יממה לאחר חשיפת התיעוד המטריד ב-ynet, שבו נראה חייל צה"ל, ככל הנראה במילואים, תוקף שני עובדים בדואים בתחנת דלק בקיבוץ כפר עזה שבעוטף - המשטרה מסרבת לחקור את האירוע, וכך גם מצ"ח. במשטרה טוענים כי האירוע נמצא בטיפול הצבא, אך מצה"ל נמסר מנגד כי לאור העובדה שהאירוע התרחש במרחב האזרחי - הוא אינו מטופל על ידם. וכך, ארבעה ימים לאחר המקרה - אין אף גורם שבודק את פרטיו.
תיעוד האלימות בתחנת הדלק

האירוע התרחש ביום ראשון השבוע, אז אותו חייל, כפי שניתן לראות בתיעוד מהמקום, אחז בעובד, מאהר אסרעייה, תקף אותו באגרוף, ואיים עליו בנשק. סגן מנהל הסניף בחנות בתחנת הדלק, איברהים אבו עסא, נחלץ לעזרת הצעיר והותקף לטענתו גם כן. לדבריו, החייל הכה גם אותו באגרוף ואף איים להרוג אותו: "הוא הכניס לי אגרוף לפנים, תפס את הנשק הדרוך ואמר 'אני אהרוג אתכם יא ערבים, אף אחד לא יישאר פה'. מזל שהיו שם עוד חיילים שעצרו אותו".
משיחות עם דובר צה"ל ודוברות המחוז הדרומי של משטרת ישראל, עולה כי כעת אין כאמור אף גורם שמטפל באירוע. למעשה, כל אחד מהצדדים הודיע כי העביר את הטיפול באירוע התקיפה לשני. אתמול מסרו במשטרה כי האירוע אינו מטופל אצלם, ואילו בדובר צה"ל אמרו כי "האירוע ייבדק", אך לאחר מכן הודיעו שהוא אינו בטיפולם. בינתיים, במשטרה המשיכו להתעקש שהתקיפה לא נחקרת בתחנת שדרות, האחראית על הגזרה, ואילו בדובר צה"ל התעקשו אף הם שמצ"ח לא חוקרת את המקרה.
במקרים מסוג זה, בהם חיילים מבצעים עבירות פליליות, הם יכולים להיעצר על ידי המשטרה, ואז ישנה סמכות מקבילה והשאלה מוכרעת לפי מידת הזיקה לשירות הצבאי. כך למשל, אם חייל מילואים בחופשה תוקף אדם אחר, תוך שימוש בנשק הצבאי שלו - האירוע יכול להיות תחת חקירת מצ"ח.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: חייל צה"ל נותן אגרוף לעובד באלונית בכפר עזה ששמע מוזיקה בערבית
תיעוד: חייל צה"ל נותן אגרוף לעובד באלונית בכפר עזה ששמע מוזיקה בערבית
אף אחד לא חוקר את המקרה. החייל והעובד בתיעוד
אך נראה כי מקרה התקיפה הנוכחי נופל באמצע, כאשר גם משטרת ישראל וגם מצ"ח יכולים לחקור אותו למעשה - אבל אף אחד מהם לא רוצה לעשות זאת. כל זאת - כאשר האירוע מתועד ויש לו עדים, אשר לטענתם החייל הגיע למקום ברכב צבאי, עשה שימוש בנשק הצבאי שלו - ואף דרך אותו תוך איומים, כך לדברי העובדים שהותקפו.
בין משטרת ישראל למצ"ח קיים כאמור נוהל של שיתוף פעולה, שקובע את חלוקת הסמכויות בחקירת חיילים. לפי פקודות הצבא, אם העבירה בוצעה במרחב שאינו צבאי, וגם מדובר בעבירה שאינה צבאית - משטרת ישראל תעביר את החקירה לידי השלטונות הצבאיים לפי פנייתם. יחד עם זאת, החקירה תבוצע על ידי משטרת ישראל - כשהעבירה בוצעה במרחב שאינו צבאי והשלטונות הצבאיים לא פנו אליה. כלומר, המשטרה הצבאית צריכה לפנות בצורה אקטיבית למשטרת ישראל. אך החלטה על פניה כזו צריכה להיעשות על פי החלטת ראש מטכ"ל-אכ"א, מפקד פיקוד ועוד, ובאמצעות מצ"ח.
עו"ד סמאח דרויש, מנהלת המרכז לנפגעי גזענות, מסרה בתגובה כי "מדובר באירוע חמור ביותר, שמצטרף לשורת מקרים של תקיפות אלימות כלפי אזרחים ערבים שהתגברו מאז החלה המלחמה - ואשר אינם מטופלים כלל ע"י גורמי אכיפת החוק". לדבריה, "התנהלות זו היא ביטוי לכישלון חמור של המדינה לספק הגנה לאזרחיה הערבים מה שגורם להיעדר אמון של הציבור הערבי במערכת. אנו מצפים לטיפול מהיר במקרה זה מצד גורמי אכיפת החוק".

"נתן לי אגרוף, שלף נשק דרוך - וצעק 'אני אהרוג אותך'"

האירוע התרחש כאמור ביום ראשון, אז אסרעייה, תושב אחד הכפרים הלא-מוכרים סמוך לערד, הגיע לעבודתו בחנות הנוחות של תחנת הדלק. לאחר שהחנה את רכבו, הוא השמיע מתוכו מוזיקה ערבית בעוצמה גבוהה. עובדה זו, לטענת העובד, לא מצאה חן בעיני החייל שתועד פונה לעובד ומבקש ממנו לצאת החוצה מחנות הנוחות.
"הגעתי למשמרת של אחר הצהריים, החניתי את האוטו מונע, והשמעתי מוזיקה ערבית", שחזר אסרעייה בעקבות התקיפה שתועדה במצלמות אבטחה. "החייל נכנס לחנות, שאל 'של מי האוטו?' ואני שאלתי אותו 'מה קרה?'. הוא ביקש ממני לכבות את המוזיקה. 'תכבה את הזבל הזה', הוא אמר. הוא נתן לי סטירה על הגב, ואני אמרתי לו שאכבה את המוזיקה. ואז הוא נתן לי בוקס בפנים ודרך את הנשק. קראתי למנהל המשמרת שיבוא לעזור".
2 צפייה בגלריה
איברהים שעובד באלונית בכפר עזה מספר על החייל שתקף אותו לאחר ששמע מוזיקה בערבית
איברהים שעובד באלונית בכפר עזה מספר על החייל שתקף אותו לאחר ששמע מוזיקה בערבית
"חשבתי שאני עוד שנייה מאבד את החיים". אבו עסא
(צילום: הרצל יוסף)
אסרעייה, שאביו משרת כקצין בצה"ל בגבול מצרים, אמר עוד: "אבא שלי רצה לדבר עם החיילים האלה ולהבין מי זה החייל הגזען הזה שנותנים לו נשק. למה עושים ככה? ביקשתי מהמנהלת שלי להתפטר. אני לא רוצה לחזור לשם, זה מסוכן".
מנהל המשמרת אבו עסא, תושב שדרות ששהה שלושה ימים בממ"ד עד שחולץ עם משפחתו על-ידי כוחות הצבא לאחר פלישת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, סיפר: "מאהר נכנס אליי בפנים אדומות ואמר שהחייל תקף אותו. שאלתי אותו אם קרה משהו, ואז החייל התקדם לכיווני וצעק שאכנס או שהוא יהרוג אותי. שאלתי אותו אם קרה משהו עם העובד, ואז החייל נתן לי אגרוף לפנים, שלף לעברי נשק דרוך תוך כדי צעקות 'אני אהרוג אותך'. החיילים שהיו איתו במקום תפסו אותו ובמזל הוא לא ירה בי".
אבו עסא סיפר עוד: "חשבתי לעצמי שאני עוד שנייה מאבד את החיים שלי, לא הבנתי למה החייל התנהג בצורה כזאת. זה יכול היה להיגמר בזה שהילדים שלי יישארו יתומים מאבא. אני מבין שהמצב מתוח, ב-7 באוקטובר נכנסו מחבלים לבניין שלי וראיתי גופות, רצחו לי קרוב משפחה, אבל זה לא ייתכן שכל בן אדם שיש לו נשק ישלוף אותו סתם כך. זה נראה היה כאילו החיילים חושבים שאנחנו רוצים לעשות משהו ביטחוני.
"מאהר הוא אחד העובדים הכי טובים אצלי בתחנה. הוא ילד בן 19 שרוצה להתגייס, אחרי מה שקרה זה ערער אותו. הוא מפחד לחזור. אבא שלו לא הבין איך אחרי שהוא משרת את המדינה כל כך הרבה שנים, בא חייל ודופק לבן שלו מכות", הוסיף.
ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה, ולאחר שהתברר כי החשוד בתקיפה הוא חייל שביצע את העבירה לכאורה בעת תפקיד, הדיווח הועבר כמקובל לחקירת מצ"ח בהתאם לסמכותם. במקביל, המשטרה ממשיכה בביצוע פעולות החקירה במטרה להגיע לחקר האמת".