2 צפייה בגלריה
"תושייה של המאבטח הישראלי". נמל התעופה בבריסל
"תושייה של המאבטח הישראלי". נמל התעופה בבריסל
"תושייה של המאבטח הישראלי". נמל התעופה בבריסל
מתחם הטיסות היוצאות בנמל התעופה בבריסל פונה שלשום (יום חמישי) למשך יותר משעה, ו-ynet חשף כי הסיבה לכך היא מזוודה נטושה שנמצאה בנמל ושייכת לאישה ממוצא איראני שמתגוררת בעיר. אבי אפלבאום, שהגיע לעמדת הבידוק הישראלית בזמן התקרית, סיפר ל-ynet: "איש ביטחון ישראלי מצא את המזוודה, ראיתי את זה בלייב".
נמל התעופה בבריסל בזמן הפינוי

אחרי מציאת המזוודה התברר כי האישה שהשאירה אותה כבר הייתה על טיסת קטאר איירווייז בדרך לדוחא. משטרת בלגיה הורתה למטוס האיירבוס לשוב על עקבותיו, ולפי אחד הגורמים האישה הורדה ממנו ונעצרה. לאחר בדיקת המזוודה לא נמצא בה חומר נפץ, אלא - לפי הטענה - רק חבילות אלכוג'ל. לפי גורמים במערכת האבטחה של אל על בבריסל, היה זה ניסיון של איראן לבדוק את מערכת האבטחה בנמל התעופה ולדלות מידע על אופן הפעולה של צוות האבטחה של אל על.
"אנשי הביטחון הישראלים התארגנו ואחרי כמה דקות פנו אליי ושאלו אם שכחתי תיק", אמר אפלבאום. "הוא היה מוחבא מאחורי מן ליפט כזה על גלגלים (מתקן שמשמש כמעין מעלית חשמלית להעלאת סחורה, א"א). אמרתי להם שזה לא שלי".
"אחרי דקה פינו את כל הישראלים מהטרמינל, והכניסו אותנו למסדרון צדדי כדי שנהיה רחוקים מהחפץ החשוד", הוסיף אפלבאום. "חיכינו חצי שעה, ואז כרזו ברמקול לכולם להתפנות מהטרמינל. היה שם ברדק, לא ידעו להתנהל".
2 צפייה בגלריה
טיסה שהוחזרה מבריסל לקטאר
טיסה שהוחזרה מבריסל לקטאר
הטיסה מבריסל לדוחא שבה על עקבותיה
לדברי אפלבאום, כל מי שהיה בטרמינל פונה לאוהל בנמל התעופה - ולאחר מכן לאולם אחר. "כל הסיפור לקח שעתיים, ואז החזירו אותנו", אמר. "הטיסה המריאה באיחור של יותר משעה וחצי, במקום להמריא ב-19:30 המראנו בסביבות 21:15".
"זה היה מפחיד", סיכם אפלבאום. "כבר היה שם פיגוע בנמל התעופה, ותיק עם חומר נפץ יכול להרים את כל הטרמינל שם. הייתה שם תושייה של המאבטח הישראלי, ללא ספק". בתיק, כאמור, לא נמצא חומר נפץ - אלא בקבוקי אלכוג'ל, ולפי החשד הסיבה לכך הייתה ניסיון לבדוק את מערכת האבטחה בנמל התעופה. גם גורמים במערכת האבטחה של אל על בבריסל שיבחו את המאבטח, וציינו כי "הוא פעל כראוי ובקור רוח, ובכך מנע פיגוע עתידי".
פרשננו רון בן ישי מציין כי לאחרונה האיראנים היו מתוסכלים מחוסר יכולתם להגיב על מתקפות שהם מייחסים לישראל, בהן הרחפן שהתפוצץ על גגו של מפעל צנטריפוגות בעיר כראג' ומקרים נוספים שכנראה לא פורסמו. באיראן נמתחת ביקורת קשה על משמרות המהפכה ועל שירותי הביטחון האיראני, שלא מצליחים לסכל פעולות שהם מייחסים לישראל, ולכן האיראנים מחפשים דרך והזדמנות להגיב. זה נמשך למעשה מתחילת השנה, כשחוסל אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, והפיצוצים בנתנז ובמקומות אחרים.
לפי בן ישי, ייתכן שהאיראנים מנסים כעת להעיר את מנגנוני פיגועי חו"ל הרדומים שלהם. צריך אמנם עדיין להמתין לממצאי חקירת האישה שהשאירה את המזוודה, אך ניתן להעריך שמדובר במעין איתות אזהרה לישראל ואולי גם ניסיון לבדוק את עירנות המאבטחים הישראלים להימצאות חפצים חשודים בקרבת מסוף הנוסעים. מאבטחי אל על עושים דרך שגרה סיורים בסביבת מסוף הנוסעים של אל על בשדות תעופה באירופה, בארצות הברית ובאסיה, ונראה שהמזוודה התגלתה באחד מסיורי השגרה האלו.
בן ישי מוסיף כי סביר להניח שמעתה תוגבר הכוננות ויוגברו אמצעי הזהירות סמוך למתקנים ישראליים בחו"ל. הניסיון האחרון של איראן לפגע בחוץ לארץ היה מטען נפץ קטן שהונח במעטפה עם מכתב ליד שגרירות ישראל בניו דלהי ב-31 בינואר השנה. המטען התפוצץ אך לא נגרם נזק, ולאחרונה – לפני כשבועיים – פרסמו שלטונות הודו את תוצאות החקירה שערכו משטרת הודו ושירות ביטחון הפנים ההודי. החקירה קבעה בוודאות שהפיגוע הזה בוצע על-ידי איראנים.
בדיווחים בתקשורת הבלגית צוין כי אין זה חריג למצוא מזוודה ללא בעלים בנמל תעופה, ולא ברור מדוע דווקא הפעם הוחלט על פינוי המקום, ועל פינוי המתחם הסמוך המשמש כמרכז חיסונים. אבל ל-ynet נודע, כאמור, כי נבדק אם הרקע לכך הוא ניסיון איסוף מודיעין איראני. גורמי ביטחון בישראל אמרו בתגובה כי "הנושא בבדיקה".
נגד מערך האבטחה הכללי בנמל התעופה בבריסל, נזכיר, היו טענות רבות אחרי הפיגוע שביצע בו דאעש ב-22 במרץ 2016. בבריסל התרחש אז פיגוע התאבדות משולב בנמל התעופה ובתחנת המטרו. בשני הפיגועים הללו נרצחו 32 אנשים, נפצעו יותר מ-300 בני אדם. בזמנו, מי שנטל את האחריות לפיגוע היה דאעש, וביצעו אותו שלושה מחבלים מתאבדים. הפיגוע הראשון התרחש בנמל התעופה, שם התפוצצו שני מחבלים מתאבדים - אחד ליד עמדת הצ'ק אין של אמריקן איירליינס ובריסל איירליינס, והשני ליד סטארבקס. 12 אנשים נרצחו במקום ו-35 נפצעו. כשעה לאחר מכן התפוצץ מחבל מתאבד נוסף בתחנת המטרו מאלבק, 16 בני אדם נרצחו במקום ו-106 נפצעו. בהמשך נקבע מותם של חלק מהפצועים.
פורסם לראשונה: 18:54, 09.07.21