ראש מועצת שומרון בפגישה עם חבר הקונגרס בריאן בבין

מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי התכנסה היום (חמישי) לראשונה אחרי שבעה חודשים ואישרה כ-4,000 יחידות דיור לבנייה בהתנחלויות לשלבים השונים. על התוכניות ומספר יחידות הדיור פורסם לראשונה ב-ynet לפני חודש.
הוועדה אישרה היום לשלב הסופי של מתן תוקף 761 יחידות דיור ועוד 300 יחידות דיור מוגן בביתר עילית, 534 יחידות בשילה, 364 יחידות בדולב, 114 במעלה מכמש, 168 בטלמון, 136 בגבעת זאב, 40 באפרת, 156 בקריית ארבע, 92 בצופים, ו-64 ברבבה. לשלב המקדמי של הפקדה קודמו 500 יחידות דיור באלקנה, 90 יחידות דיור בדולב, 110 במבוא חורון, 152 בנגוהות, 170 בעמנואל, 32 בנוקדים, 269 בקדומים, 16 במעלה אדומים ו-191 בשערי תקווה. בחלק מהמקרים אושרו בדיעבד תוכניות שכבר נבנו, ולכן הן לא הופיעו בהודעה המקורית של הממשלה. בנוסף צפויה הוועדה לקדם תוכניות בנייה של כאלף יחידות דיור עבור הפלסטינים בשטחי C, שבשליטה אזרחית וביטחונית ישראלית.
2 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בנייה בהתנחלות אלקנה
(צילום: EPA)
2 צפייה בגלריה
הפגנה במחאה על קיצוץ הבניה באיו"ש מול משרד רה"מ בירושלים
הפגנה במחאה על קיצוץ הבניה באיו"ש מול משרד רה"מ בירושלים
הפגנה של ראשי המתנחלים ליד משרד רה"מ במחאה על קיצוץ תוכניות הבנייה בהתנחלויות, בתחילת השבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ ניר אורבך (ימינה) שדרש לקדם את הבנייה בהתנחלויות כתנאי להישארות בקואליציה אמר בתגובה: "בשעה טובה. הסתיים כינוס מועצת התכנון ואושרו כל יחידות הדיור בנוסף למתחם התיירות 'עוז וגאון' בגוש עציון ועוד. ממשיכים לחזק ולהרחיב את ההתיישבות, בכל נקודה ביהודה ושומרון. התיישבות רחבה - ישראל חזקה ובטוחה יותר. תודה לראש הממשלה ולראש הסגל טל גן צבי על הדחיפה המקצועית והמסורה, ולשר הביטחון ולאנשי צוותו על התכנון הביצוע ושיתוף הפעולה".
על אף אישורי הבנייה, במועצת יש"ע חוששים ששר הביטחון בני גנץ יעצור את יחידות הדיור שאושרו היום כמו שעשה לטענתם אחרי ישיבתה הקודמת של מועצת התכנון, ש-1,712 יחידות דיור שאושרו בה בכל השלבים עדיין לא שווקו.
המתנחלים זועמים וטוענים כי כמות יחידות הדיור צומצמה משמעותית. לטענת מועצת יש"ע הוסרו מסדר היום כ-1,800 יחידות דיור שיועדו לקידום לשלבים שונים. אחת מהן היא של 180 יחידות דיור במבואות יריחו שבבקעת הירדן. בתחילת השבוע הם ערכו הפגנה מחוץ לישיבת הממשלה בירושלים. ראש מועצת בקעת הירדן ויו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני אמר שיילחם לקידום התוכנית.
גורמים בממשלה טוענים כי לקראת ביקורו בארץ של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הופעל לחץ מצד האמריקנים לצמצם את כמות יחידות הדיור. על הרקע הזה יצא השבוע ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בראש משלחת לוושינגטון. המשלחת נפגשה שם עם חברי בית הנבחרים והסנאט וביקש את התערבותם.
שליח האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלנד, גינה את ההחלטה ואמר כי המשך הרחבת ההתנחלויות מבסס את הכיבוש עוד יותר ופוגע באדמות, במשאבי טבע ובתנועה חופשית של פלסטינים. "אני חוזר ומדגיש כי כל ההתנחלויות אינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי, ומהוות מכשול גדול לשלום", אמר ונסלנד. "אני קורא לרשויות הישראליות להפסיק את הקידום של ההתנחלויות ולהימנע מפעולות חד-צדדיות ופרובוקטיביות שמזינות חוסר יציבות ומערערות את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית רציפה כחלק מפתרון שתי המדינות שיושג במשא ומתן ועל בסיס החלטות האו"ם, המשפט הבינלאומי והסכמים דו-צדדיים".
גם האיחוד האירופי גינה בחריפות את קידום ההתנחלויות וקרא לישראל לבטל את ההחלטה שמנוגדת לחוק הבינלאומי ולדבריו מאיימת ישירות על פתרון שתי המדינות. "האיחוד קורא לשני הצדדים לעבוד על דרכים להכשיר את הקרקע לחידוש ההכרחי של תהליך מדיני שבלעדיו לא יהיה שלום וביטחון אמיתיים לישראלים ולפלסטינים כאחד", נמסר.
הפגנת ראשי המתנחלים במחאה על קיצוץ הבנייה בהתנחלויות

ארצות הברית גינתה לפני שבוע את אישור יחידות הדיור בהתנחלויות. סגנית דובר מחלקת המדינה ג'לינה פורטר אמרה: "ממשל ביידן הבהיר מההתחלה - אנחנו מתנגדים להרחבת ההתנחלויות שמחריפה את המתיחות וחותרת תחת האמון בין הצדדים. התוכנית של ישראל להרחבת ההתנחלויות פוגעת עמוקות בסיכוי לפתרון שתי המדינות". עם זאת כשנשאלה אם יהיו השלכות להכרזה, למעט הגינוי, בין היתר בכל הנוגע לביקורו של ביידן בישראל, אמרה פורטר: "אני רק אומר שהיינו ברורים לגבי הצורך להימנע מצעדים חד-צדדיים שיחריפו את המתיחות ויקשו על שמירת יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות. אין לי דבר לומר על הנסיעה הצפויה של הנשיא".
גם בפעם הקודמת שאושרו יחידות חדשות, באוקטובר 2021, האמריקנים זעמו - ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אף קיים שיחה מתוחה עם שר הביטחון בני גנץ.
יוסי דגן נפגש בין השאר עם חברי בית הנבחרים בראיין בבין, רוני ג'קסון, צ'אק פליישמן, גרג סטובי, טים ברצ'יט ואנדי ביגז - כולם מהמפלגה הרפובליקנית שבאופוזיציה. הוא אמר להם: "הלחץ של הממשלה שלכם על ממשלת ישראל שלא לבנות בשטחי יהודה ושומרון הוא לחץ לא מוסרי. לחץ שמביא לכך שהילדים שלנו נאלצים ללמוד בקראוונים קרים בחורף ומהבילים בקיץ, ובנים לא יכולים לגור ליד הוריהם ולקבל את הזכות לגידול טבעי. כל זאת משום שארה"ב סבורה בטעות שיש לה זכות להתערב בעניינים הפנימיים של ישראל".
משלום עכשיו נמסר בתגובה: "עם כל הכבוד לממשל האמריקני, את ההחלטות על בנייה בהתנחלויות מקבלת ממשלת ישראל. לצערנו גם הממשלה הנוכחית, שהתחייבה לסטטוס קוו מדיני, לא שונה מקודמותיה והכניעה למיעוט המתנחלי נמשכת. ההחלטה לקדם אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות מזיקה לאינטרס הישראלי, ועל תומכי שתי המדינות לבלום את הבנייה ההרסנית. "ממשלה שגוררת את כולנו למציאות של מדינת אפרטהייד דו-לאומית רק כדי לרצות את ניר אורבך היא ממשלה מסוכנת לישראל".