צבא ירדן הודיע כי הרג הבוקר (יום ה') 27 מבריחי סמים שניסו להסתנן לתוך המדינה מסוריה השכנה. לדבריו כמה בני אדם נוספים נפצעו, ואחרים שהשתתפו בניסיון ההברחה הצליחו להימלט בחזרה לשטח סוריה. הצבא הירדני מסר כי במהלך האירוע תפס כמויות גדולות של סמים שהיו אמורים להיות מוברחים.
3 צפייה בגלריה
חייל ירדני בגבול עם סוריה. עוד כמה מבריחים נמלטו
חייל ירדני בגבול עם סוריה. עוד כמה מבריחים נמלטו
חייל ירדני בגבול עם סוריה. עוד כמה מבריחים נמלטו
(צילום: רויטרס)
הודעת הצבא הירדני באה אחרי שלאחרונה הוא הקשיח את המדיניות שלו כלפי הברחות הסמים מסוריה, והחליט על חתירה מוגברת למגע איתם. הבוקר מסר צבא ירדן כי ימשיך להפעיל אגרוף ברזל נגד כל מי שינסה לחדור לארצו או לבצע ניסיונות הברחה דרך הגבול שלה.
בעשור האחרון, מאז פרוץ מלחמת האזרחים בה, הפכה סוריה למוקד אדיר של ייצור סמים והברחתם. הסם הראשי שמוברח מסוריה הוא קפטגון, סוג של אמפטמין בלתי-חוקי. הוא מכונה "הקוקאין של העניים", ונחשב פופולרי בקרב בני נוער מהשכבות העשירות בעולם הערבי. מסוריה ומלבנון מיוצאים הסמים האלה לשלל מדינות במזרח התיכון, בראש ובראשונה מדינות המפרץ אבל גם ירדן ועיראק, וכן לאירופה. לדברי ירדן, כ-85% מהסמים שמוברחים לתוכה מיועדים להגיע בסופו של דבר למדינות אחרות.
סוכנות האו"ם למלחמה בסמים ובפשיעה מסרה כבר בדו"ח שפרסמה בשנת 2014, שלוש שנים אחרי פרוץ המלחמה בסוריה, כי שוק האמפטמין הולך וגדל במזרח התיכון, וכי סמים שנתפסו במבצעים שנרשמו בסעודיה, בירדן ובסוריה היוו 55% מכלל האמפטמינים שנתפסו אז ברחבי העולם. גורמים רשמיים בירדן ובסעודיה טוענים כי ארגון חיזבאללה ומיליציות אחרות השולטות בחלקים נרחבים מדרום סוריה הם האחראים להתגברות ההברחות. חיזבאללה מצדו דוחה את ההאשמות.
3 צפייה בגלריה
לבנון נמל ביירות משלוח סמים מוחבא ב תפוזים
לבנון נמל ביירות משלוח סמים מוחבא ב תפוזים
תפיסת סמים שהוחבאו בתוך תפוזים מזויפים בחודש שעבר בביירות
(צילום: AFP)
הודעתו של צבא ירדן הבוקר כי ימשיך להגיב בחריפות על ניסיונות הברחה מן הסוג הזה באה אחרי שקודם לכן החודש הודיע הצבא כי חייל ירדני נהרג בקרב יריות עם מבריחים בגבול עם סוריה.
בחודשים האחרונים ניכר ניסיון של ירדן למצוא פתרון דיפלומטי לבעיה עם הממשלה בדמשק: בספטמבר קיימו גורמים רשמיים סורים וירדנים דיונים בנוגע למצב הביטחוני בגבול, אחרי שמשטרו של הרודן הסורי בשאר אסד כבש מחדש אזורים ליד הגבול הירדני שבהם שלטו בשנים האחרונות המורדים נגד המשטר. בחודש שעבר שוחח עבדאללה מלך ירדן בטלפון עם אסד לראשונה זה עשור, אחרי שהמדינות פתחו מחדש מעבר חשוב בגבול ביניהן.