מליאת הכנסת אישרה הערב (יום שני) בקריאה ראשונה את הארכת הוראת השעה שתכליתה העלאת גיל הפטור ממילואים בשלושה חודשים נוספים. 51 חברי כנסת תמכו בהצעה אל מול 47 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע באיזו ועדה תידון ההצעה.
קרב הצעקות בין נתניהו ללפיד במליאת הכנסת, היום
(צילום: ערוץ כנסת )

2 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
נתניהו בדיון במליאה, הערב
(צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
ההצעה, נזכיר, מאריכה את הוראת השעה שהעלתה את גיל הפטור ממילואים ללוחמים בשנה נוספת - כך שלוחמים יהיו פטורים ממילואים רק בגיל 41, קצינים בגיל 46 ובעלי תפקידים מיוחדים בגיל 50. כמו כן, לפי הוראת השעה, אם הגיע יוצא צבא לגיל 40, 45 או 49 לפני סופה של שנת 2023 – פטור משירות מילואים יינתן לו בסוף חודש דצמבר 2024.
החוק ספג ביקורת קשה על העברתו במקביל להארכת דין הרציפות על חוק הפטור מגיוס, שפוטר הלכה למעשה אלפי חרדים משירות בצבא - על אף שצה"ל הדגיש כי יש לו "צורך מהותי" בהם. משרד הביטחון אמר כי הארכת שירות המילואים היא צורך דחוף גם כן, ובמקרה זה שמעו חברי הכנסת למערכת הביטחון - וקיבלו את הצעתה ללא סייג. למעשה, הסיבה היחידה שאושרה ההארכה בשלושה חודשים - ולא בחצי שנה - היא התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהדגישה כי הכבדת הנטל על המשרתים - לצד אי צמצום אי השוויון - מעוררת קשיים משפטיים.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הארכת הוראת השעה נובעת מצורך מידי, מהיקף המשימות ומהעדר אפשרות לענות על צורך מבצעי זה באמצעים אחרים, שכן גריעה של אותם משרתי מילואים תוך כדי הלחימה עלולה לגרום לפגיעה בכשירות וברציפות התפקוד של היחידות, בייחוד לגבי היחידות הלוחמות. כמו כן, ההארכה נדרשת בשל הצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות".
השבוע, סוגיית הארכת השירות לא הופיעה בסדר היום של הממשלה וגם לא צוינה ב"מעטפה" שהופצה לשרים - אך בכל זאת עלתה להצבעה בישיבת הממשלה. מזכיר הממשלה יוסי פורס הסביר כי ההצבעה נערכה בגלל בקשה מצד משרד הביטחון לערוך אותה באופן דחוף - על מנת שניתן יהיה לאשר את הצעת החוק בכנסת עד סוף יוני, וכך למנוע את יציאתם לפטור של 6,700 אנשי המילואים בשירות פעיל.
פוקס ציין ביום ראשון כי הוא קיבל מכתב מלשכת שר הביטחון גלנט ובו צוין כי "קיימת דחיפות רבה" להקדים ולאשר את הוראת השעה היום בממשלה - אחרי שכבר קיבלה אישור ראשוני יותר מוועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר - "כדי לקצר את הזמנים ביומיים ובכך להספיק ולסיים את הליכי החקיקה לפני שתפוג הוראת השעה". מזכיר הממשלה, שפרסם גם את המכתב מטעם ראש לשכת גלנט, הוסיף כי "בנסיבות אלו אישר ראש הממשלה, לפי סעיף 4ח' (3) לתקנון, להוסיף לסדר היום את הצעת ההחלטה לאשר את החלטת ועדת השרים".
2 צפייה בגלריה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
"העלאת גיל הפטור - IN. גיוס חובה לכל בן ובת 18 - OUT". לוחמים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
השרה אורית סטרוק אמרה לאחר האישור בקריאה הראשונה של החוק: "אנו עוסקים כאן בהעלאת גיל הפטור לחיילי המילואים. כולם צריכים לשאת בנטל הזה וכולם בעזרת השם יישאו בנטל הזה כי הנטל הזה הוא זכות עצומה, הוא בנפשנו, כי רק כך נציל את עצמנו מהמצב שבו אנו נמצאים. אני מצדיעה מכאן לכל חיילי המילואים הגיבורים ולכל נשותיהם הגיבורות".
באופוזיציה, מנגד, נשמעו קולות שמביעים התנגדות חריפה למהלך. יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון ה-X שלו: "חוק העלאת גיל הפטור לחיילי המילואים שנלחמים בחזית כבר למעלה משמונה חודשים - IN. חוק גיוס חובה לכל צעיר וצעירה בני 18 - OUT. מגיע לאזרחי ישראל הנהגה אחרת, הנהגה שתהיה ראויה להם".