בעקבות ההסלמה במצב הביטחוני והנחיות פיקוד העורף החדשות שפורסמו אמש (שבת), כמעט מיליון תלמידים עברו היום ללמידה מרחוק. ההחלטה על הפסקת לימודים ומעבר ללמידה מרחוק בישובים המוגדרים "אדומים" התקבלה על ידי פיקוד העורף, ותימשך יומיים. מחר בערב תתקיים הערכת מצב לגבי ההמשך. בינתיים, מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית הודיעה על השהיית "השביתה הנודדת".
הצהרת תא"ל הגרי על השינויים בהנחיות, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)

הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
היישובים המוגדרים "אדומים" כוללים את אזורי קו העימות בצפון הארץ: גולן צפון, גולן דרום, גולן דרום, יישובי מועצה אזורית עמק הירדן, גליל עליון, מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ והעמקים. ביישובים אלה לא יתקיימו טיולים, סיורים ופעילויות בלתי פורמליות כמו חוגים ופעילות בתנועות הנוער, ולא יתקיימו הסעות למוסדות החינוך.
בנוסף, גם בישובים המוגדרים "ירוקים" כמו בית שאן, גלבוע, עמק המעיינות ויקנעם עילית, הוחלט לבטל את הלמידה הפיזית ולעבור למתכונת של למידה מרחוק. ההחלטה ביישובים אלה התקבלה על ידי ראשי הרשויות, שבחרו לנקוט במשנה זהירות. לראשי הרשויות ה"ירוקות" ניתנה אוטונומיה להחליט בנושא זה.
במשרד החינוך מציינים כי הלמידה מרחוק מתקיימת במסגרת תכנית סדורה לשעת חירום, הכוללת את כל שלבי החינוך - מגני ילדים ועד על-יסודי. התוכנית מתייחסת גם לשמירה על קשר, למידה ושיח רגשי בהתאם למצב. למנהלי בתי הספר ניתנה אוטונומיה להחליט על אופן הלמידה מרחוק, היקף השעות ותכני הלימוד.
במשרד החינוך מתקיימות הערכות מצב שוטפות בראשות שר החינוך, יואב קיש, ומנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, כדי לקבל החלטות בהתאם להתפתחויות בזירה הביטחונית.
במשרד החינוך עדכנו רשמית כי "בעקבות הערכת מצב שהתקיימה בפיקוד העורף, הוחלט בעת הזו לא לשנות את מדיניות ההתגוננות שהוגדרה והיא תקפה עד מחר בשעה 18:00, אלא אם יפורסם אחרת בעקבות שינוי מהותי במצב הבטחוני".
1 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
(צילום: עיריית חולון)

הוקפאה ה"שביתה הנודדת"

בתוך כך, הוקפאה "השביתה הנודדת" של ההנהגות הארציות של ההורים ומועצת התלמידים הארצית, שעליה החליטו במטרה ללחוץ על השרים והמורים להגיע להסכמות ולבטל את העיצומים. הסיבה להקפאה, לפי הארגונים, היא ההסלמה בלחימה. "אין צודק יותר מהמאבק למען זכותם של התלמידים לחזור לשגרת לימודים מלאה וללא עיצומים שנמשכים מזה כשנתיים, יחד עם זאת, כרגע בראש מעייננו נמצא הביטחון הפיזי והרגשי של התלמידות והתלמידים", הם הסבירו.
הם הוסיפו: "אנו מצפים מהממשלה וארגון המורים לגלות אחריות כמונו, ולייתר את המשך מאבקנו באמצעות הגעה להסכמות וחתימה מיידית על הסכם שיוביל לסיום העיצומים, ויחזיר את התיכונים לפעילות מלאה ותקינה. במידה ולא תגיעו להסכמות ברגע שנחזור לרגיעה מהמתיחות הביטחונית שנקלענו אליה, נאלץ לחזור ולשבש את ימי הלימוד".
עוד נכתב בהודעה, שעליה חתומים יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רוני קמאי, ויו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף: "המשך עיצומי ארגון המורים לצד ימי הלחימה, הינו מעשה שאינו מוסרי, חסר אחריות ורגישות. אנו מצפים מהצדדים להפנים זאת, להביא לחתימת ההסכם כבר היום ולהחזיר את מערכת החינוך בתיכונים למסלולם, לטובת התלמידים, הצוותים, ומערכת החינוך בישראל. כל עוד נמשך המצב הביטחוני הנוכחי ואין הסכמות בין הצדדים, נמשיך לפעול ולהיאבק בדרכים אחרות".
לטובת ציבור ההורים, התלמידים וצוותי החינוך, משרד החינוך מפעיל מוקד סיוע רגשי ונפשי בטלפון 6552* או 073-3983960, שלוחה 5. המוקד מאויש על ידי מומחים למצבי משבר וחירום מהשירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך ופועל היום מהשעה 07:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה.