קבלת שבת ברכבת הקלה: פעילי מחאה נגד השבתת הרכבת הקלה בשבת קיימו אחר הצהריים (שישי) "ארוחת חברות" בתוך הרכבת. בדומה ליום שישי שעבר, אז החלה פעילותו של הקו האדום של הדנקל, עורכים פעילי המחאה ארוחה נגד "הסטטוס-קוו שמגביל את חיינו", להגדרתם. צפו בתיעודים מהמחאה בנגן הווידאו שבפתח הכתבה.
הפעילים עלו על הרכבת הקלה האחרונה לפני השבת, ואז חלק מהם אזקו עצמם בתוך הקרונות בתחנת אלנבי - והחזיקו את הדלתות פתוחות. בתגובה חברת תבל, מפעילת הקו האדום, הודיעה כי "עקב הפגנות בתחנות הרכבת בתל אביב ולשמירת בטיחות הנוסעים, תנועה הרכבות תיפסק בדקות הקרובות. אנו מצרים על אי-הנוחות".
זמן קצר לאחר מכן, נהג הקו האחרון יצא מהרכבת הקלה וסיים את משמרתו - והאורות ברכבת כובו - אך המפגינים נשארו בתוכה עוד כשעה. במקביל, מחוץ לתחנה באלנבי, המשטרה מנעה מעיתונאים לרדת למטה - שם היו כמובן המוחים. נוסעים שהמתינו בתחנת אליפלט בתל אביב סיפרו כי לפתע שמעו במערכת הכריזה: "אין רכבות. הרכבת סגורה בגלל הפגנות".
תמר חן מפתח תקווה, חזרה עם בנה מבילוי והמתינה לרכבת האחרונה - רגע לפני השבת. בשיחה עם ynet אמרה בתסכול: "נמאס לי. לא לעניין שבגלל מפגינים אין רכבת. אני עכשיו צריכה לחפש מונית לתחנה מרכזית בפתח תקווה, שם הרכב שלי חונה. אני שומרת שבת, אמרתי יש רכבת קלה ניסע לתל אביב לים לחצי שעה - ועכשיו אני צריכה לחזור עצבנית במונית".
בהודעה שהוציאו ב"כוח קפלן" לקראת המחאה, נכתב: "תביאו סירים, כלי אוכל, חלות, מים, מאווררים ניידים (כי הם אוהבים לחמם אותנו) וכלי ניקוי".
המחאה סביב אי-הפעלת הקו בשבת תפסה תאוצה בשבועות שקדמו לתחילת הפעלתו, זאת לאחר ששרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה כי הקו יפעל לפי הסטטוס-קוו הקיים, בעוד רק לפני מספר חודשים, שרת התחבורה לשעבר, מרב מיכאלי, הצהירה בעודה בתפקיד כי היא תפעל לפתיחתו גם בסופי שבוע, החלטה שמיכאלי לא הספיקה להעביר כהחלטת ממשלה לפני תום כהונת הממשלה הקודמת.
דוח של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שבדק את הנושא בשעתו, לבקשת מיכאלי, קבע כי החברה תוכל להפעיל את הקו גם בשבתות ובחגים בתוך שנה. על פי הדוח, ניתן להפעיל את הקו בימי שישי עד חצות ובשבת משעה 06:30, בתדירות של של עד עשר רכבות בשעה בשבת.
עם הקמת הממשלה החדשה היה ברור שהקו האדום, בדומה לשירותי תחבורה ציבורית נוספים, לא יפעל בשבתות ובחגים. לדברי בכירים בקואליציה, הסיבה העיקרית לכך היא תוואי הקו שעובר בבני ברק. בכיר בקואליציה אמר כי "אם יש סיכוי לשינוי בסטטוס קוו זה לא יהיה בקו הזה, לא בקו שעובר בבני ברק, אולי בקווים הבאים. ב-75 שנותיה של ישראל כל ממשלה וכל שר תחבורה שמרו על הסטטוס קוו, אפילו אלו שהצהירו שלא יעשו כך כמו מיכאלי".
בכל מחקר שנעשה על הרכבת הקלה נקבע כי סוגיית הורדת הרכבים הפרטיים מהכביש בזכותה קריטית, בטח באזור פקוק כגוש דן. בשל העובדה שהרכבת לא תפעל בשבתות ובחגים, המדינה מבזבזת הזדמנות פז לעשות שינוי תחבורתי-חברתי: מעבר של עשרות אלפי ישראלים מנסיעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית. ההיגיון ברור, כל עוד לתושבי גוש דן לא תהיה אפשרות להשתמש בתחבורה הציבורית גם בשבתות ובחגים, הם ימשיכו להחזיק ברכב הפרטי.
פרופ' גיא הוכמן, ראש התוכנית לתואר שני בכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן, הסביר כי "המצב הקיים לא מאפשר לאנשים לוותר על הרכב הפרטי. שינוי התנהגותי מצריך אפשרות, יכולת ומוטיבציה וברגע שהשתיים הראשונות חסרות האחרונה לא מתקיימת. ברגע שהמדינה לא מציעה לאדם ברירה ובעצם אומרת לו בעקיפין שמור על הרכב הפרטי הוא גם ישתמש בו לפחות בחלק מימות השבוע".
הוא הצביע על סוגיה נוספת, חוסר השוויוניות. "במדינת ישראל יש גישה שטוענת שבשל השבתת התחבורה הציבורית בשבת יש חוסר שוויון, מי שיש לו רכב יצליח יותר להגיע מפתח תקווה לחוף הים מאשר מי שמסתמך על תחבורה ציבורית. זה יכול להוביל להתנהגויות של הדדיות נקמנית, אנשים שמתוך תסכול יאמרו לעצמם כי 'אם המדינה לא דואגת לי, מדוע שאני אדאג לה?'".
פורסם לראשונה: 16:31, 25.08.23