4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
( צילום: דנה קופל, Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, AP /Jacquelyn Martin, Pool)
רשת BBC דיווחה בצהריים (חמישי) מפי מקור ישראלי כי חמאס הציג דרישות נוספות בדרך לעסקה שתאפשר את שחרורם של לפחות 50 ילדים ונשים מרצועת עזה. לפי המקור, לא ברור באילו דרישות מדובר.
גורם מדיני אמר בשיחה עם ynet כי ארגון הטרור הציג בקשה מסוימת או הסתייגות, שלפי הצד הישראלי נחשבת פתירה, בזמן שבמשרד החוץ הקטארי נערכים להצהרה שעשויה להגיע בעניין מועד כניסת ההסכם לתוקף. בישראל משדרים אופטימיות זהירה באשר לאופציה שהעסקה כן תצא לפועל מחר, אבל השאלה המרכזית היא אם רשימת שמות המשוחררים תועבר לידי ישראל הערב.
ב"וול סטריט ג'ורנל' דווח כי אחד ממוקדי המחלוקת בין הצדדים הוא הגישה של הצלב האדום לחטופים שישוחררו, ומחלוקת נוספת היא האופן שבו יועברו החטופים לישראל והנקודה שממנה הם יעזבו את הרצועה. לפי גורמים המעורים בפרטים, חמאס רוצה שהחטופים ייצאו מהרצועה דרך אמבולנסים מצריים ולא בשיתוף הצלב האדום.
כמו כן, בכלי התקשורת האמריקני דווח כי ארגון הטרור סירב לביקורים של הצלב האדום לשאר החטופים שיישארו בשבי, זאת בניגוד למתווה שאישרה ממשלת ישראל. אמש, נזכיר, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במסיבת העיתונאים שקיים עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ כי "ניהלנו משא ומתן קשוח. המתווה כולל הסכמה לביקורים של הצלב האדום, אני מצפה שהוא יעשה את העבודה שלו".
4 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
נתניהו. אמר אתמול כי המתווה כולל הסכמה לביקורים של הצלב האדום, אך היום דווח: "חמאס מסרב"
בנוסף, גורמים מצריים טענו בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר קיבלה מחמאס את הרשימה של עשרת החטופים הראשונים שישוחררו מרצועת עזה - ויחזרו לישראל. עד כה אין אישור ישראלי רשמי לקיומה של רשימה שכזאת.
בינתיים, בצה"ל נערכים עם מפקדה מיוחדת שנפרסת בשטח, באזור המעברים כרם שלום וניצנה מול רצועת עזה וסיני, לקליטת החטופים שעשויה להתחיל מחר ב-7:00 בבוקר.
בראשות המפקדה יעמוד ראש היחידה המטכ"לית למאמץ הצבאי-מודיעיני לשחרור החטופים, אלוף במיל' ניצן אלון, לצד אמבולנסים ומסוקים שיקלטו את החטופים בפעימות השונות, וזאת לבדיקה ראשונית, הצלבת זהות והעברה למתחם נפרד בבית חולים. בצבא מעריכים שהיממה הראשונה עם הפעימה שתתרחש לפי המסתמן בסוף השבוע, תלמד רבות להמשך הפעימות. עוד מזהירים בצה"ל מ"רגעים נוראיים, לצד רגעי שמחה", שעשויים להגיע בשבוע הקרוב.
(צילום: ירון ברנר)

ההסכם לשחרור החטופים היה אמור להיכנס לתוקף הבוקר, אך אתמול מעט לפני חצות, ובשעה שבישראל כבר נערכו להפסקת אש ולקליטת חטופים החל מעשר בבוקר היום, הודיע לפתע ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי כי שחרורם יחל לא לפני יום שישי. בהמשך הוסברו הדברים בכך שטרם הוסדרו עניינים טכניים אחרונים, ולכן חמאס וקטאר טרם חתמו על העסקה.
בישראל העריכו הבוקר שלמרות הדחייה בשחרור החטופים - ההסכם עם חמאס לא נמצא בסכנה. לפי ההערכות, מדובר בעניינים טכניים. עם זאת, בירושלים לא שללו היום את האפשרות שגם מחר לא ישוחררו חטופים. גורם פלסטיני אמר הבוקר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ההסכם נדחה בשל "דיונים של הרגע האחרון על שמות החטופים הישראלים שישוחררו - ותנאי העברתם".
4 צפייה בגלריה
ניצן אלון במדים כאלוף פיקוד מרכז
ניצן אלון במדים כאלוף פיקוד מרכז
אלוף (במיל') ניצן אלון. יעמוד בראש המפקדה המיוחדת לקליטת החטופים
(צילום: אוהד צויגנברג)
לפי ההסכם שאושר על ידי הממשלה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאימהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.
בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף.
לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל מדי ערב את רשימת המשוחררים של היום שאחרי, כשהצפי הוא שבימי ההפוגה הראשונים ישוחררו כ-12 חטופים מדי יום. במסגרת תהליך השחרור יועברו תחילה החטופים לצלב האדום, ואחר כך יקלטו אותם כוחות צה"ל, הנערכים לכך לוגיסטית ורפואית. בישיבת הממשלה אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים כי במסגרת ההסכם עם ישראל הסכים חמאס גם לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל חטופים והעברה של תרופות אליהם.