"התנועה להתיישבות בדרום לבנון" היא תנועה ישראלית חדשה שהוקמה לפני כמה חודשים, ושואפת להקים יישובים ישראליים בדרום לבנון – עד הליטאני. התנועה החלה לעורר שיח בלבנון, בעקבות פעולות שקיימה בימים האחרונים.
ב-10 ביוני דווח כי חברי התנועה שלחו רחפנים ובלונים לצד הלבנוני של הגבול, בקרבת היישובים הישראליים חניתה ואדמית, הנושאים עלונים עם הוראות פינוי בעברית ובערבית לתושבי דרום לבנון. בעלונים נכתב: "אזהרה! זו אדמת ארץ ישראל השייכת ליהודים. אתם נדרשים להתפנות ממנה באופן מיידי". להודעה צורפה גם מפה עם חצים המסמלים את כיוון הפינוי הנדרש. אמנם בלבנון לא דווח כי הבלונים והכטב"מים הגיעו ליעדם, אך התגובות לאירוע לא איחרו לבוא.
(צילום: ירון ברנר )

4 צפייה בגלריה
אזרחים ישראלים באזהרה ללבנון: "הינכם נדרשים להתפנות מהאדמה באופן מיידי"
אזרחים ישראלים באזהרה ללבנון: "הינכם נדרשים להתפנות מהאדמה באופן מיידי"
אזרחים ישראלים באזהרה ללבנון: "הינכם נדרשים להתפנות מהאדמה באופן מיידי"
ברשתות החברתיות הופץ בימים האחרונים סרטון בערבית באורך ארבע דקות, העוסק בשאלה מי היא אותה תנועה שקוראת להתיישבות בדרום לבנון ומה היא מתכננת. הסרטון נפתח באירוע שיגור הבלונים והכטב"מים לעבר שטח לבנון. בהמשך הקריין מסביר על התנועה: "מדובר בתנועה ישראלית ימנית שמספר החברים בה עולה על 800 איש. הם מכונים 'הקיצוניים של הקיצוניים'. התנועה מבקשת להתיישב ולהקים התיישבויות יהודיות בדרום לבנון".
הקריין ממשיך ומספר כי התנועה הוקמה ב-10 באפריל על ידי פרופ' עמוס עזריה וחבריו, וכי בהתאם לאידיאולוגיה של התנועה, הגבול הישראלי החדש יעבור בליטאני". נהר הליטאני בלבנון עלה לכותרות בהקשר לדרישה הישראלית להרחיק את פעילי חיזבאללה צפונית אליו.
פעילות נוספת של "התנועה להתיישבות בדרום לבנון" שעוררה שיח ברשת הייתה הכנס הראשון של התנועה שהתקיים בשבוע שעבר. הכנס התקיים במתכונת וירטואלית. בהזמנה לכנס פורסמו הנושאים שיעלו לדיון במהלכו, ובהם: "לבנון בתנ"ך", "לבנון מבית שני עד ימינו", "התיישבות בלבנון מבחינה משפטית", ו"מודלי התיישבות מוצלחים מן העבר, ולקחים לדרום לבנון".
אחרי קיום הכנס פרסם אחד האתרים הערביים כי "מאות מתנחלים ישראלים השתתפו בכנס מקוון שערכה תנועת 'עורי צפון' (התנועה להתיישבות בדרום לבנון)". בעיתון הפלסטיני אל-קודס כתבו כי הקריאות להתיישבות יהודית בדרום לבנון אולי נראות דמיוניות, אך הן עשויות להפוך מחר למציאות.
ההקמה הרשמית של התנועה הייתה ב-10 באפריל, אך גם לפני הקמתה סוקרו בתקשורת הערבית כמה התבטאויות של גורמים ישראלים שדיברו על רעיון ההתיישבות בדרום לבנון. בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד פורסמה כתבה בינואר האחרון שציטטה את דניאלה וייס, ראש תנועת "נחלה" להתיישבות. נכתב כי "אחרי קריאותיה החוזרות ונשנות להרוס את עזה ולבנות בה התיישבויות ישראליות, כעת דניאלה וייס לא פוסלת בניית התיישבויות ישראליות בדרום לבנון". עוד נכתב: "חלק מהמתיישבים, ביניהם דניאלה, לא מסתפקים בהתיישבות בפלסטין ומסתכלים גם על שכנתה – לבנון".
בלבנון ובעולם הערבי עוקבים באדיקות אחר מה שקורה בישראל, במיוחד בזמן המלחמה. לכנסים כאלה ואירועים כמו שליחת הכטב"מים והבלונים עם העלונים לשטח לבנון יש השפעות, לעתים גדולות מהמצופה. אירועים כאלה יוצרים בצד השני תמונה לא מדויקת של המתרחש בישראל.