בדיקת ynet: האם באמת מתקיימות עבודות שמצדיקות את סגירת הרכבת?
(צילום: אסף מגל)

חרף העובדה שערבי החג מתקיימים השנה באמצע השבוע - ברכבת ישראל ימשיכו לא להפעיל בימים אלו את הקו לחיפה, כמו בסופי השבוע בשנה האחרונה. לפי לוח הזמנים שפרסמה היום (רביעי) הרכבת נראה כי רשת מצומצמת בלבד של הרכבות תופעל בערבי החגים ובצאתם, כשבכל חג - שבו אין סגר - הכבישים גדושים ופקוקים גם כך. מי שיוכל - ייאלץ לנסוע ברכב הפרטי בניגוד למדיניות המוצהרת של משרד התחבורה. מי שנסמך על התחבורה הציבורית- יידחק שוב.
מלוח הזמנים שפרסמה הרכבת עולה שבראש השנה, 6 בספטמבר, לא יופעלו רכבות בין הרצליה לירושלים, בין חיפה לתל אביב, בקו הנגב המערבי לאשדוד ולאשקלון וקווים נוספים. במוצאי החג הקו לירושלים יעבוד ויתר הקווים שצוינו יושבתו לטובת עבודות; ובמתכונת זו יופעלו גם הרכבות בערב יום הכיפורים, כשביום הכיפורים עצמו לא תופעלנו רכבות כלל - גם לאחר צאתו.
אלא שלמרות שחגי תשרי, כפי שצוין, מתקיימים בימי אמצע השבוע - השירות ברכבת יופעל כמו בסוף השבוע. זאת בניגוד לחג השבועות האחרון, אז הופעלו רכבות; הדבר קרה גם כשהתקיים מצעד הגאווה בתל אביב וכך גם תוכננה ההפעלה במועדי ההילולה במירון שהסתיימה באסון כבד. כבר כמעט שנה, מאז שיצאה ישראל מהסגר השני, הרכבת פועלת במתכונת מצומצמת בסופי השבוע ובערבים כדי לקדם את פרויקט החשמול שנמצא בפיגור של שנים רבות מלוחות הזמנים המקוריים. ואולם, בניסיון לצמצם את הפערים בביצוע - השירות לנוסעים נזנח - מה שמקומם במיוחד את הנוסעים.
בשונה מעבודות שבוצעו ברכבת קודם לכן, קווים - ובראשם הקו מחיפה לתל אביב - הושבתו לחלוטין ולא בוצעו בהם עבודות במקטעים תוך הפעלת היסעים ביניהם כבעבר. מנסיעה לאורך המסילות בימים אלו נראה שהעבודה נעשית בעצלתיים. כך למשל, ביום שישי שעבר, אמרו ברכבת ישראל כי מבוצעות עבודות באזור בנימינה, אך צלם ynet שהיה במקום לא הצליח לאתר את צוות העובדים.
1 צפייה בגלריה
שני גל
שני גל
"את החג הזה נעשה בבית, לא ניסע למשפחות". שני ואהרון

בני הזוג גרים בחיפה, המשפחות בי-ם ובת"א: "את החג הזה נעשה בבית"

שני גל מתגוררת עם בן זוגה אהרון בעיר התחתית בחיפה, ומשפחותיהם מתגוררות בירושלים ובתל אביב. "תחנת הרכבת נמצאת 10 דקות מהבית שלנו, אבל אנחנו לא יכולים להשתמש בה כדי לבקר את המשפחות. באוטובוסים יש המון עצירות ונסיעה איטית, ולשכור רכב כל פעם זה כאב ראש ואנחנו באמת שוקלים לקנות רכב. בימי החופש שלנו אנחנו לא יכולים לבקר את המשפחות וגם באמצע השבוע זה בלתי אפשרי בגלל שעות הפעילות המוגבלות". לדבריה, "אמנם פתחו את הקו לירושלים - אבל אנחנו לא יכולים להשתמש בו. זה פול גז בניוטרל".
"את החג הזה כנראה נעשה בבית ולא ניסע", היא אומרת בכאב. "זה דופק אותנו ממש, אבל לא נעבור את הנסיעות המתישות האלו".
בר מתגורר בחיפה ויומיים בשבוע הוא עובד בתל אביב. "כשתנועת הרכבות מסתיימת בשעה 22:00 זה אומר שחצי שעה לפני שהרכבת מגיעה אני כבר צריך לצאת לכיוון כדי שלא אפספס את האחרונה ואתקע בעיר, או חלילה אצטרך לנסוע באוטובוס דחוס ואיטי", הוא אומר. "במקרים שהערב שלי נמשך אני נאלץ לחפש סידור שינה במרכז. בנוסף, אין לי את האפשרות לבלות במרכז יותר כמו שהייתי רגיל לפני הקורונה, אז יכולתי לנסוע ולחזור בכל שעה"
ליאב, גם הוא תושב חיפה, אמר: "הייתי שמח אם הייתי יכול לצאת לבלות בתל אביב בערב והייתה לי דרך לחזור כמו בעבר, כשהיו רכבות לילה. אני מצפה שיקדמו יותר אלטרנטיבות בזמן שרכבת ישראל משתדרגת".
במשרד התחבורה מסבירים כי ההסכם מול הקבלן הספרדי שמבצע את עבודות החשמול מחייב את סגירת הקו כולו לעבודות, אך לא ברור כיצד אושר הסכם זה תוך פגיעה כה משמעותית בשירות הנוסעים ומדוע לא פותחים את ההסכם ומטייבים אותו כדי להפחית את הפגיעה בנוסעים, לצד הצורך האסטרטגי של הרכבת לחשמל את מסילות הרכבת ולהניע בהן ציוד חדש וחשמלי תוך גריעה של הציוד הישן, המזהם ומרובה התקלות שמשמש היום לנסיעות".
התחבורה הציבורית החלופית בין תל אביב לחיפה כוללת נסיעה מתישה בת שעתיים ורבע באוטובוס, ויש נוסעים שמגיעים גם ליעדים צפוניים יותר. זאת בין היתר משום שמשרד התחבורה לא ביצע סנכרון בין פרויקטים שונים שלו: בעוד שהרכבת מושבתת בסופי השבוע, בכביש החוף (כביש 2) מבוצעות עבודות שדוחסות את התנועה לשני נתיבים בלבד - והפקקים בימי שישי הוחמרו משמעותית. מי שיכול נוסע ברכב פרטי. העבודות הללו גם לא מאפשרות להקצות נתיב לתחבורה ציבורית שבאמצעותו, לפחות, האוטובוסים היו יכולים לעקוף את הפקקים בהיעדר הרכבת.
העבודות צפויות להימשך בשנים הקרובות, כך שהקו בין תל אביב לחיפה לא יופעל עד 2023 בסופי השבוע ובלילות. גם קו הנגב המערבי לערי הדרום מושבת במועדים האלה והוא אמור היה להיפתח לתנועת נוסעים כבר בספטמבר, אך בעקבות מבצע "שומר החומות" ועיכובים באספקת הציוד - הפתיחה נדחתה לנובמבר.
עומסים ברכבות האחרונות לחיפה באמצע השבוע
(צילום: יורם לוינט, עמוד הפייסבוק בארכבת )

"הפסקת תנועת הרכבות בחגים - סטירת לחי לנוסעים"

כמו כן, כשברקע סדרת הכתבות ב-ynet בנושא, הוחלט בחלוף הזמן להחזיר חלק מהקווים לפעילות. בתקופת כהונת שרת התחבורה הקודמת מירי רגב גם הוארכו שעות הפעילות של הקו בין תל אביב לחיפה, אך עדיין מתועדים עומסים כבדים ברכבות האחרונות ביום. השרה הנוכחית מרב מיכאלי הבטיחה לתגבר שירות שאטלים בין מוקדי העבודות.
בארגוני התחבורה הציבורית הביעו זעם על ההחלטות. מנכ"לית "15 דקות" לארה פארן אמרה כי "הפסקת תנועת הרכבות בערב החג ומוצאי החג מהווה סטירת לחי מצלצלת לנוסעי התחבורה הציבורית ששוב נשכחו מאחור. מדובר בהתעלמות בוטה מהאזרחים המוחלשים בישראל נטולי הרכב הפרטי שבסה"כ מעוניינים לחגוג עם משפחתם. הממשלה הזו הבטיחה שינוי. כך לא מקדמים שינוי. כך מנציחים את המצב הקיים - התעללות בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו מקווים כי משרד התחבורה יתעשת ובהקדם ויאפשר תנועת רכבות סדירה ואף תדירה יותר מן הרגיל בערב החג ובצאתו".
מעוז יינון, מנהל עמוד הפייסבוק "בארכבת", אמר כי "לא יכול להיות שבגלל פרויקט החשמול מתבצעות השבתות כל כך ארוכות גם בחגים וגם בימי השבוע. כל שישי וכל שבת אין בכלל רכבות, ועל אחת כמה וכמה בערבי ומוצאי חג. מדובר בשלוש שנים קדימה יחד עם ההשבתה של הרכבות בערבים ובלילות. זו פשוט גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה".
לדבריו, "אף אחד לא סומך על משרד התחבורה והרכבת שמשהו ישתנה לטובה גם ב-2023. מרב מיכאלי הבטיחה למצוא פתרון לכל מקום כשהרכבת הפסיקה לעבוד, אבל אלה פתרונות על הנייר. יש כמה שאטלים שמסיימים נסיעות בשעה 23:00 כשהיו בעבר רכבות לילה. הם לא מגיעים לחיפה, פרדס חנה וערים רבות נוספות - וכל אלה משאירים את הציבור מול שוקת שבורה, תסכול ואובדן אמון ברכבת ובמשרד התחבורה, כי לא מאמינים כבר שמשהו ישתנה. כשמסתכלים על מסילות הרכבת בשישי ובשבת לא רואים עבודה. למה אין מאות אנשים שיעבדו כדי לקצר את לוחות הזמנים?"
ממשרד התחבורה נמסר: "רכבת ישראל פועלת בימים אלה לחשמול מערך מסילות הרכבת, במטרה לשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעות ולנוסעים ברכבת. זאת, באמצעות הפעלת רכבות חדישות ומהירות שיאפשרו לקצר את משך הנסיעה ולהגביר את תדירות הנסיעה ואת רמת הדיוק של הרכבות. בזמן העבודות, המבוצעות בשעות הלילה, בימי שישי, מוצ"ש ובערבי חג, בהן מספר הנוסעים נמוך משמעותית, מתוגברים קווי אוטובוסים המעניקים שירות חלופי לרכבות. יצוין כי בערבי חג, רכבת ישראל פועלת מאז ומתמיד במתכונת של סוף שבוע, כפי שקיים בכל ענפי המשק.
"לאחרונה הוארכו שעות הפעילות של הרכבת בימי השבוע בין חיפה לתל אביב. הרכבות שנוספו בקו זה זוכות לביקוש גבוה, אך לא מדובר בעומסים חריגים. בכל הרכבות ישנה קיבולת פנויה וברובן אף יש מקומות ישיבה פנויים. במקביל, משרדנו האריך את שעות הפעילות של קווי השירות בתחבורה הציבורית והנחה את המפעילים לתגבר קווי אוטובוסים הפועלים במקביל לקו הרכבת.
"פרויקט חשמול הרכבת עובד בהתאם ללוח זמנים סדור שאושר על ידי משרד התחבורה. חשמול מקטע בנימינה וקווי הרכבת הפועלים מתחנת בנימינה מתוכננים ברבעון הראשון של 2023. מקטעי מסילה בהם לא נצפית עבודות חשמול, משמשים לפעילויות רבות, התומכות בביצוע עבודות החשמול, כגון מדידות, איתור תשתיות, פינוי מטרדים ומשמשים כדרכי גישה לכלים הנדסיים".