ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון הודיעה לממשלה כי השלימה את עבודתה והיא מבקשת להגיש לממשלה דין וחשבון ביום רביעי, 6 במרץ 2024, הדוח יפורסם לציבור מיד לאחר הגשתו.
לאחר שהסתיימו הדיונים של הוועדה, היא פעלה לכתיבת ולסיכום תוצאות חקירתה והמלצותיה. הממשלה, שתקבל אותו, תצטרך לדון באימוץ המסקנות וההמלצות. הוועדה גם מחויבת לפרסם ברבים את הדוח בסמוך לאחר הגשתו לממשלה. המלצות ועדות החקירה ניתנות בדרך כלל בשתי רמות: אישית ומוסדית. החוק לא מחייב את הממשלה לקבל את הבירור העובדתי של ועדת החקירה הממלכתית, את מסקנותיה או את המלצותיה, אך באופן די מובהק הממשלות בעבר לא התעלמו מההמלצות.
2 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
אסון מירון. יותר מ-100 אלף איש הגיעו להר באותו לילה
(צילום: גיל נחושתן)
האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון היה האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. בליל ל"ג בעומר – 30 באפריל 2021 נמחצו למוות 45 בני אדם שהשתתפו בהילולה עקב דוחק בקהל החוגגים בהר. מותם של 38 בני אדם נקבע בשטח, בעוד מותם של שבעה נוספים נקבע בבתי החולים אליהם פונו. בסך הכול, נוסף להרוגים, יותר מ-100 בני אדם נפצעו. גופות ההרוגים הועברו למכון לרפואה משפטית לשם זיהויים – שנמשך במשך כשלושה ימים. עד לפרוץ האסון לאחר חצות הספיקו להגיע להילולה על פי ההערכות כמאה אלף חוגגים.

מכתבי אזהרה נשלחו לבכירים

בעקבות האסון הכריזה ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו, על יום אבל לאומי. מאוחר יותר התחלפה הממשלה ואז הכריזה ממשלת ישראל בראשותו של נפתלי בנט על הקמת "ועדת נאור" – ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון. בינואר 2022 נפטרה יו"ר הוועדה מרים נאור ז"ל, ובמקומה מונתה נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, דבורה ברלינר.
2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
המפכ"ל שבתאי יחד עם נתניהו מסיירים בזירת האסון
(צילום: גיל נחושתן)
בשלב הראשון של הוועדה העידו 144 עדים כולל ראש הממשלה בעת האסון והיום, בנימין נתניהו. נאספו החומרים של הוועדה, נגבו עדויות מעשרים וחמישה עדים נוספים. כמו כן אספה הוועדה חומרי חקירה רבים ממקורות שונים ואלה נבחנו ונותחו. בנוסף, קיימה הוועדה מספר סיורים באתר קבר הרשב"י במירון.
באוגוסט 2022 נשלחו 18 הודעות אזהרה לבעלי תפקידים שונים, כולל נתניהו, מי שהיה אז השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שמעון לביא, שהיה מפקד מחוז הצפון במשטרה, יעקב אביטן, שכיהן כשר לשירותי דת; ושורת בכירים נוספים, בהם מפקדים במשטרה ואנשי דת.

בנוסף לבכירים שצוינו הוזהרו גם מפקד מרחב עמקים במשטרה לשעבר תת-ניצב בדימוס שלום אביטן; ראש חטיבת אבטחה ורישוי לשעבר וכיום סגן מפקד מחוז ש"י, תת-ניצב מוריס חן; מפקד תחנת נוף הגליל סגן ניצב אסף מנצור; ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון, רב-פקד שמואל פיאמנטה; קצין המודיעין והבילוש של תחנת הגוף הגליל, פקד אסף שייך; ראש מועצת מרום מרום הגליל, עמית סופר; מנכ"ל המשרד לשירותי דת לשעבר, עודד פלוס; מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הרב יוסף שוינגר; יו"ר ועדת החמישה הממונה על המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ; מהנדס הבטיחות אינג' עאמר חליליה; מנהל האבטחה הראשי של ההילולה, ראובן בן גל; מנהל אבטחה בהילולה, שמעון מלכה; מנהל בפועל של עמותת "הכנסת אורחים", מאיר קרליבך.
האזהרות הם לגורמים שעלולים להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. לאחר מכן המוזהרים שרצו קיבלו הזדמנות להופיע שוב בוועדה. נתניהו ויתר על זכותו להעיד בשנית. השלב הזה הסתיים בספטמבר, ואף פורסמו המלצות ביניים כללים מנחים להילולות הבאות, שאומצו על ידי הממשלה.
בינתיים, במשטרה מחכים בדריכות לקראת פרסום דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון. לדברי גורם בכיר במשטרה, "זאת תהיה שעת מבחן גדולה מאוד למשטרת ישראל". כמו כן, המפכ"ל יעקב שבתאי הופתע מההודעה על פרסום הדוח. במשטרה משרתות כעת שתי דמויות בכירים שהוזהרו בוועדה - שבתאי, וסגן מפקד מחוז ש"י תת-ניצב מוריס חן, שהיה ראש חטיבת האבטחה באסון. מלבד הממשלה, גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יצטרך להגיב למסקנות וההמלצות שיעלו מהדוח.