במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה הלילה (בין חמישי לשישי), נתן שר הביטחון יואב גלנט סקירה על "הצומת האסטרטגי" שבו נמצאת מדינת ישראל, וטומן בחובו עסקה שיכולה להביא להסדרה בצפון עם היכולת לחזור אחרי שישה שבועות לכל מקום, כולל ציר פילדלפי. ואז, בהפתעה גמורה ומבלי שתיאם זאת עם הגורמים הרלוונטיים ובכללם אנשי מערכת המשפט, הביא ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה את ההחלטה שאושרה על הישארות צה"ל באזור החיץ בגבול עזה-מצרים.
במהלך הדיון בקבינט אמר השר גלנט בעוקצנות ש"ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול גם להחליט להרוג את כל החטופים". כשנתניהו הציג את המפות של ציר פילדלפי, גלנט הטיח בראש הממשלה: "אתה כפית את המפות על צה"ל". ראש הממשלה התרעם ואמר: "אני לא מוכן לשמוע את זה", ודרש להביא את המפות לאישור בקבינט. גורמים שנכחו בדיון אמרו: "גלנט עשה טעות ובגלל זה כולם התיישרו נגדו. זו הייתה ההתנגשות הכי קשה שזכורה בין נתניהו לגלנט. נתניהו בודד את גלנט לגמרי. במצבים כאלה שר ביטחון עלול להניח מפתחות".
דבריה של עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, בתגובה להחלטת הקבינט על הישארות בציר פילדלפי

נתניהו אמר לגלנט כי הוא מנסה לכפות את עמדתו על עמדת יסוד במשא ומתן, והדגיש שהנחת העבודה של שר הביטחון, לפיה היעדר עסקה יוביל להתלקחות אזורית, אינה נכונה, במיוחד לאחר שהתוכנית קיבלה את אישור האמריקנים. נתניהו טען כי גלנט למעשה מעביר מסר לחמאס שעליהם ללחוץ בנושא פילדלפי כדי שישראל תתקפל. גורמים בסביבת נתניהו אמרו כי "רה"מ השאיר מקום להתגמשות, אבל יש דברים שאסור להסכים להם. הוכח שכאשר מדינת ישראל עומדת על דרישותיה, חמאס מתגמש". הגורמים ציינו כי פיטורי גלנט אינם על הפרק, ואם שר הביטחון יבחר להתפטר, "זה עניין שלו", והדגישו כי "יש פה ראש ממשלה אחד".
לאחר הצעקות בין נתניהו לגלנט, ואמירתו לרה"מ על הריגת החטופים, השרים הזדעזעו. השרה מירי רגב הטיחה בשר הביטחון: "איך אתה אומר דבר כזה, תחזור בך", וגלנט התעלם. שרים אמרו שהם לא זוכרים את שר הביטחון כל כך כעוס, ואמרו שחבל שדיון מעמיק שנמשך שבע שעות הגיע לעימות כזה, ו"טוב יעשה אם יתנצל". שני שרים בכירים בקבינט אמרו ל-ynet לאחר הדיון הלילי כי "גלנט איבד את זה לגמרי, שר ביטחון לא יכול לאבד עשתונות בדיון קבינט".
גורמים שמעורים בנושא אמרו: "זה או פילדלפי או חטופים, וכרגע זה מה שעומד על הפרק. כשאתה מסתכל על ציר הזמן, אתה מבין שחמאס לא יתפשר על ציר פילדלפי ולכן הדברים מאוד חדים וברורים". לדברי הגורמים, לשיטת ראש הממשלה ישראל לא עוזבת את ציר פילדלפי. הם ציינו עוד כי ראש הממשלה הבהיר בדיון שלא יביא עוד החלטה בנושא, וכשנשאל איך הוא מביא את החטופים - נתניהו השיב "כשחמאס יישבר".
שמונה חברי קבינט ובכללם ראש הממשלה נתניהו תמכו בהחלטה להשארת צה"ל בציר פילדלפי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע, שר הביטחון גלנט היה היחיד שהתנגד. גלנט הסביר שהוא מתעדף את חיי החטופים על פני הישארות בפילדלפי למשך שישה שבועות של עסקת חטופים. שר הביטחון, שנקלע לחילופי צעקות עם ראש הממשלה, הבהיר שבשישה שבועות לא ייכון דבר, שלצה"ל יש אפשרות לחזור לאחר מכן לכל מקום, ושבשישה שבועות לא חופרים מנהרה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
גלנט ונתניהו. עימות סוער בקבינט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
ראש הממשלה נתניהו הביא לקבינט את המפות העדכניות ועליהן עמדות צה"ל על ציר פילדלפי. בדיון נבחנה גם אפשרות לצמצום במספר העמדות ככל שהמשא ומתן יתקדם מבלי לפגוע בשליטה בציר. גורם שמעורב במשא ומתן התנגד להחלטה שעברה בקבינט. הוא הבהיר שהשיחות מול חמאס לא מתנהלות על נושא ציר פילדלפי אל על רשימות האסירים שישוחררו מהכלא הישראלי. כל ראשי מערכת הביטחון סבורים שישראל נמצאת בצומת אסטרטגי, כפי שטוען גלנט, ושאין משמעות ביטחונית להישארות בפילדלפי.
בתוך כך, שרי הקבינט הוחתמו הלילה באופן יוצא דופן על מסמך "שותפי סוד" שנועד למנוע מהם להדליף פרטים מהדיון. במהלך הישיבה היו ויכוחים חריפים בין נתניהו לגלנט שהגיעו כאמור גם לצעקות. ואולם, בניגוד לדיונים קודמים, שר הביטחון נותר לבדו בעימות מול ראש הממשלה. אף אחד משרי הקבינט לא יצא להגנתו. כמה שרים ציינו כי למרות ההחלטה, הם נותרו אופטימיים בנוגע לאפשרות של הגעה לעסקה.
באופן חריג, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס שוב גם ביום ראשון במשרד ראש הממשלה בירושלים. למרות הדיון הארוך הלילה, השרים לא הספיקו לדון בנושאים חשובים נוספים שעומדים על הפרק, כמו למשל ביקורי מחבלי הנוחבה בכלא הישראלי.

"ספין פילדלפי שמטרתו טרפוד העסקה"

קרובי חטופים שנמצאים בשבי חמאס 329 ימים הביעו מורת רוח מהחלטת הקבינט בעד הישארות צה"ל בציר פילדלפי. עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה: "מדובר בהחלטה הזויה ומנותקת שממחישה שנתניהו לא מעוניין בעסקה שתחזיר את החטופים. זה לא ציר פילדלפי, זה ספין פילדלפי שמטרתו אחת - טרפוד העסקה. בלתי נתפס איך פעם אחר פעם, בעיצומו של משא ומתן, נתניהו תוקע אצבע בעין לביידן ומבצע סיכול ממוקד לסיכוי לעסקה".
צנגאוקר אמרה עוד: "נתניהו החליט לקבור את החטופים במנהרות, מהמקפצה. במקום להציל חיים ולהחזיר את מי שהופקרו על ידו, נתניהו בחר לרצות את שותפיו הקיצוניים המנותקים מהעם שמחזיקים אותו בגרון ומאיימים בהפלת הממשלה שלו. הוא מקריב את מתן שלי ואת שאר החטופים על מזבח ההישרדות הפוליטית שלו. כל מי שהיה שותף להצבעה הבזויה הזאת, וכל חבר קואליציה שלא משמיע קול ופועל כדי לעצור את הטירוף הוא שותף מלא להפקרה".
משפחות החטופים עומדות על הגבול עם עזה וצועקות לבני משפחותיהן שנמצאים בשבי חמאס
(צילום: הרצל יוסף)

יחי יהוד, אביה של החטופה ארבל יהוד ושל דולב יהוד שנרצח במתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, אמר: "מדובר בהחלטה אומללה שמעמידה בסכנת מוות את בנות ובני הערובה שעדיין מוחזקים בשבי ארגוני המחבלים. ציר פילדלפי זה עוד טרפוד של ביבי להכשלת המשא ומתן. בינואר נפגשתי עם חבר קבינט ושאלתי על הסיכון בהעברת בני ערובה לסיני באמצעות המנהרות בפילדלפי. הוא ענה שזה לא אפשרי כי לצבא ידוע על שלוש עד חמש מנהרות בציר, ושצבא מצרים לא ייתן אפילו לנעל לעבור".
יהוד אמר עוד: "אם כך נאמר לפני שמונה חודשים, למה היום מעמידים את ציר פילדלפי כעוד תנאי במשא ומתן? כי ביבי לא רוצה להגיע לסיום המלחמה, הוא משאיר את בנות ובני הערובה בשבי כערובה להמשך שלטונו. כל אחד צריך לחשוב מה היה מרגיש אילו יקיריו היו בשבי, ובכך להבין שהניצחון האמיתי הוא שחרור בנות ובני הערובה מיד וללא התלבטות. אני מבקש מכל מי שחרד לגורל משפחתו לצאת לרחובות ולקרוא לממשלה ברשתות החברתיות לסיים את משבר בני הערובה בעזה".

"זו גרימת מוות בסבל"

מטה משפחות החטופים האשים: "אחרי כמעט שנה של הפקרה, נתניהו לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה. אין יום שבו נתניהו לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה. לא בער לממשלת ישראל בחודשי המלחמה הראשונים לפתוח במתקפה בפילדלפי, רפיח ודרום הרצועה. 
"מה יקרה אם ניסוג מהציר לתקופה קצובה ונאפשר לסגור עסקה? צה"ל אישר את מיטוט 80% ממנהרות החמאס ברפיח, האמריקנים והמצרים נותנים ערבויות שלא היו בעבר כולל הקמת מכשול, ברפיח מוכנים המצרים לנוכחות ישראלית ומבקשים נוכחות סמלית של הרשות הפלסטינית. בשביל זה מפקירים חטופים ומטרפדים עסקה?".
פורום חיים, שמייצג עשרות משפחות חטופים, מסר: "מר הפקרה נתניהו החליט להקריב את חיי 107 החטופים תמורת עוד כמה חודשים בשלטון. בניגוד לעמדת שר הביטחון וראשי מערכת הביטחון, נתניהו מעדיף את ציר פילדלפי ומקריב את חיי יקירינו החטופים בעזה. זה כבר לא רק טרפוד העסקה, זו הקרבת חיי אדם, גרימת מוות בסבל ובעינויים של מר הפקרה נתניהו ושותפיו לדבר עבירה".
העצרת השבועית שתיערך מחר בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב תיערך בסימן פתיחת שנת הלימודים תחת הכותרת "השיעור הזה הוא בשבילנו - חייבים לעשות סוף להפקרה. בעצרת ינאמו שורדת השבי אגם גולדשטיין אלמוג וקרובי חטופים. במטה המשפחות קראו לתלמידים להגיע ביום ראשון לבתי הספר עם חולצות צהובות לציון תמיכה בעסקה להשבת יקיריהן.