צה"ל הודה אמש (שישי) כי שני אנשי יוניפי"ל נפצעו מאש ישראלית בדרום לבנון, בזמן ש"הכוחות הגיבו לאיום". זאת לאחר שכוח שמירת השלום של האו"ם אישר זאת בעצמו - אחרי שדיווחים על התקרית אתמול כבר גררו שלל גינויים, בין השאר ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי.
4 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
גורם באו"ם אמר אתמול בבוקר כי כוחות צה"ל ירו על מגדל שמירה של יוניפי"ל בבסיס א-נאקורה בדרום לבנון, ובהמשך היום הכוח הצבאי אישר זאת כאמור. "היום קרסו מספר חומות באחד האתרים שלנו ליד הקו הכחול בא-לבונה. דחפור ישראלי תקף את סביבת האתר", מסר יוניפי"ל. "האירועים האלה מציבים את כוחות השמירה של האו"ם בסכנה חמורה. מדובר בהתפתחות רצינית ואנו מדגישים כי יש להבטיח את בטיחות כוחות האו"ם ורכושם. כל תקיפה של יוניפי"ל מהווה הפרה חמורה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי ושל החלטה 1701".
צה"ל, מצידו, מסר כי הוא הורה לאנשי יוניפי"ל להתפנות לאזורים מוגנים ולהישאר שם שעות לפני התקרית. הוא הביע "דאגה עמוקה" ממה שקרה. לפי האו"ם, שני הנפגעים הם אזרחי סרי לנקה. גם היום הודיע יניפי"ל כי אחד מאנשיו נפצע מפגיעת קליע, אך שלא ידוע מי ירה אותו.
לאחר שישראל הודתה בתקרית, הגינויים ברחבי העולם גברו. צרפת, איטליה וספרד הודיעו בהצהרה משותפת כי התקפות מסוג אלו הן "בלתי מוצדקות" וצריכות להיפסק באופן מיידי. "התקפות אלו מהוות הפרה חמורה של התחייבויותיה של ישראל על פי החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם ועל פי המשפט הבינלאומי ההומניטרי. יש להגן על כל שומרי השלום ועל על המחויבות המתמשכת שלהם בסיטואציה המאוד מאתגרת הזאת", נכתב בהצהרה המשותפת. המדינות קראו ל"הפסקת אש באופן מיידי".
4 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון . "הדרלךהיחידה לשים לזה סוף - להפסיק את ייצוא הנשק לישראל"
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
צרפת אף זימנה את השגריר הישראלי בפריז לשיחה בעקבות התקרית, אחרי ששלשום גם איטליה נהגה כך בעקבות מקרה נוסף של ירי לעבר עמדת יוניפי"ל בדרום לבנון. נשיא צרפת עמנואל מקרון חזר על קריאתו לעצור את ייצוא הנשק לישראל: זו לא בשום אופן קריאה לפרק את ישראל מנשקה, אלא קריאה לעצור כל ערעור יציבות בחלק זה של העולם, הן בעזה והן בלבנון. זו הסיבה שצרפת קראה להפסיק את ייצוא הנשק המשמש בתיאטראות המלחמה הללו. כולנו יודעים שזו הדרך היחידה לשים לזה סוף".
גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לתקרית, ואמר כי הוא "קורא באופן מוחלט" לישראל לא לפגוע באנשי יוניפי"ל. בתוך כך, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כתב ברשת X כי בשיחתו עם שר הביטחון יואב גלנט ביום חמישי, הוא "דחק בו להבטיח את שלומם של כוחות יוניפי"ל ולתאם מאמצים לעבור מפעולות צבאיות למסלול דיפלומטי בהקדם האפשרי".
בתקרית נוספת בדרום לבנון, שני חיילים לבנונים נהרגו בתקיפה אווירית ליד מוצב צבאי בכפר כפרא שבמחוז בינת ג'בל. כך הודיע הצבא הלבנוני, שהוסיף כי שלושה חיילים נוספים נפצעו. צה"ל טען כי תקף עמדות של חיזבאללה ו"לא היה מודע למתקני צבא לבנון באזור התקיפה". גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מפרוץ המלחמה נהרגו חמישה חיילים לבנונים בתפקיד כתוצאה מתקיפות צה"ל, בנוסף ל-16 חיילים שנהרגו כשלא היו בתפקיד.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בעדכון על סופה סופת ה הוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
ג'ו ביידן בעדכון על סופה סופת ה הוריקן מילטון בדרך ל פלורידה
קרא לישראל לא לפגוע באנשי יוניפי"ל. ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)

צה"ל מפנה 23 כפרים נוספים בדרום לבנון

דובר צה"ל בערבית, אלוף-משנה אביחי אדרעי, קרא היום לתושבים ב-23 כפרים נוספים בדרום לבנון להתפנות מבתיהם. "פעילות חיזבאללה מאלצת את צה"ל לפעול נגדו. צה"ל לא מבקש לפגוע בכם, ולמען ביטחונכם עליכים לפנות את בתיכם באופן מיידי", קרא להם אדרעי. "כל מי שנמצא בקרבת אנשי חיזבאללה, מתקניו או נשקו - מעמיד את חייו בסכנה. עליכם לעבור מיד צפונית לנהר אל-אוואלי. כל תנועה לכיוון דרום מהווה סכנה לחייכם".
הלילה והבוקר צה"ל תקף בכפרים הבאים בלבנון: באתוליה, אל-חוש, זפתא, כות'ריה א-סיד, סריפא, אל-קלילה, שמע, א-דאודיה ואל-חיאם. בנוסף, בוצעו תקיפות ארטילריה בכפרים רמיש ועיתא א-שעב. משרד הבריאות הלבנוני דיווח כי בתקיפות הישראליות אתמול נהרגו 26 בני אדם ונפצעו עוד 144.
בתוך כך, אחראי ההסברה של חיזבאללה, מוחמד עפיף, שיגר איומים לעבר ישראל. "התקיפה של תל אביב היא רק ההתחלה, מה שקרה בימים האחרונים מאשר שאנחנו בתחילת הדרך", הוא אמר, עוד לפני הכטב"מים ששוגרו מלבנון למרכז הארץ בערב יום כיפור. "לאויב אני אומר - ראית רק קצת. חיזבאללה מנהל ומתזמן את הירי לפי מה שמתאים לשטח, המלאי שלו בסדר. "הלוחמים שלנו מוכנים לקרב כדי לנקום את דמו של השהיד היקר ביותר נסראללה".
4 צפייה בגלריה
בחירות ל נשיאות איראן יושב ראש הפרלמנט מוחמד קליבף קאליבאף קליבאף נרשם כ מועמד
בחירות ל נשיאות איראן יושב ראש הפרלמנט מוחמד קליבף קאליבאף קליבאף נרשם כ מועמד
יו"ר הפרלמנט האיראני. "נמשיך לעמוד לצד לבנון"
(צילום: AP / Vahid Salemi)
הלילה פרסם ארגון הטרור השיעי הודעה שבה הזהיר ישראלים וקרא להם "להתרחק מאתרים צבאיים באזורי מגורים בצפון המדינה" - בדומה לאזהרות ששולח צה"ל לתושבי לבנון להתרחק ממבנים שקשורים לחיזבאללה לפני תקיפות. בהודעה שפרסם בערבית ועברית, חיזבאללה טען כי "צבא האויב הישראלי משתמש בבתים כמרכזי כינוס לקציניו וחייליו במספר אזורים בצפון ישראל, ויש לו בסיסים צבאיים בערים המרכזיות בצפון כמו חיפה, טבריה ועכו. תושבים שמוצאים את עצמם ליד התכנסויות צבאיות אלו מסכנים את חייהם".
הבוקר הגיע לביקור בביירות יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד מאקר קאליבאף. "המסר שלנו ללבנון הוא שנישאר לצד המדינה, העם וההתנגדות - ונשרת אותם בתנאים הקשים", אמר עם הגעתו. אחרי שנפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי אמר: "אני מביא איתי מסר מההנהגה האיראנית, הממשלה והעם - שאיראן תמשיך לעמוד לצד ממשלת לבנון בתנאים הקשים. איראן מוכנה לספק סיוע לעקורים ולמי שנפגע במלחמה תחת פיקוח ממשלתי. גשר אווירי איראני יספק את הסיוע. איראן תמשיך לתמוך בהחלטות לבנון".
בנוסף, באיראן טוענים כי ישראל תקפה בשבוע שעבר בית חולים שדה איראני בגבול סוריה-לבנון. הסהר האדום האיראני הודיע: "אחרי שישראל תקפה את בית החולים באמצעות כטב"מים ושרפה ציוד רפואי ואמבולנסים, אנו נערכים עם בית חולים נוסף. נעמוד לצד סוריה ולבנון. שלחנו ציוד רפואי ואספקה ללבנון במקביל לביקורו של קאליבאף". גם משרד החוץ האיראני מסר התייחסות, וטען כי "התקיפה הישראלית נגד בית החולים היא פשע מלחמה".
פורסם לראשונה: 18:39, 12.10.24