1 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו
(צילום: EPA)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מזהיר הערב (יום ג') כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יתבצר בעמדתו ולא יפעל בהתאם להסדר ניגוד העניינים - הוא יבקש מבית המשפט העליון לקבוע עמדה מחייבת והוא עשוי לבקש הוצאת צווים על-תנאי נגדו.
דברי מנדלבליט נכללים בהודעה משלימה שהגיש לבג"ץ במענה לעתירות הנוגעות להסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק - ודיון בעניינן יתקיים ביום חמישי הקרוב. היועץ המשפטי לממשלה עמד על כך שבהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, תוגדר חוות דעתו המשפטית, לרבות בנושא ניגודי עניינים, כמחייבת, כל עוד לא פסק בית משפט אחרת.
בתגובה שהגיש היועמ"ש בשבוע שעבר נאמר כי לנוכח ההתפתחויות מאז הגשת העתירות, ובראשן העברת חוות דעת סופית למניעת ניגוד עניינים לראש הממשלה ופרסומה, הפכו העתירות לבלתי אקטואליות במתכונת שבה הוגשו, ודינם של מרבית הסעדים המבוקשים בהן להימחק.
"בעקבות תגובת רה"מ לעתירות, שבה נאמר כי הוא מסתייג ממעמדה המחייב של חוות הדעת בכלל, ומחלק מהוראותיה בפרט, ביקש היועץ המשפטי להגיש הודעה משלימה, שהוגשה הערב בהתאם להחלטת בית המשפט", נכתב.
"היועמ"ש ביקש לקבוע כי חוות דעתו בעניין מניעת ניגוד עניינים מחייבת את כל זרועותיה של הרשות המבצעת ומשקפת מבחינתן את החוק הקיים, בדומה לחוות דעתו המשפטית בסוגיות אחרות, והיא אינה בגדר המלצה בלבד", נאמר עוד.
היועמ"ש הוסיף: "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על-ידי היועמ"ש".
עוד כתב מנדלבליט כי אם ראש הממשלה יעמוד על כך שהוא אינו מתכוון לפעול לפי הסדר זה, על פרטיו, "דומה כי אין מנוס מהמשך בירור העתירות, לרבות הוצאת צווים על-תנאי בהקשר זה".

ללא מינויים במערכת אכיפת החוק: זה הסדר ניגוד העניינים של נתניהו

בשבוע שעבר העביר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לראש הממשלה בנימין נתניהו את הסדר ניגוד העניינים. ההסדר נועד למנוע מנתניהו שימוש בכוחו כדי להשיג יתרונות במשפט שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הדבר מתיר למנדלבליט להגן על נתניהו בעתירות הדורשות את הוצאתו לנבצרות.
לקריאת ניגודי העניינים של בנימין נתניהו - לחצו כאן לקריאת חוות הדעת של היועמ"ש - לחצו כאן לקריאת רשימת העדים שצורפה לחוות הדעת - לחצו כאן
למרות התנגדות נתניהו לכמה מהמגבלות שיוטלו עליו, סברו במשרד המשפטים שההסדר יקים חומה רחבה דיה בין החלטותיו שיכולות להשפיע על המשפט לבין החלטות שהוא נוהג לקבל כראש ממשלה.
הסדר ניגוד העניינים כולל מכתב של המשנה ליועץ, דינה זילבר, המפרט את האיסורים המוטלים על נתניהו, ואלה עוסקים בחמישה נושאים: החלטות הנוגעות למינויים במערכת אכיפת החוק (יועמ"ש, פרקליט מדינה ומפכ"ל); החלטות הנוגעות למינויים של שופטים לעליון והמחוזי ירושלים; החלטות הנוגעות לעדים או לנאשמים אחרים במשפט; עיסוק בתחום הפעילות של משרד התקשורת שיש לה השפעה על התיק הפלילי; איסור מעורבות בחקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי.
נתניהו הודיע כי הוא "מיוזמתו ולמען הנראות הציבורית הוא לא יתערב במינוי יועץ משפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה".
עם זאת, הוא הודיע כי "אין כל מקום להגביל את ראש הממשלה בענייני חקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי. ההגבלות שחלות על ראש הממשלה בענייני חקיקה הן ההגבלות על פי כללי האתיקה של חברי הכנסת. הגבלות אלו אינן עניין להליך דנן העוסק בהסדר ניגוד העניינים המנהלי".
בנוסף טוען נתניהו כי אין סיבה להטיל על ראש הממשלה מגבלות בנוגע לבחירת שופטים חדשים מעבר למגבלות החלות על שרים אחרים.
על כך הגיב הערב היועמ"ש והבהיר בהודעתו: "הסיטואציה שבה ראש ממשלה מכהן בד בבד עם הליך פלילי שמתנהל נגדו היא סיטואציה תקדימית וחריגה, המחייבת התייחסות מיוחדת, לנוכח עוצמת ניגוד העניינים וכן מעמדו של ראש הממשלה. במצב החריג המתקיים כעת, אין מקום לומר שעניינו האישי של ראש הממשלה מתמצה בשופטים הספציפיים בהרכב הדן בעניינו".
מהתנועה לאיכות השלטון שעתרה לבג"ץ מסרה בתגובה לתשובת מנדלבליט: "מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי. התנהלות נתניהו מחייבת את היועמ"ש להוציא אותו לנבצרות לאלתר. אך לפני מספר חודשים עמדו עורכי דינו של ראש הממשלה והתחייבו בפני בג"ץ כי ראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים. דומה כי מי שהתרגל לחמוק מהתחייבויותיו בשדה הפוליטי כדבר שבשגרה, מנסה כעת לעשות זאת גם בשדה המשפטי".
מקבוצת מבצר הדמוקרטיה שאף היא עתרה נמסר: "אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה בזבז חודשים יקרים במשא ומתן עקר עם נתניהו לגבי הסדר שראש הממשלה מעולם לא התכוון לכבד, העמדה שהגיש היום היועץ לבג"ץ מעידה סוף סוף על תחילת ההתפכחות. היועץ מכיר לראשונה, ובאיחור רב, בכך כי נתניהו מפר בבוטות את ההתחייבות שהשמיע בזמנו בפני 11 שופטי בג"ץ להכפיף את עצמו להסדר ניגוד עניינים".