נערה נורתה למוות הלילה בג'נין: כתבנו יואב זיתון עם הפרטים
(צילום: אסף חן)

כשברקע ההערכה שהנערה הפלסטינית שנהרגה בחילופי אש בג'נין נפגעה מירי של כוחות הביטחון, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה פנה היום (שני) לתת-מזכ"ל האו"ם וירג'יניה גמבה שמבקרת בישראל - וקרא לה להכניס אותה לרשימה השחורה של מדינות שפוגעות בילדים. במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הערב לתקרית - ואמר כי הוא מביע צער על מות הנערה. לפיד גם הדגיש כי התחקיר שפרסם צה"ל הוא ראשוני, וציין כי כוחות הביטחון ממשיכים לתחקר את האירוע.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ליד פצאל בקעת הירדן סיפוח
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ליד פצאל בקעת הירדן סיפוח
"פשעים נוראיים של הרג ילדים". לפיד וראש הממשלה הפלסטיני אשתייה
(צילום:יואב דודקביץ', AP, AFP )
בפנייתו לתת-מזכ"ל האו"ם, טען ראש הממשלה הפלסטיני כי "הרג הילדה ג'אנה הוא פשע שמתווסף לפשעים הנוראיים של הרג ילדים שחיילי הכיבוש ממשיכים לבצע". גמבה צפויה לפגוש במהלך ביקורה גם משפחות של ילדים פלסטינים שנהרגו בשטחים. לצד זאת, היא תיפגש גם עם גורמים שונים גם במשרד החוץ, בצה"ל ובמשטרה, כולל הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
ביקורה בישראל של גמבה מגיע לאחר שבדוח הקודם שפרסמה היא שיגרה אזהרה לישראל, שאם לא תשנה את דרכה ביחס לילדים פלסטינים היא תשקול להכניסה לרשימה השחורה בשנה הבאה. בישראל החליטו להתייחס לעניין במלוא הרצינות, ומייחסים חשיבות רבה לביקור שלה, מתוך מטרה לשכנעה שישראל נוהגת לפי הדין הבינלאומי ואין מקום להכלילה ברשימה. לקראת הביקור הכינו בישראל דוחות שמגובים בסרטוני וידאו מפלילים שיוצגו בפני השליחה.
הביקור מגיע על רקע ההאשמות קשות מצד הפלסטינים על כך שבגל הטרור האחרון ישראל הרגה ילדים ונערים רבים, מה שמצדיק את הכנסתה של ישראל לרשימה השחורה. משרד החוץ הפלסטיני אמר כי הוא מגנה בחריפות את הרג הילדה, והוסיף כי הוא "רואה בפשע חדש זה חלק בלתי נפרד מסדרת ההרג היומית נגד עמנו, בכיסוי ובאישור הדרג המדיני".
בצה"ל מסרו אחר הצהריים בתום התחקיר הראשוני של התקרית שאירעה אמש כי "קיימת סבירות גבוהה" שאחד מלוחמי מג"ב הרג בשוגג את זכארנה בת ה-16. בצבא מסרו כי ישנו חשד שהנערה סייעה לחמושים שירו לעבר הלוחמים שהגיעו לג'נין כדי לעצור מבוקשים, ותצפתה בקרבת החמושים מאחד הגגות בעיר הפלסטינית - ובשל כך זוהתה בטעות כאחד מהם.
"הטענה כי כוחות הביטחון ירו לעבר בלתי מעורבים באופן מכוון הינה מופרכת וחסרת בסיס. כוחות הביטחון ימשיכו לתחקר ולפעול לבירור נסיבות האירוע", מסרו בצה"ל. "צה"ל ומפקדיו מצרים על כל פגיעה בבלתי מעורבים, גם כאלו המצויים בסביבת קרב ובחילופי האש בקרבת המחבלים החמושים. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".
חילופי אש בג'נין

חילופי האש שבהם נהרגה הנערה הפלסטינית אירעו אמש בג'נין בשעה שכוחות הביטחון ערכו שם מבצע מעצרים של מבוקשים. בכלי תקשורת פלסטיניים דווח כי היא נפגעה כאשר צילמה את הכוחות מאחד הגגות. הדיווחים הראשונים על מותה התקבלו סביב חצות בלילה שבין ראשון לשני. במסגרת הפעילות בג'נין נעצרו שלושה מבוקשים בפעילות טרור, בהם אחד שחשוד כי תכנן לבצע פיגועים והייתה לו נגישות לאמצעי לחימה. לאחר מעצר השלושה התפתחו הפרות סדר אלימות, שכללו ירי חי ומטעני חבלה בטווחים שונים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו כאמור בירי לעבר החמושים.
דודה של הנערה סיפר שהיא "ישבה בבית כשהתחילו לירות בחוץ ועלתה למעלה לגג. לאחר שתי דקות התחילו שוב חילופי אש והיו גם צלפים ישראלים על הגגות. היהודים נכנסו לשכונה המזרחית והיו פצועים. אחרי חצי שעה צעקנו לה לחזור, היא לא ענתה. עלינו לגג, ראינו שהיא מדממת". לטענתו, היא נפגעה מארבעה או חמישה קליעים בראשה - והצלפים שפגעו בה היו מול הבניין. "שלחנו את הגופה לשכם לנתיחה כדי שנוכל לדעת בוודאות שהיהודים הרגו אותה. החמושים היו רחוקים ממנה, הם היו במקום אחר", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה
"חיילי צה"ל לא יורים במכוון לעבר בלתי מעורבים". חמושים בהלוויתה של ג'אנה זכארנה, היום
(צילום: AFP )
גם שר הביטחון בני גנץ הביע בצהריים צער על מותה של הנערה, ואמר כי במהלך פעילות כוחות הביטחון בג'נין נפתחה "אש מאסיבית" לעברם, וכי המחבלים גם השליכו לעברם מטענים ובקבוקי תבערה. גנץ הוסיף כי הכוחות השיבו באש לעבר מקורות הירי מתוך הגנה עצמית - וציין כי הפגיעה בנערה נמצאת בתחקור. "בניגוד למי שיושבים על הצירים עם נשק, אבנים ובקבוקי תבערה, ומחכים להזדמנות לרצוח נערות ונערים ישראלים, נשים, זקנים וטף – חיילי צה"ל לא יורים במכוון לעבר בלתי מעורבים", אמר. "צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור, בכל מקום ובכל שעה, תוך הקפדה על הוראות הפתיחה באש. למפקדים ולחיילים יש גיבוי מלא להמשיך ולמלא את משימתם במקצועיות ובנחישות".