למי שעוקב אחרי הרשתות הפלסטיניות בימי המלחמה, הפיגוע אתמול (יום ג') בשומרון - שבו נפצעו גבר ושני נערים באורח קל - לא הגיע בהפתעה. מאז 7 באוקטובר הרשת מלאה בתכני הסתה, שבהם קוראים פעילי טרור מרכזיים לצעירים לצאת ולהתעמת עם כוחות צה"ל ולבצע פיגועים מסוגים שונים נגד מתנחלים.
המפכ"ל שבתאי בזירת הפיגוע ליד צריפין, שלשום
(צילום: עוז מועלם, מאיר תורג'מן)

2 צפייה בגלריה
חשד לפיגוע ירי בין שבי שומרון לעינב
חשד לפיגוע ירי בין שבי שומרון לעינב
שמשת הרכב שנפגע מירי, אתמול בבוקר
ערוצי הטלגרם של הפלסטינים ביהודה ושומרון פעילים מאוד. חלקם מחולקים לפי אזורים, כאשר כל אזור מקפיד לדווח על הטרור שהוא מוציא בגזרתו. בכל קבוצה ישנם משתמשים פעילים מאוד, וחלקם כנראה איראנים או טורקים. בקבוצות מופצים סרטונים, ברובם מושקעים, כיצד לבצע פיגועים. בנוסף, מצטטים פסוקים מהקוראן ועוד קריאות להמון הפלסטיני לצאת ולפגע כמו: "אם לא עכשיו, אז מתי כן. תצאו לרחובות".
ההסתה לא נעצרת בקריאה לפיגועים, אלא גם בכל פעם שצה"ל נכנס למחנות הפליטים. כך, למשל, משתמשים פעילים מדווחים על כניסת הכוחות, סדר הכוחות ומאיפה הם נכנסים. גורמים שעוקבים אחרי הקבוצות ברשתות מספרים כי לעיתים הפלסטינים מדווחים על פעילות צה"ל עוד לפני שהכוחות נכנסים פנימה, ובזמן שהם נמצאים רק בשטחי הכינוס.
בשב"כ ובפיקוד המרכז עוקבים אחר ההסתה ברשתות. בפיקוד המרכז הוקם צוות מיוחד שמתעסק בהסתה. הצוות עובר על הרשתות בכל יום, ומאתר פוסטים מסיתים. לאחר מכן נבחנת הפעילות למול אותו מסית - ממעצר ועד שלילת זכויות או היתרים. ⁠מאז תחילת המלחמה הגדילו בפיקוד המרכז באופן משמעותי את הצוות. בנוסף, אותו צוות מוציא לפועל מעצרים נגד מסיתים, וחותם על צווים מנהליים וכתבי אישום. צוות ההסתה ⁠מורכב משיתוף פעולה בין צה"ל, מג"ב וכמובן שב"כ.
למרות זאת, לא מעט גורמים בהתנחלויות טוענים כי מערכת הביטחון עדיין לא עושה מספיק בכדי לגדוע את הטרור והמסיתים. "יש המון הסתה גלויה, רואים את זה בקבוצות כל הזמן. עכשיו, למשל, העיקר הוא בנוגע להצתות, בגלל החום. קוראים ממש לשרוף התנחלויות, אבל המערכת לא עושה כלום. היינו מצפים ליותר מעצרים", הסביר גורם בהתנחלויות.
נדגיש כי מאז תחילת המלחמה, חמאס משקיע המון משאבים כדי לנסות להסית את ערביי ישראלי והפלסטינים ביהודה ושומרון. המון כסף מוזרם פנימה, שמפתה המון צעירים לכיוון הזה. מטרת העל של חמאס ואיראן היא להתסיס את יהודה ושומרון, ולגרום לפוגרומים בערים המעורבות. "יש המון הכוונות של פיגועים מעזה ואיראן לבצע פיגועים ביהודה ושומרון ובתוך ישראל. הם מנסים להחדיר אמל"ח מיוחד שעלול לגרום לנזק גדול, ופועלים בכל דרך אפשרית - מפעילות ברשתות דרך הסתה לפיגועים, ועד לגיוס מחבלים לביצוע פיגועים", הסביר גורם בכיר.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע המשולב בצומת ניר צבי
זירת הפיגוע המשולב בצומת ניר צבי
רכב המחבל ליד ניר צבי
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
בתוך כך, כוחות צה"ל ממשיכים במצוד אחר המחבלים שביצעו את פיגוע הירי הבוקר לעבר רכב ישראלי בצומת ראמין שבצפון השומרון. הבוקר כאמור שלושה ישראלים נפצעו באורח קל בעקבות ירי לרכב סמוך לבית ליד. השלושה - גבר בן 36 ושני נערים, בני 15 ו-16 - נפצעו משברי זכוכיות ופונו לטיפול רפואי בבית החולים מאיר. כוחות צה"ל פרסו מחסומים בזירה והחלו בסריקות בכפר הסמוך ראמין, כולל באמצעות רחפנים. בזירת הפיגוע נמצאו לא פחות מ-53 תרמילים של כדורי 5.56.
הפיגוע אירע סמוך למקום שבו נרצח אלחנן קליין לפני כשמונה חודשים. חמישה אנשים היו ברכב בדרכם לעבודה, בהם השלושה שנפצעו - בעת שנפתחה לעברם אש, ככל הנראה ממארב שהוצב בסמוך.
ישי עזרן, אחד הנערים שנפגעו, אמר כי "נסענו לכיוון שבי שומרון וכשעברנו את צומת עינב ירו לנו ברכב. ישבתי בספסל האחורי ונפצעתי ביד ימין. הכדור התפרק ורסיסים נכנסו לי ליד, אבל טיפלו בזה. יש תחושה שאנחנו פה בנס, אני עדיין לא מעכל. יכול להיות שאחשוש לנסוע שם".