המשטרה בארה"ב לכדה אמש (רביעי) את החשוד בירי בתחנת הרכבת התחתית שלשום בברוקלין שבניו יורק. הוא נעצר ברחוב בשכונת איסט וילג' במנהטן. "תפסנו אותו", אמר ראש העיר ניו יורק אריק אדמס, והודה לתושבי העיר שסיפקו פרטים שעזרו ללכידתו וסייעו לנוסעים שנפצעו אתמול. "לא נשאר לו לאן לברוח", מסרה אמש משטרת ניו יורק בהודעה על מעצרו של החשוד.
החשוד, פרנק ג'יימס בן ה-62, הוגדר תחילה כמעורב במתקפה בתחנת הרכבת התחתית בברוקלין, ולא היה ברור אם הוא היורה. אתמול אחר הצהריים מסרה לשכתו של ראש העיר ניו יורק כי ג'יימס הוא החשוד בירי. במתקפה שביצע שלשום נפצעו עשרה בני אדם, חמישה מתוכם באורח קשה. משטרת ניו יורק מסרה אמש שהיא ממשיכה לחקור את המניע האפשרי למסע הירי. התובע המחוזי בניו יורק הודיע שג'יימס יואשם בעבירת טרור. יש לציין שלפי שעה נראה כי אין חשד לטרור על רקע לאומני. גורמים משטרתיים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי ג'יימס התקשר למשטרה ומסר את מיקומו.
7 צפייה בגלריה
פרנק ג'יימס בעת המעצר
פרנק ג'יימס בעת המעצר
ג'יימס בצאתו מתחנת המשטרה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק סאבוויי רכבת תחתית פיצוץ יריות פצועים
ארה"ב ניו יורק סאבוויי רכבת תחתית פיצוץ יריות פצועים
נפגעים בתחנת הרכבת התחתית שלשום בברוקלין
(צילום: Armen Armenian/via REUTERS )
במהלך המצוד אחרי ג'יימס ציינה המשטרה כי הוא שכר בפילדלפיה משאית שעשויה להיות קשורה לירי. בכיר במשטרת ניו יורק ציין אתמול בלילה כי המפתח של המשאית החשודה ברכבת באוסף של חפצים שהחוקרים חושדים כי הם שייכים לחמוש. בין החפצים הללו גם אקדח מסוג גלוק 9 מ"מ, שלוש מחסניות, גרזן, זיקוקים וחומר נוזלי שלפי החשד הינו בנזין. את המשאית עצמה המשטרה איתרה כבר שלשום בברוקלין, אך היא הייתה נטושה. המשאית אותרה במרחק לא רב מתחנת הרכבת "קינגס הייוויי", שבה לדברי המשטרה עלה החמוש על הרכבת התחתית – ובמרחק של כ-8 ק"מ מתחנת הרכבת בסאנס פארק, שם אירע הירי. הרשויות הגדירו את החמוש הנמלט כאדם "מסוכן" והציעו פרס של 50,000 דולר עבור מידע שיביא למעצר היורה, שלפי החשד פעל לבדו.
כלי תקשורת בארה"ב דיווחו לאחר פרסום זהותו של ג'יימס כי הוא פרסם ביוטיוב עשרות סרטונים שבהם הביע דעות אלימות, שמהן גם ניתן ללמוד שהאמין ב"מלחמת גזע" עתידית. ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי בין היתר האשים נשים שחורות באלימות בקרב הקהילה האפרו-אמריקנית וכי טען שהפלישה הרוסית לאוקראינה היא עדות לכך שלבנים מבצעים מעשים של רצח עם. בחודש שעבר הזהיר בסרטון שפרסם כי הוא "נכנס לאזור הסכנה". לאחרונה הרבה להתלונן על התנהלותו של ראש העיר החדש של ניו יורק אריק אדמס. "אדוני ראש העיר, אני קורבן של תוכנית הבריאות הנפשית שלך", טען ג'יימס באחד מסרטוניו הארוכים וחסרי הפשר לעתים. "אני כעת מלא שנאה, מלא כעס, מלא מרירות". הוא התלונן גם על הומלסים שלדבריו ממלאים את קרונות הרכבת התחתית.
7 צפייה בגלריה
תמונתו של החשוד פרנק ג'יימס: שכר משאית ש"ייתכן וקשורה לירי"
תמונתו של החשוד פרנק ג'יימס: שכר משאית ש"ייתכן וקשורה לירי"
תמונתו של החשוד פרנק ג'יימס
(צילום: New York City Police Department (NYPD)/Handout via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
שוטרים ברכבת התחתית בברוקלין
שוטרים ברכבת התחתית בברוקלין
שוטרים ברכבת התחתית בברוקלין
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
הזירה בתחנת הרכבת בניו יורק
הזירה בתחנת הרכבת בניו יורק
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
הזירה בתחנת הרכבת בניו יורק
הזירה בתחנת הרכבת בניו יורק
(צילום: AFP )
המתקפה בתחנת הרכבת התחתית הייתה שלשום בשעה 8:24 בבוקר לפי שעון החוף המזרחי (15:24 שעון ישראל): החמוש, שתואר כגבר שחור בגובה של כ-165 ס"מ, הפעיל פצצות עשן בקרון של הרכבת התחתית, ואז בחסות העשן החל לירות בנוסעים. עדי ראייה דיווחו כי מכיוון שלבש אפוד מהסוג שמשמש עובדי תחזוקה הניחו רבים מהם כי הוא עובד של רשות התחבורה המטרופוליטנית (MTA), זו המנהלת את מערכת הסאבוויי. החמוש עטה מסכת גז שסייעה לו להימנע משאיפת העשן, נשא תרמיל והיה לבוש גם בקפוצ'ון. 10 מבין הנפגעים נפצעו מהירי שלו, ואחרים נפגעו כנראה משאיפת עשן או כשמעדו במהלך המנוסה. לא נשקפת סכנה לחייו של איש מהנפגעים.
בסך הכול נפגעו באירוע 28 בני אדם, כולל נפגעי חרדה. אתמול בלילה עדכנה המשטרה כי החמוש ירה לפחות 33 כדורים, ולפי דיווחים בארה"ב, בשלב זה הוא נתקל במעצור – ולכן הפסיק לירות. אלמלא המעצור – סביר שהיה פוגע במספר גדול הרבה יותר של אנשים.
פורסם לראשונה: 21:00, 13.04.22