3 צפייה בגלריה
מבצע "טיהורים"? נתניהו
מבצע "טיהורים"? נתניהו
מבצע "טיהורים"? נתניהו
(צילום: AFP)
אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכמה משרי הממשלה החדשה ביקשו עם כניסתם ללשכות לקבל לידיהם רשימה של כל עובדי המדינה שהועסקו בתקופת ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד במשרדי הממשלה, ושעדיין נמצאים במה שמוגדר כ"תקופת ניסיון" - שמשכה שנתיים מתחילת ההעסקה, ובה קל באופן יחסי לפטר אותם ולהביא במקומם עובדים "נאמנים" יותר.
מדובר בעובדי מדינה שאמורים להבטיח המשכיות בחילופי ממשלות ולא במשרות אמון, כך שלכאורה אין סיבה להזיזם מתפקידם - אלא אם המטרה היא להכניס במקומם מקורבים.
3 צפייה בגלריה
שיירת רה"מ נכנסת לבית המשפט
שיירת רה"מ נכנסת לבית המשפט
שלושה מהנהגים לא נתפסים כאנשי אמון. שיירת רה"מ בירושלים, 2021
(צילום: EPA)
חלק מסגל לשכת ראש הממשלה, ביניהם אחת ממזכירותיו של ראש הממשלה שעבדה בעבר עם נתניהו אך המשיכה לשרת את בנט ולפיד, כבר פוטרו מתפקידם. אנשי לשכת נתניהו פיטרו גם מזכירה ודוברת שעבדו בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אך לאחר מכן הפיטורים בוטלו והם הוחזרו.
אנשיו של ראש הממשלה אף ביקשו להחליף שלושה מנהגי ראש הממשלה הוותיקים, מאחר וגם הם לא נתפסים על ידם כאנשי אמון. כעת, מחפשים עבורם במשרד ראש הממשלה עבודה אחרת.
הנחיות דומות ניתנו גם במשרדי ממשלה אחרים, ולדברי גורמים המעורים בנושא התחושה היא שמדובר בהנחיה מלמעלה לביצוע "טיהורים" של אנשים שעבדו בתקופת בנט-לפיד והחלפתם ב"אנשינו".
3 צפייה בגלריה
לימור לבנת ובנימין נתניהו
לימור לבנת ובנימין נתניהו
לבנת לצד נתניהו בעבר. "הלוואי ורק חלמתי חלום רע"
(צילום: מיכאל קרמר)
השרה לשעבר לימור ליבנת אמרה כי אם אכן ישנה כוונה לפטר עובדי מדינה שמונו בתקופת ממשלת השינוי, "זה נורא. עד למהפך 1977, מפא"י מינתה רק בעלי פנקס אדום. להורינו לא נתנו פרנסה. האם לכך הגענו? למנות רק מי שנאמן לנתניהו? הלוואי ורק חלמתי חלום רע".
יוסי ג'יבלי, דוברו של שר המדע אופיר אקוניס, השיב לה: "תספרי את זה לעובדי המדינה שהליכוד מינה (לא משרות אמון) והממשלה הקודמת העיפה. איך אמרו בלשכות של שרי יש עתיד? 'קיבלנו הוראה להעיף את כל הליכודניקים'".