חברי האופוזיציה עוזבים את ועדת החוקה
( צילום: ערוץ כנסת)

הקואליציה ממשיכה לדהור: על רקע העימותים בליכוד סביב סוגיית כיבוד החלטות בג"ץ, ועדת החוקה דנה הלילה (בין שלישי לרביעי) בהצעת חוק יסוד השפיטה, שתוביל לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לפני הדיון הגישו חברי האופוזיציה כ-5,400 הסתייגויות ויו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, ששאף לסיים את ההצבעה על אישור נוסח החוק עד 11:00 בבוקר, הפעיל נוהל חריג שמטרתו לקצר את ההצבעה על ההסתייגויות - וקבע שיתקיימו הצבעות מרוכזות ב-10:00. חברי האופוזיציה טענו כי נעשה מחטף לילי, עזבו את אולם הוועדה והדיון הופסק.
במשך הלילה התקיימו בוועדה הצבעות על 5,400 ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה על השינויים בוועדה לבחירת שופטים, שלפיהם בוועדה לבחירת שופטי העליון יכהנו בסך הכול 11 חברים, בהם שלושה שופטים (נשיאת העליון ושני שופטי עליון), שלושה שרים (שר המשפטים ושני שרים נוספים), שלושה חברי כנסת מהקואליציה (יו"ר ועדת חוקה ושני ח"כים נוספים) ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"נתנו מספיק זמן לדיונים". רוטמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"ריצת אמוק". קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בכך למעשה תבוטל השתתפותם של נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה, השופטים יאבדו את אפשרות הווטו - והקואליציה תהנה מרוב מובנה בה. במסגרת השינויים תוכל הקואליציה למנות שני שופטים ברוב רגיל של שישה מול חמישה - ולאחר מכן נדרשת הסכמה רחבה יותר שכולל גם חבר אופוזיציה. בנוסח זה, נשיא העליון ייבחר על-ידי הוועדה גם כן ולא בשיטת הסניוריטי שהייתה נהוגה עד כה.
תחילה, יו"ר הוועדה רוטמן הסכים לקיים הנמקות לכל הסתייגות שהוגשה לחוק בנפרד, אך אחרי שש שעות של דיון הודיע כי הוא מפעיל את הנוהל שמטרתו לקצר את זמן הדיון. "נתנו לכלל הסיעות אפשרות להתמקד בהסתייגויות יותר מהותיות", אמר רוטמן. "ניתן זמן רב, חלק מהסיעות בחרו לנצלו לדיון בהסתייגויות המהותיות וחלק לא. כרגע אנו עוברים לנוהל החריג של הנמקה מרוכזת והצבעות בסוף. יש הסתייגויות שכולנו יודעים שהן מהותיות, ויש חלק שמטרתן לעשות פיליבסטר, וגם זה בסדר. אני מבקש מחברי הכנסת של האופוזיציה שיגידו לי על איזה הסתייגויות הם מעוניינים לבצע דיון מהותי. ההנמקה המרוכזת תסתיים בשעה 10:00 בבוקר".
צוות הייעוץ המשפטי של הכנסת אישר את החלטתו של רוטמן, אך בעקבות המהומה שהתפתחה בוועדה, קרא להגיע להידברות בעניין בין כל הגורמים הרלוונטיים. אחרי הדיון בהסתייגויות תצביע ועדת החוקה על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה, כשבקואליציה מתכננים לקיים את ההצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית ביום שני, ימים ספורים לפני שהכנסת יוצאת לפגרת פסח.
באופוזיציה, כאמור, זעמו על ההחלטה. "המטרה היא לבצע מחטף לילי וסתימת פיות בוועדת חוקה ערב ההפיכה המשטרית", אמרה ח"כ נעמה לזימי מהעבודה. "הם רוצים שופטים שפוטים וכנסת שפוטה". ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד טען: "יש פה סטייה ממה שסוכם הערב, אתם עושים מחטף באישון לילה, דורסים את הזכויות שלנו".
5 צפייה בגלריה
 יריב לוין
 יריב לוין
יתקשה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. לוין
(צילום: EPA )
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר: "האירוע הזה הוא מבחינתנו האירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. התהליך שתנהל פה לא מקובל בשום קנה מידה. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו. נגיע מתי שיהיו הצבעות". ח"כ גלעד קריב מהעבודה הוסיף "היה אפשר לנהל דיון בלי שימוש בחריג ולתקן קצת את האווירה שהשתרשה פה בחודשים האחרונים. הכול נעשה פה בריצת אמוק. לא נשתף פעולה עם ההתנהגות הדורסנית הזו".

בליץ לפני פסח

לנוכח הוראת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ועדת הכנסת צפויה לאשר היום ימים נוספים שבהם המליאה תיפתח באופן חריג כדי להשלים את החקיקה לפני היציאה לפגרה. ביום ראשון הקרוב יתקיימו הצבעות במליאה החל מהשעה 16:00 אחר הצהריים, יום לאחר מכן יתקיימו הצבעות כבר מ-10:00 בבוקר במקום מהשעה 16:00, ובסבירות גבוהה המליאה תישאר פתוחה ברצף ולא תינעל עד יום חמישי הבא. ביום ראשון, 2 באפריל, יממה לפני היציאה לפגרה, המליאה תיפתח החל מ-10:00 בבוקר.
גורמים משפטיים מעריכים ששר המשפטים יריב לוין יתקשה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים גם אם החוק המשנה את הרכבה וסמכויותיה יעבור בכנסת בשבוע הבא. בהקשר הזה צפויות שתי בעיות: ראשית, ההערכה היא שהאופוזיציה לא תשלח נציג לוועדה כהבעת מחאה. שנית, גופים שונים מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד חוקתיות החוק, ולכן ההערכה היא שעד שבג"ץ יפרסם את פסיקתו - תהיה הוועדה מנועה מלהתכנס.
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
תגיש את תשובתה לבג"ץ על חוקתיות השינוי בוועדה לבחירת שופטים. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
קודם לכן, צפויה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להגיש את תשובתה לבג"ץ על חוקתיות החוק. בחוות הדעת שפורסמה לפני כחודש וחצי על הצעות החוק, שהוגשה לפני ה"ריכוך", היא התייחסה לאפשרות שנציגי הקואליציה הם שיבחרו את השופטים. "ההסדר המוצע מקנה שליטה לנציגי הממשלה והרוב הקואליציוני גם ברשות השופטת. ההסדר הזה יפגע בעצמאותה של הרשות השופטת ובאי-תלותה, כמו גם במקצועיות השפיטה", כתבה אז. באותה חוות דעת התייחסה בהרב-מיארה גם להצעה לביטול שיטת הסניוריטי לבחירת נשיא העליון, שתיכנס לתוקף אם המתווה יאושר: "הדבר מעלה חשש מפני פגיעה בעצמאות השיפוטית".
אמש אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה המיוחדת הצעת חוק הנבצרות, שתובא עוד היום להצבעה במליאה וחקיקתה תושלם. לפי ההצעה, רק הכנסת תוכל להכריז על נבצרות ראש ממשלה וזאת רק במקרה של רוב של 80 ח"כים וכאשר ראש הממשלה במצב שאינו מאפשר לו לבצע את תפקידו, מבחינה נפשית או בריאותית. בנוסף, חוק החמץ יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית היום במליאה ויאושר לפני פסח הקרוב - כפי שתכננה הקואליציה. החוק יאפשר למנהל בית חולים לקבוע את מדיניות הכנסת חמץ במהלך חג הפסח.
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה, שעוסקת בסעיף הביקורת השיפוטית לעניין כשירות במינוי שרים, תמשיך היום בדיוניה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ב"חוק דרעי 2", שנועד לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בחזרה לשולחן הממשלה. לפי הצעת החוק, בית המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט, לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם וזאת בטענה שמינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית" ופסילה של בית המשפט במינוי של שר היא פגיעה ברצון הבוחר