מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שב וחזר אמש (שני) על הקשר שהוא רואה בין עסקת החטופים לבין החשש ממלחמה אזורית שאליה יכולות להיגרר איראן וגם חיזבאללה. אחרי שציין שראש הממשלה בנימין נתניהו אישר בפניו שישראל מסכימה להצעת הגישור שהציגו האמריקנים, הוא קרא לחמאס להגיד כן - אבל שלשום דחה חמאס את הצעת ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
(צילום: AP_Israel_Politics_68385__c1f79409738, REUTERS/Florion Goga, דובר צה"ל )
מסיבת העיתונאים של בלינקן בת"א

בפגישות שקיים בלינקן בישראל הוא אישר שנתניהו שינה את עמדתו ומתכנן להגיע להסכם בגלל הסכנה הביטחונית הטמונה. אלא שהערוץ הלבנוני "אל-ג'דיד" דיווח אמש כי תגובת חיזבאללה נקשרה במו"מ - וכעת, משחמאס מתנגד, הארגון "השתחרר מהמגבלות ששמו עליו. הוא חיכה כדי שלא יואשם בשיבוש המו"מ". הערוץ דיווח ממקורותיו כי "התגובה של חיזבאללה מוכנה והמטרה ברורה ונבחרה בקפידה כדי שנתניהו לא ישתמש בזה כתירוץ להסלמה ולהרחבת המלחמה ללבנון".
אחרי מסיבת העיתונאים שקיים בלינקן, דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה אמש כי חרף המשבר, הגורמים הבכירים מישראל והמדינות המתווכות אמורים להתכנס עוד לפני סוף השבוע בקהיר. "ביידן מאוד מעורב ומנסה להשלים את זה", אמרה.
גורמים המעורבים בשיחות אמרו שהאתגר הגדול ביותר כעת הוא להביא את חמאס לשולחן המו"מ. "נעשתה התקדמות משמעותית מהצד הישראלי, אבל חמאס לא שם. אף אחד לא בטוח שחמאס יבוא", אמרו. האמריקנים, כפי שאמרו בבית הלבן, ממשיכים לעבוד על פסגה - שייתכן שתתקיים ביום שישי - אך היא לא שווה דבר אם חמאס לא ישלח נציגות. בכיר חמאס טאהר א-נונו אמר מצידו אמש כי "הצהרות בלינקן הן הטיה לטובת ישראל ומתן כיסוי לפשעיה. לא נקבל הסכם שלא מבטיח הפסקת אש מקיפה".
יחיא סינוואר, כך דווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", שציטט גורמים בקרב המתווכות, מאמין שסבב השיחות הנוכחי הוא "בלוף" שמיועד להעניק לישראל זמן נוסף לניהול המלחמה. מנהיג חמאס, כך אמרו הגורמים, מקווה להגביר את הלחץ על ישראל באמצעות הרחבת העימות - כולל באמצעות פיגועים מהגדה המערבית.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בדרום רצועת עזה, מרחב רפיח
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בדרום רצועת עזה, מרחב רפיח
הרמטכ"ל בציר פילדלפי, סמוך לפיר שאותר
(צילום: דובר צה"ל)
מזכיר המדינה בלינקן צפוי לצאת היום לבליץ שיחות עם המתווכות. הוא יבקר בקהיר ובדוחא - ומשם יחזור לארה"ב. המטרה שלו תהיה לנסות להביא את חמאס לשולחן המו"מ בכל זאת - באמצעות לחץ על המתווכות.
בתוך כך, בכיר חמאס אוסמה חמדאן התייחס הלילה לפגישתם של בלינקן ונתניהו, וטען כי הדברים שאמר מזכיר המדינה האמריקני, לפיהם "נתניהו מסכים לעסקה מעודכנת", מעלים "אי-בהירות רבה", שכן פרטיה לא הוצגו ולא הוסכמו על-ידי חמאס. על המגעים לעסקה, הוסיף חמדאן: "הבהרנו למתווכות שאנחנו לא צריכים משא ומתן חדש לעסקה, אלא שצריך להסכים על מנגנון הוצאה לפועל של מה שכבר הוסכם".
בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס התייחס חמדאן גם לתקשורת עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ואמר כי "על אף אילוצי הביטחון, התקשורת עם סינוואר פועלת בצורה חלקה באמצעות כלים ומנגנונים שונים". לדבריו, "סינוואר תמיד היה חלק מתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לעסקה".
כך או כך, בין ישראל למצרים קיים משבר חריף סביב ציר פילדלפי. גורם מדיני אמנם אמר אמש שיש פתרון לעניין שמקובל על נתניהו - שמתעקש על נוכחות ישראלית בציר - אבל במצרים מסרבים לכך בתוקף. ישראל הסכימה לרדד כוחות בציר - אבל לא לסגת ממנו באופן מלא. כאמור, מישראל צפוי בלינקן להמריא לקהיר, גם בניסיון להגיע להבנות על ציר פילדלפי - אך בישראל ציפיות נמוכות לגבי יכולתו להגיע להסכמות. גורם ישראלי אמר אמש כי המצרים אף סירבו להעביר לחמאס את העמדה הישראלית - מה שמעיד על עומק המשבר.
גם גורם מצרי אמר אתמול כי השיחות שהתנהלו עם המשלחת הישראלית בקהיר לא השיגו פריצת דרך כלשהי, על אף שנמשכו שעות ארוכות. לפי הגורם, השיחות התמקדו בסוגיית הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי. "ישראל עדיין מתעקשת לשמור על השליטה בגבול עזה-מצרים, וגם בציר שחוצה את עזה (נצרים). המשלחת לא הציעה שום דבר חדש", אמר.
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", ישראל מעוניינת לבנות בציר פילדפי מכשול - גם תת-קרקעי - שימנע מחמאס לחפור מנהרות תחתיו, ומתכננת גם הצבת מצלמות וסנסורים באזור.
בעיתון האמריקני דווח אמש עוד כי הצעת הגישור האמריקנית כוללת הסכמה שישראל תשחרר מחבלים כבדים שמרצים תקופת מאסר ארוכה - אבל ללא התחייבות למספרים, או לכך שיוגלו. חמאס, מצידו, אמור לשחרר את כל החיילות ואת בעלי האזרחות האמריקנית.
פורסם לראשונה: 22:58, 19.08.24