שר החינוך יואב קיש הניח הבוקר (שלישי) הצעה למתווה בניסיון להביא לפשרה והסכמות עקרוניות במשבר בין ארגון המורים העל-יסודיים למשרד האוצר, בסוגיית הסכם השכר וחוזים אישיים למורים. כך נודע ל-ynet. המתווה נותן תוספת של 2,000 שקלים לכל מורה כפי שהוסכם לפני שנה, ומחזיר רטרואקטיבית את כל הסכומים שעליהם סוכם ב-31 באוגוסט 2023. בנושא החוזים האישיים, קובע המתווה שהנוסח בהסכם יהיה זהה לנוסח הקיים בהסכם עם הסתדרות המורים.
1 צפייה בגלריה
"הצד שיסרב למתווה יוכיח שטובת המורים והמדינה לא לנגד עיניו". סמוטריץ', ארז וקיש
"הצד שיסרב למתווה יוכיח שטובת המורים והמדינה לא לנגד עיניו". סמוטריץ', ארז וקיש
"הצד שיסרב למתווה יוכיח שטובת המורים והמדינה לא לנגד עיניו". סמוטריץ', ארז וקיש
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)

המהלך של קיש בוצע במטרה להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי בימים הקרובים, בשאיפה לתת ודאות ויציבות מוקדם ככל האפשר לתלמידים, למורים ולהורים לגבי פתיחת שנת הלימודים. לדבריו, "הסרנו את המסכות. היום הנחתי מתווה שנותן למורים הסכם טוב וראוי, המחזיר למורים את כל התקציב שהובטח להם. האוצר יהיה חייב לוותר על חלק מדרישותיו. אהיה ברור - הצד שיבחר לסרב למתווה יוכיח הלכה למעשה שטובת המורים וטובת מדינת ישראל לא לנגד עיניו. אני מתקשה להאמין שבתקופת מלחמה אחד הצדדים ינהג בחוסר אחריות שכזו".
ואולם, יו"ר ארגון המורים רן ארז מסר כי "ככה נראה שר חינוך כושל שחיכה עד היום כדי לפרסם תוכנית יחסי ציבור 'חדשה', שנכתבה על-ידי פקידי האוצר כדי להגיד 'הנה, אנו מציעים משהו וארגון המורים לא מסכים'. מדובר בספין תקשורתי, תוכנית פיקטיבית שאין בינה למשא ומתן כלום. הכל פייק ליחסי ציבור. אין מתווה 'חדש', יש נסיגה חמורה מהמתווה הפוגעני ה'ישן'. הכל מתואם עם פקידי האוצר - המורים יקבלו 2,000 שקלים רק בעוד שלוש 3 שנים! וגם לא רטרואקטיבית. חוזי הקבלן נשארים, כך גם כל שאר הגזירות חסרות התקדים של האוצר. קיש מתגלה שוב כבובה של סמוטריץ'".
דיוני המשא ומתן בין הצדדים התחדשו הבוקר בהשתתפות יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, שר החינוך יואב קיש ונציגי השלטון המקומי. המתווה שהציג קיש כולל תשלום מלוא הסכום שהיו אמורים המורים לקבל בשל ההסכמות על הסכם השכר שסוכמו ערב פתיחת שנת הלימודים שעברה.
לאחר ההסכמות לפני שנה קיבלו המורים מקדמה בסך 2,400 שקלים, אך בעקבות המשבר הורה האוצר לנכות משכרם 800 שקלים. המורים היו אמורים לקבל במצטבר סכום של 9,600 שקלים, בקיזוז 800 שקלים שכבר ניתנו להם, והמדינה חייבת להם 8,000 שקלים ותוספת של 2,000 שקלים לשכר החודשי.
לפי מתווה קיש הוצע להעביר למורים סכום של 8,000 שקלים בשתי פעימות: האחת בסכום של 4,000 שקלים ב-1 בספטמבר הקרוב, והיתרה בסכום של 4,000 שקלים ב-1 בספטמבר 2025. זאת, תוך התחייבות לשקט תעשייתי וביטול מיידי של העיצומים שבהם נוקט ארגון המורים וכוללים מניעת העברת ציונים, ביטול טיולים ופעולות תרבות והעשרה.
ארז: "לקיש אין רצון להתעסק במערכת החינוך"
(צילום: מיקי שמידט)

בסוגיית החוזים האישיים, המהווה סלע מחלוקת מרכזי, הציע קיש לבטל את הנוסח הקודם של האוצר ולהשוות באופן מוחלט להסכם שנחתם עם הסתדרות המורים בעניין.
הפערים הקיימים לגבי החוזים האישיים: לפי דרישת האוצר - במסגרת ההסכם עם ארגון המורים מהשנה שעברה - מדובר בחוזים המיועדים ל-6%-10% מהמורים והמנהלים, גם מתוך מערכת החינוך. זאת לעומת ההסכם עם הסתדרות המורים, המיועד רק ל"מורים טאלנטים" מחוץ למערכת החינוך. חוזים אלה אינם כוללים מנהלים.
פער נוסף מתייחס להגדרת סף הכניסה למסלול החוזים: בהסכם עם הסתדרות המורים מדובר באנשים מחוץ למערכת החינוך, ורק למשך חמש שנים. בהסכם עם ארגון המורים לא הוגדר משך הזמן.