התיעוד החדש מהפיגוע באריאל

יום לאחר הפיגוע המשולב באזור התעשייה באריאל, שבו נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו קשה שלושה נוספים, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע אמש (רביעי) על שלילת 500 היתרי כניסה, עבודה ושהייה בישראל של בני משפחת המחבל שביצע את הפיגוע. ההחלטה, שהתקבלה בתום הערכת מצב ביטחונית שקיים הרמטכ"ל אביב כוכבי, אושרה על ידי שר הביטחון בני גנץ.
בתוך כך, יריות נורו אתמול לעבר ההתנחלות שקד שבצפון השומרון. לא היו נפגעים, אך הירי פגע באחד הבתים ביישוב. מצה"ל נמסר כי "כוחות סורקים אחר חשודים". בינתיים, גדודי חללי אל-אקצא כבר הספיקו לקחת אחריות על הירי. במקביל, פורסם תיעוד חדש מהפיגוע שלשום שבו נראה המחבל דוקר אדם בכביש 5, לאחר שדרס למוות את תמיר אביחי. צפו בתיעוד שבפתח הכתבה.
7 צפייה בגלריה
היישוב שקד
היישוב שקד
כוחות הביטחון בשקד לאחר הירי, אתמול
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
7 צפייה בגלריה
היישוב שקד
היישוב שקד
קליע שחדר לבית בשקד
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
תיעוד הירי לעבר שקד

בפיגוע שלשום נרצח כאמור תמיר אביחי (50) מקריית נטפים, יחד עם מרדכי (מוטי) אשכנזי (59) מיבנה ומיכאל לדיגין (36) מבת ים, המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה. כאמור, המחבל הגיע שלשום בבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר את אחד המאבטחים ופצע אותו. בתגובה, המאבטח השני בעמדה ירה באוויר בלבד.
לאחר מכן המחבל רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות את לדיגין ואשכנזי. בשלב זה המחבל תקף אדם נוסף, פצע אותו באורח קשה וגנב את רכבו. הוא השתמש ברכב כדי לדרוס למוות בכביש 5 את אביחי, שהלך בשול הכביש.
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לאביחי, בעוד שרכבו של המחבל יצא מכלל פעולה. בנקודה זו הוא חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, אז התנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, ונורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון.
7 צפייה בגלריה
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מפות עם תמונות מהפיגוע באריאל
מסלולו של המחבל
(צילום: רויטרס, AP, שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
מימין לשמאל: מיכאל לדיגין, מוטי אשכנזי ותמיר אביחי
(צילום: באדיבות המשפחה )
7 צפייה בגלריה
דיווח על משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון עי רעולי פנים
דיווח על משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון עי רעולי פנים
משאית פלסטינית שהוצתה סמוך לשבי שומרון על ידי רעולי פנים
ראש מועצת שומרון יוסי דגן התייחס לירי אתמול לעבר שקד, ואמר כי "ממשלת ישראל חייבת לצאת היום למבצע צבאי כדי לאסוף את כל הנשקים, לפרק את תשתיות הטרור של הרשות הפלסטינית ולשים סוף לפיגועים. חייבים לעבור להתקפה, ולהביא הרתעה". לדברי דגן, "הססנות וגרירת רגליים לא יעצרו את הטרור. זה כבר עלה לנו בדם השבוע, וחס וחלילה יכול לעלות לנו בעוד דם".
שלשום, במקביל להלווייתו של אביחי ז"ל, פעילי תנועת "נחלה" בראשות פעילת הימין דניאלה וייס הקימו שני מבנים במאחז הבלתי-חוקי מעלה יונתן הסמוך לבית העלמין ברקן שבו נערכה ההלוויה. "המבנים מסמלים את כוח התמדתנו ונחישותנו", הסבירה פעילת התנועה ארבל זק. "אנחנו קוראים לעם ישראל להיות שותפים איתנו ולקחת אחריות על ארץ ישראל".
המאחז, שממוקם בין ההתנחלויות ברקן ורבבה בשומרון, הוקם ביולי האחרון כחלק ממבצע הקמת המאחזים של "נחלה" שנגמר בעימותים עם כוחות הביטחון. מעלה יונתן נקרא על שם יונתן (יוני) נתניהו ז"ל, אחיו של בנימין נתניהו שנהרג במבצע אנטבה. לדברי המתנחלים, ממשלת הימין שצפויה לקום בקרוב תסדיר את מאחזי ההתיישבות הצעירה ותסייע בהקמת מאחזים נוספים. "נזכה לראות את תחילת שינוי המדיניות והרצון ליישב ולהפריח את ארץ ישראל בתפארתה", ציינה זק.
7 צפייה בגלריה
הקמת המאחז לאחר הפיגוע
הקמת המאחז לאחר הפיגוע
הקמת המבנים במאחז מעלה יונתן, אמש. "מסמלים את כוח התמדתנו ונחישותנו"
(צילום: גרעין קנה, נחלה)
7 צפייה בגלריה
הקמת המאחז לאחר הפיגוע
הקמת המאחז לאחר הפיגוע
(צילום: גרעין קנה, נחלה)
הפיגוע הביא עימו יממה מתוחה ביהודה ושומרון. שלשום בצהריים פשטו כוחות צה"ל על ביתו של המחבל בכפר חארס כדי לבדוק אם השאיר אחריו מסמכים או חומרי הסתה. בהמשך היום התפתחו עימותים בכפר, אחרי שלטענת תושבים מתנחלים יידו שם אבנים לעבר מכוניות.
שלשום התרחשו כמה תקריות שבהן מתנחלים יידו אבנים לעבר מכוניות פלסטיניות. בין היתר, בשעות הערב כ-20 צעירים יהודים ירדו לכיוון חווארה וזרקו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים. עקב השלכת האבנים החל חיכוך ביניהם לבין כמה פלסטינים, אך כוח צה"ל שהוזעק למקום הרחיק את המתנחלים מהכפר. במקביל, דווח כי משאית פלסטינית הוצתה סמוך לשבי שומרון על ידי רעולי פנים, ונבדק החשד כי מדובר באירוע לאומני.
פורסם לראשונה: 19:56, 16.11.22