2 צפייה בגלריה
רונן לוי
רונן לוי
רונן לוי
(צילום: רמי זרנגר)
שר החוץ אלי כהן מינה הבוקר (יום ראשון) לתפקיד מנכ"ל משרד החוץ את רונן לוי ("מעוז"), שנחשב לאיש הצללים של המועצה לביטחון לאומי בעולם הערבי. למעשה, זו הפעם הראשונה שמותר לחשוף את שמו ותמונתו של לוי - שיחליף בתפקידו את מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, שהודיע על כוונתו לפרוש אחרי שנתיים וחצי בתפקיד.
זהותו של לוי בן ה-48, ששירת כ-30 שנים בתפקידי שטח, מבצעים ומודיעין בשב"כ וכראש אגף בכיר במל"ל, הייתה אסורה עד היום לפרסום. בתקופת ממשלת נתניהו היה לוי איש הצללים של המל"ל בניהול מגעים חשאיים במדינות ערב ואפריקה. הוא מילא תפקיד חשוב במגעים עם סודן, מצרים ומדינות המפרץ כחלק מ"הסכמי אברהם", וזכה להערכה רבה כשקיים ממשקים רבים עם כהן בימיו במל"ל, בעת שכהן היה שר המודיעין. לוי הוא בוגר מדעי ההתנהגות, ניהול עסקים וכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון, ובעל תואר MBA מהמוסד האקדמי פרס.
מבחינת השר כהן מדובר במהלך דרמטי, שמטרתו להבטיח שמשרד החוץ יהיה הגורם המרכזי בהרחבת הסכמי אברהם ובניהול המגעים החשאיים עם מדינות ערב שעמן אין לישראל יחסים. לוי, שדובר ערבית ברמה גבוהה מאוד ומכיר את התרבות הערבית, נחשב לאיש נעים הליכות שסייע לפתח קשרים רבים בעולם הערבי. לאורך שנות פעילותו יצא לוי לשליחויות עלומות במדינות ערב ובאפריקה, והוא מכיר היטב את השטח והמציאות הדיפלומטית העכשווית. עם זאת, פיתוח קשרים עם ארה"ב ומדינות אירופה צפוי להיות תחום חדש עבורו.
בשב"כ לוי עבד כרכז שטח, ושם גם קיבל הכינוי "מעוז". ראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר אותו היטב, והיה מודע גם לשליחותיו העלומות. מינויו למנכ"ל המשרד מעורר מחלוקות בקרב עובדיו, שכן כמה מהם שעבדו עם לוי סיפרו שהיה "עם האף למעלה ולא ספר את המשרד". שליחויות העלומות לעולם הערבי לאורך השנים עוררו כעס בקרב גורמים רבים במשרד החוץ ובמוסד, שהרגישו כי לוי מתערב בעבודתם.
2 צפייה בגלריה
אלון אושפיז
אלון אושפיז
זכה להערכה רבה, ונחשב למקורבו של לפיד. אושפיז
(צילום: אלבום פרטי)
אושפיז, מבכירי הדיפלומטים הישראלים במשך שנים רבות, מונה לתפקיד על-ידי שר החוץ לשעבר גבי אשכנזי. בתקופת לפיד כשר החוץ וכרה"מ, זכה אושפיז להערכה רבה ונחשב למקורבו של יו"ר יש עתיד. כשכהן נכנס למשרד החוץ היה סימן שאלה אם אושפיז יישאר. מצד אחד, הוא זוהה כאיש של לפיד, אך מנגד עזר מאוד לכהן עם כניסתו ללשכת שר החוץ, ולא היה ברור אם יש טעם להחליפו, כשלכהן יש רק שנה אחת בתפקיד במסגרת הרוטציה. בסופו של דבר אושפיז ביקש לפרוש כבר בשיחה הראשונה ביניהם. למקורביו הסביר שהפרישה לא קשורה לממשלה החדשה, ולא על רקע חילוקי דעות, אלא מתוך רצון לסיים את התפקיד השוחק.
במכתב שהפיץ אושפיז לעובדי המשרד כתב: "לאחר 30 שנים אינטנסיביות ומרתקות בשירותי החוץ של מדינת ישראל, אני מבקש להודיעכם כי בכוונתי לפרוש מתפקיד המנכ"ל. אני מודה לשר החוץ אלי כהן שנעתר לבקשה זו, לאחר ששירותי ושליחותי הושלמו".
אושפיז הוסיף: "את השבועות הקרובים אקדיש לחפיפה יסודית ומסודרת ולסיום מספר נושאים שעומדים על הפרק. אני מבקש להודות לכם על פועלכם למען ובשמה של ישראל. הדיפלומטיות והדיפלומטים שלנו הם אנשי מקצוע מעולים ומסורים, ובליבם ערכיה של המדינה. עשייתכם ניכרת והיא מקור לגאווה גדולה. נפלה בחלקי הזכות הגדולה לשרת את מדינת ישראל במשך שלושה עשורים. אני גאה ואסיר תודה על כך".
השר כהן אמר: "רונן לוי הוא אחד האנשים המנוסים והיצירתיים בחיבור ובחיזוק של קשרים בין לאומיים עבור מדינת ישראל, והוא הוכיח את עצמו באין ספור הישגים שלא את כולם ניתן לפרסם. אין לי ספק שכמנכ"ל, ביחד עם צוות העובדים המקצועי והמסור של המשרד, התרומה למעמדה של מדינת ישראל בעולם תהיה דרמטית".