המפגש בין סמ''ר לינוי גיגי המוקדנית למוטי נהג המונית שדיווח על האסירים הנמלטים מכלא גלבוע
(צילום: עידו ארז)

עוד לפני שכוחות הביטחון נכנסו לפעולה ופתחו במצוד שבסופו נלכדו ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, היו אלו מוטי, נהג המונית האחראי שמיהר לדווח על דמויות חשודות ליד הכלא, וסמ"ר לינוי גיגי, המוקדנית הערנית שהקפיצה את הכוחות, שתרמו להצלחת המבצע. אתמול (יום ה') הם נפגשו ביוזמת "ידיעות אחרונות" ו-ynet על מנת לסגור מעגל.
2 צפייה בגלריה
סמ''ר לינוי גיגי, מוטי נהג המונית ורס''ב בני רוקח
סמ''ר לינוי גיגי, מוטי נהג המונית ורס''ב בני רוקח
סמ''ר גיגי, נהג המונית מוטי ורס''ב רוקח
(צילום: עידו ארז)
"היא תותחית-על, אני חייב לפגוש אותה ולהגיד לה את זה. אם הייתי במקומה ומקבל שיחת טלפון מאזרח שרואה דמויות בלילה ליד הכלא אולי הייתי מזלזל בשיחה כזו", אמר מוטי הנרגש, שהגיע למטה מחוז צפון ללחוץ את ידה של גיגי.
גיגי השיבה: "עשיתי מה שכל מוקדנית הייתה עושה". גם רס"ב בני רוקח, ראש משמרת סיור במשטרת בית שאן שהחל במצוד, השתתף במפגש: "כשמוטי אמר לי שהחשודים עם אותם הבגדים זה הדליק לי נורה אדומה, להערכתי הסיורים שלנו בלילה שיבשו את כל התוכניות שלהם".
ראש המשמרת סיפר עוד: "דקה לפני השיחה של מוטי, הגיעה שיחה על אדם תימהוני שמסתובב באזור. הגעתי לשם במהירות, וכשהבנו שמדובר בתימהוני המשכנו ובדיוק אז הגיעה השיחה של מוטי. הוא תיאר שלושה אנשים רצים ליד החומה המזרחית של הכלא, זה ממש לא אירוע שגרתי. מיד חייגתי אליו כדי להבין עוד פרטים, ואז הוא תיאר את כיוון הריצה שלהם".
מוטי קטע את רוקח: "בשיחה אמרת לי שיושבים שם רוצחים כי זה כלא של מחבלים". ראש משמרת הסיור: "נכון, חשדתי שמדובר בבריחת מחבלים והתחלנו לסייר עם שתי ניידות לאורך הציר. אני חושב שהם פשוט התחבאו בין השיחים ולא יכלו להמשיך בתוכנית כי היינו במקום. כל הכבוד למוטי על הערנות ועל האזרחות. אם הוא היה ממשיך בנסיעה, אז זמן יקר היה הולך לאיבוד בחיפושים".
2 צפייה בגלריה
סמ"ר לינוי גיגי, מוקדנית המשטרה אשר קיבלה את הדיווח על בריחת האסירים מכלא גלבוע
סמ"ר לינוי גיגי, מוקדנית המשטרה אשר קיבלה את הדיווח על בריחת האסירים מכלא גלבוע
סמ"ר גיגי. הקפיצה את כוחות הביטחון
(צילום: עידו ארז)
המצוד אחר ששת האסירים הסתיים בתחילת השבוע שעבר עם לכידתם של איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת בג'נין שבתחומי הרשות הפלסטינית. לוחמי הימ"מ של משמר הגבול יחד עם כוחות מיוחדים של שב"כ וצה"ל נכנסו לחלקה המזרחי של העיר ועצרו את המחבלים ללא התנגדות.
ארבעת המחבלים הנמלטים האחרים - מחמוד עארדה, מוחמד עארדה, זכריא זביידי ויעקוב קאדרי - נתפסו מוקדם יותר בתוך שטח ישראל.
לבריחה מכלא גלבוע קדמה שרשרת של מחדלים: בין היתר, ב-ynet נחשף כי מגדל השמירה שנמצא ישירות מעל פתח יציאת המנהרה שממנה נמלטו המחבלים כלל לא היה מאויש. הסוהרת שהודתה שנרדמה הייתה במגדל סמוך.
האסירים הביטחוניים הצליחו להימלט דרך חור שחפרו בשירותי התא שלהם - תא משוריין לכאורה שמכונה "כספת" ובנוי מ-66 טונות של בטון יצוק - ונמלטו משם דרך חלל פנימי שבין הקרקע בהר הגלבוע ליסודות הכלא. החלל הזה היה ידוע היטב לאנשי הכלא, וגם ב-2014 נחשפה שם מנהרה דומה בשירותי אחד התאים, שדרכה קיוו אסירים להימלט לחופשי. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע בעקבות המחדלים הללו על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשה.