה מחייבת השקעה. יש קרוב ל-60 שופטים במחוזי בתל אביב ומעל 250 עובדים. זו אימפריה. במקביל שמעתי תיקים. זה גורם לשחיקה מסוימת. רציתי להעביר את השרביט הלאה. כשאדם מגיע למצב שהוא חושב שהוא השיג את המטרות שלו ואתה מרגיש שהגיע הרגע, אתה צריך להעביר את השרביט הלאה. הייתי עם יד על הדופק. בית משפט כמו כל מפעל צריך להיות יעיל. על בית משפט לתת פתרון. בית המשפט מאוד התייעל. היה ביקוש למפעל שלי, לבית משפט. הגיעו לפה תיקים מהצפון והדרום".
במהלך האירוע נשאל אורנשטיין על ידי עו"ד מילוא על המתקפות על מערכת המשפט והביקורת עליה. אורנשטיין השיב כי "הרשות השופטת היא רשות נקייה, זהירה וראויה. אני ער למתקפות שיש, אני לא מנותק. הציבור חייב לשמור על מערכת המשפט שתהיה עצמאית וראויה".
למרות צו איסור הפרסום על החומרים ממכשירו הנייד של נוה, ב-2020 דלפה שיחה נוספת. לאחר פניות, בית המשפט התיר אז לפרסם את תמליל השיחה, שהתקיימה ב-2016 בין יו"ר לשכת עורכי הדין למועמד לנשיאות המחוזי תל אביב - איתן אורנשטיין. בתקופה שבה התפרסמה השיחה, אורנשטיין כבר כיהן כנשיא.
ב-2016 נוה תמך באורנשטיין שהיה מועמד וקידם אותו במרץ לתפקיד. ההתכתבות בין השניים כללה שיחות שלא בהכרח הולמות שיח בין שופט בכיר לנושא תפקיד בכיר בלשכה: כך למשל נוה שואל את אורנשטיין לגבי ענבל אור, שהחברה שלה עמדה בפני פירוק והשופט דן בעניינה ("נו פירקת אותה?"). נוה גם עדכן את המועמד לנשיא המחוזי: "השבוע אני אצל ועדת איתור", ואורנשטיין ביקש :"תשמור עליי", נוה השיב: "אם לא אתה לא הייתי בא לשם בכלל.. אתה הכי מתאים וראוי", והוסיף: "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו. לטובת ציבור הנזיקיסטים".