קופות החולים מדווחות בימים האחרונים על עלייה במספר המאומתים היומי שנדבקו בקורונה, אך במערכת הבריאות מדגישים כי החזרה לשגרת חיים מלאה מלווה ועוד תלווה בעתיד בעליות נקודתיות – אך לא מדובר על גל חדש.
3,731 מאומתים קיבלו אתמול תשובה חיובית, בהם ארבעה שרים וח"כים (ניצן הורוביץ, גלעד קריב, אורית סטרוק ואלון טל). שיעור החיוביים הוא הגבוה ביותר בחודש וחצי האחרונים לצד זינוק במקדם ההדבקה, אך בשלב זה אין שינוי משמעותי במספר המאושפזים בבתי החולים בעקבות סיבוכים של הנגיף, וככל שיהיה כזה הוא צפוי להתרחש רק בהמשך.
1 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
פחות נבדקים במתחמים הרשמיים, מאומתים רבים נשארים מתחת לרדאר
(צילום: מוטי קמחי)
בקופת החולים לאומית דיווחו על כ-250 מאומתים ביום בימים האחרונים לעומת כ-100 בשבוע שעבר, וגם בקופת החולים מכבי דיווחו על הכפלה בשיעור המאומתים. לפי נתונים משרד הבריאות, בשבוע האחרון נרשמה עלייה של קרוב ל-18% במספר המאומתים לעומת השבוע הקודם, ובמשרד הבריאות אמרו כי הם עוקבים אחר הנתונים אך צעדים כמו החזרת הבדיקות לנתב"ג אינם על הפרק.
"אנחנו רואים שחזרנו לשגרה הישנה והטובה שלנו", מסביר ד"ר ארנון שחר, ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי שירותי בריאות וחבר הצט"מ. "אנחנו חוזרים לחו"ל, לאירועים, למסיבות והחתונות, וזה חלק מהמחיר", אמר ד"ר שחר. "בשפעת יותר קל לתחום את זה לעונה אך בקורונה אין דפוס של עונתיות. אנחנו נראה עליות וירידות ללא קשר לעונות עצמן. מדובר באדווה, לא גל. למדנו לחיות עם הקורונה". הוא ציין כי "אנחנו מתקרבים לקבל את זה כמחלה כשאר המחלות, וכל הזמן מסתכלים עם עין פקוחה לראות שאין וריאנט חדש שמאלץ אותנו התמודדות חדשה. אבל אני לא רואה את זה קורה עכשיו".
גם ד"ר דורון דושניצקי, מנהל תחום הקורונה בקופת החולים לאומית, לא מתרגש מהעלייה הנקודתית. "אנחנו ממשיכים לעקוב ולראות את הנתונים", אמר ד"ר דושניצקי. "כל עוד הנתונים לא מזמינים אשפוזים ומשהו שמעיק מאוד על מערכת הבריאות – יש בעיקר לעקוב. יש פחות הקפדה ואנשים יותר מרשים לעצמם או לא להיבדק או להיבדק בערכות ביתיות ולהיות מתחת לרדאר, וזה מגביל קצת את קטיעת שרשראות ההדבקה. אנחנו לא מוטרדים בשלב זה מהעלייה הזו, וגם בקרב אנשי המקצוע אין דאגה עמוקה מהמצב. בכל פעם שנתונים הולכים לכיוון מסוים יש דריכות, אבל אין משהו מעבר לזה".