כתב אישום הוגש נגד המחבלים מהפיגוע באלעד, ראש העיר: "מגיע לכם עונש מוות"
(צילום: עידו ארז )

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה הבוקר (יום חמישי) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. השניים הואשמו בשלושה מקרי רצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור, ועוד חמישה ניסיונות של רצח. בית המשפט האריך את מעצרם עד לדיון הבא, ב-4 ליולי. ראש העיר אלעד, ישראל פרוש, תקף את המחבלים בצעקות: "כלבים, סמרטוטים. מגיע לכם עונש מוות". כתב האישום מתאר את מסלול הדמים הרצחני של השניים.
על פי כתב האישום, לשניים, תושבי הכפר רומאנה שביהודה ושומרון, לא היה היתר כניסה לישראל ולמשך כחצי שנה עבדו שלא כדין ביישוב אלעד. באוגוסט 2021, על רקע מות חברו בעימותים מול צה"ל, אבו-שקיר החליט לבצע פיגוע טרור בישראל ולמות כ"שהיד" במהלכו. הוא פנה לאל-ריפאעי, שבתחילה סירב. עם זאת, לקראת חודש אפריל, בעקבות התחזקותו הדתית והמחשבה שמדינת ישראל פוגעת במתפללים מוסלמים במסגד אל-אקצא, החליט אל-ריפאעי להצטרף לחברו ולבצע פיגוע בישראל.
5 צפייה בגלריה
אסעד אלרפאעי וסובחי אבו שקיר בהגשת כתב האישום
אסעד אלרפאעי וסובחי אבו שקיר בהגשת כתב האישום
המחבלים בבית המשפט, היום
(צילום: שאול גולן )
בכתב האישום תואר כי השניים "תכננו לרצוח אזרחים ישראלים-יהודים באשר הם כאלה, מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי". לצורך רכישת כלי נשק לפיגוע גייסו השניים במהלך חודש אפריל 11 אלף שקלים. אחד מהמחבלים אף פנה לקרוב משפחתו על מנת שיספק לו כלי נשק מאולתרים מסוג קרלו, אך הוא סירב, ולכן החליטו השניים לבצע את הפיגוע בסכינים וגרזנים. השניים שהכירו את העיר אלעד שבה עבדו, החליטו להוציא לפועל את הפיגוע ברחוב אבן גבירול בעיר, סמוך למקום עבודתם.
ערב הפיגוע, נסעו השניים לרמאללה ובילו במסעדה ובמלון, שם רשמו צוואות כחלק מההכנה לפיגוע. בנוסף, הם ביצעו במלון טקס היטהרות, בהתאם לאמונתם שהדבר נחוץ בטרם ימותו כ"שהידים". ברמאללה הם רכשו שני גרזנים, שני סכינים מסוג קאטרים, שנועדו לחיתוך גדר ההפרדה, ואחד מהם אף רכש נעליים המתאימות לריצה שיקלו עליו במעשיו.
הנאשמים חיפשו מקום שבו יוכלו לחצות את הגדר לישראל, ונסעו לכפר רנתיס הסמוך לרמאללה. בהגיעם לתחנת דלק הם פגשו באדם נוסף שהוביל אותם לאזור הפרצה בגדר. כשהתברר שהפרצה סגורה, חתך אחד המחבלים את גדר התיל והשניים נכנסו למקום, שם הסתתרו בחורשה. הם החליטו כי במידה והנהג שיגיע לאסוף אותם יהיה יהודי, הם ירצחו אותו עם הגיעם לאלעד, שם יגנבו את רכבו לצורך המשך ביצוע מעשה הטרור.
5 צפייה בגלריה
ישראל פרוש בהגשת כתב אישום למחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
ישראל פרוש בהגשת כתב אישום למחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
ראש העיר אלעד ישראל פרוש בבית המשפט היום
(צילום: שאול גולן )
נהג ההסעות אורן בן יפתח (35) קיבל טלפון מאדם שסייע להם ונענה בחיוב לבקשתו להסיע את השניים לאלעד. הוא הגיע לחורשה, אסף אותם, וקיים שיחת ועידה בהשתתפות המסייע והמחבל, כך שתורגם עבורו מה היעד שלהם. כבר באותה נסיעה שלחו המחבלים צוואות למקורביהם.
בשעה 23:20 או בסמוך לה, הגיעו הנאשמים ובן יפתח לרחוב אבן גבירול באלעד. הם הסיחו את דעתו, ואחד מהם דקר אותו 21 פעמים. הם דחפו אותו לקרקע ורצחו אותו. הרכב לא התניע חרף מאמציהם, ולכן הם יצאו רגלית חמושים בסכינים וגרזים, וחיפשו אחרי קורבנות. הם הבחינו באזרח שראה אותם ונמלט, לאחר שלמזלו הגרזן נשמטה מיד אחד המחבלים. אזרחים שהבחינו בהם החלו להימלט, אולם אחד הנאשמים הצליח לפגוע עם גרזן בשמשת רכב שעבר במקום, אך הנהגת הצליחה להאיץ ונמלטה.
הם המשיכו לרוץ ברחוב אבן גבירול לכיוון צפון, כשהם תרים אחרי קורבנות נוספים. הם ירדו במדרגות לכיוון גן שעשועים שבו שהו אזרחים רבים, לרבות ילדים, שהיו במקום לרגל חגיגות יום העצמאות. הם הבחינו בבועז גול (49), אז הסתערו עליו, הכו אותו באכזריות עם הגרזן ורצחו אותו.
5 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
הנרצחים בפיגוע: יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח
5 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע באלעד ביום הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
הם התקדמו והבחינו ביוני חבקוק (44), שעמד בקרבת המקום כשבנו בן ה-6 עמו. אחד המחבלים הסתער על יוני, הלם בו, והשניים רצחו אותו מול בנו. הם המשיכו במסע ההרג והבחינו באזרח נוסף שישב על ספסל בגן, שבספסל סמוך ישבו ארבעת ילדיו. המחבלים הכו אותו עם גרזן ועזבו אותו כשהוא שרוע על הקרקע, מול ילדיו, מתוך אמונה שהצליחו לגרום למותו, והתקדמו לאורך השביל. האזרח הצליח לקום על רגליו ולאסוף את ילדיו הקטנים, אך לאחר מספר פסיעות הוא התמוטט. הוא נפצע בראשו באופן חמור, אך שרד.
הם התקדמו לעבר אזרח נוסף ששמר על המתחמים בגן השעשועים ולבש אפודה זוהרת. כשהבחין האזרח במספר הילדות שרצו לעברו, בניסיון להימלט מהמחבלים, הוא יצא מהמתחם והתקדם על השביל לכיוונם. הם הלמו בו עם הגרזן עד שהתמוטט, והם המשיכו להכות בו על הקרקע. אז הם ניגשו לאזרח נוסף ששהה בקרבת המקום והלמו בו גם עם מכות גרזן. הם ניגשו לרכב שבו שהו שני קורבנות נוספים.
אחד המחבלים ניפץ את החלון הקדמי השמאלי באמצעות הגרזן, והמחבל השני ניפץ את החלון הימני, במטרה לפגוע בשניים. אחד מהקורבנות החזיק באותה העת צלחת עם תבשיל חם, אותה השליך על המחבל שאיתו התעמת. בכך הוא הצליח למנוע מהמחבל לפגוע בו באמצעות הגרזן, בזמן שהאזרח השני הצליח להדוף את המחבל. לאחר מכן השניים נמלטו מהמקום והמשיכו במנוסתם במשך שלושה ימים, עד שנלכדו בשטח הפתוח שבין אלעד לקיבוץ נחשונים, כקילומטר וחצי מזירת הפיגוע, לאחר מצוד נרחב של כוחות הביטחון.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון מהמצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון מהמצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
מעצר המחבלים בתום המצוד
(צילום: דובר צה''ל)
השניים, שנתפסו על-ידי אנשי מילואים של יחידת מרעול ולוחמי יחידות מיוחדות, לא התנגדו למעצר ומיד נכנעו. מהחקירה עלה המחבלים לא משתייכים לארגון טרור, והחליטו יחד לבצע פיגוע בישראל. הם בחרו להגיע לאלעד, שבה עבדו ללא היתר ואותה הכירו היטב.