1 צפייה בגלריה
סיון רביב ילדה תינוק בהליך של ניתוח קיסרי צרפתי בביה"ח האנגלי בנצרת
סיון רביב ילדה תינוק בהליך של ניתוח קיסרי צרפתי בביה"ח האנגלי בנצרת
סיון רביב, שילדה בניתוח קיסרי-צרפתי, עם הרופא המנתח ישראל הנדלר והפיזיותרפיסטית סיון נבות
משרד הבריאות אישר באופן חריג לשתי נשים ללדת הבוקר (יום שישי) בניתוח קיסרי-צרפתי בבית החולים האנגלי בנצרת. ההחלטה התקבלה אחרי שכ-200 נשים התאגדו בכוונה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה להשעות את הלידות בניתוח קיסרי-צרפתי, אחרי שעלה חשש כי הוא מלווה "בשיעור סיבוכים גבוה מהניתוח השגרתי".
הניתוח הקיסרי-צרפתי, שבו החיתוך אינו עובר במרכז הבטן, כמו בניתוח קיסרי רגיל - ועל פי נשים שעברו אותו, ההחלמה ממנו מהירה וקלה הרבה יותר - זוכה בשנים האחרונות לפופולריות רבה בקרב יולדות. ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, פנתה במוצאי שבת לבתי החולים וביקשה להימנע מביצוע הניתוחים האלו עד להודעה חדשה - ובמקביל הבטיחה כי המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה תקיים דיון בנושא בשבועות הקרובים. לדברי מזרחי, עם קבלת המלצות המועצה, היא תעדכן אם ההנחיה שונתה.
(צילום: משי בן עמי)

אתמול בצהריים נפגשה מזרחי עם נשים וזוגות שביקשו לקבל מידע על החלטתה. בפגישה ד"ר מזרחי פירטה את הסיבות למהלך ואת הסכנות והסיבוכים הכרוכים בניתוח, כמו גם את הדיונים שנעשו במשרד הבריאות ועם גורמי מקצוע מהשטח במטרה לשמור על בריאותן של המטופלות והילודים.
מזרחי הסבירה כי משך חילוץ היילוד ממושך יותר בניתוח קיסרי-צרפתי ועל כן עלול להעלות את הסיכון לתשניק והיעדר חמצן, ברמה העלולה לגרום לנזק מוחי. כמו כן, לאור שימוש בכפות מכניות בשיעור גבוה יותר, עלול להיגרם נזק חיצוני כולל אפשרות לנזק עצבי ביילוד. בנוסף, בניתוח ישנה עלייה בצורך בהרחבת החתך הרחמי בצורה שעלולה לפגוע בחוזק דופן הרחם ומעלה את הסיכון לקרע שלו בהריונות הבאים. ד"ר מזרחי ציינה גם את הסיכון לפגיעה בשלפוחית השתן בשיעור גבוה יותר מניתוח קיסרי רגיל.
עו"ד גלעד יצחק בר-טל המייצג את היולדותעו"ד גלעד יצחק בר-טל
"על פי הנתונים שהצטברו בארץ בתקופה האחרונה, שיעור הסיבוכים ליולדות וליילודים בניתוח קיסרי צרפתי, גבוה יחסית לניתוח השגרתי", נמסר. "בעקבות הדיווחים הללו פנה משרד הבריאות למועצה הלאומית לרפואת נשים ונאונטולוגיה בבקשה לבחון את הנושא". עם זאת, בעקבות פניות הנשים ואחרי שיחה עם יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים ונאומטולוגיה, הוחלט לבחון פתרון שיאפשר את קיום הניתוח - ובתנאי שיתקבל הסבר מלא של כלל הסיבוכים האפשריים.
עו"ד גלעד יצחק בר-טל, שמייצג את היולדות, מסר כי "אנחנו סומכים על משרד הבריאות, שינהג ברגישות ובאחריות, כפי שעשה היום, ויאפשר לכל הנשים המבקשות לעבור את ההליך, לממש את זכותן ללדת בהתאם לרצונן".