6 צפייה בגלריה
אירוע זיכרון משותף ישראלים ופלסטינים בתל אביב
אירוע זיכרון משותף ישראלים ופלסטינים בתל אביב
הטקס ב-2019
(צילום: רמי בן-ארי, לוחמים לשלום)
דבורה גונן, אמו של דני גונן שנרצח ב-2015 על ידי פלסטיני בפיגוע ירי בבנימין, מתנגדת לקיומו של טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני שייערך היום (שלישי) במקביל לפתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה. "בבייס שלהם כולם גדלים על שנאת יהודים", אמרה גונן. לעומתה, רובי דמלין, אמו של סגן (במיל') דוד (דיוויד) דמלין שנפל בפיגוע ירי ב-2002 ליד ההתנחלות עפרה, אמרה: "פלסטיני אחד הרג את הבן שלי, לא כל הפלסטינים".
הטקס השנוי במחלוקת, בהשתתפות משפחות שכולות ישראליות ומשפחות של הרוגים פלסטינים, ייערך היום זו השנה ה-17 ברציפות. מטעמי אבטחה לא נמסר למי שלא אמור להשתתף בו מיקום מדויק, והוא ישודר ב"לייב סטרים" גם מישראל וגם משטחי הרשות הפלסטינית. ארבעה דוברים שכולים, שני ישראלים ושני פלסטינים, יישאו דברים בטקס. בנוסף ינאמו גם שתי דוברות מרכזיות, ישראלית ופלסטינית, יושמעו ארבעה שירים וקטע הקראה שבו תשתתף השחקנית רבקה מיכאלי.
את הטקס מובילה תנועת "לוחמים לשלום" בשיתוף פורום המשפחות השכולות. מטרת האירוע, לפי המארגנים, היא "לקרוא להפסקת מעגלי האלימות וללכת בדרך של הידברות ופיוס". אילה שלו, מנהלת האירוע, אמרה כי "הטקס שלנו קורא לפיוס, להידברות, לשוויון בין כל מי שחי כאן, בין הירדן לים. הוא מזכיר שסבבי המלחמה שהתרגלנו אליהם הם לא גזירת גורל אלא מעשה ידי אדם, ולכן ברור גם שאנחנו, בני האדם, יכולים לשים להם סוף".
בקרב המשפחות השכולות ניטש ויכוח ארוך שנים בנוגע לנחיצות הטקס האלטרנטיבי, שמשנה לשנה מקבל תשומת לב תקשורתית גדולה יותר ומלווה בקריאות מהצד הימני של המפה הפוליטית על ביזוי חיילי צה"ל שנפלו בזירות הקרב. "פלסטיני אחד פגע בבן שלי וכל השאר כליל השלמות? כולם יודעים שזה שקר", האשימה דבורה גונן. "אנחנו חיינו בלוד בדו-קיום ותוך שנייה זה התנפץ. למה? מה עשינו? בעיר שלי אין אף דגל של ישראל כי הם רוצים לקבוע לי מתי מותר לי להניף דגל במדינה שלי. זו מציאות הזויה".
גונן אמרה עוד: "לציין את הטקס הזה באותו יום זה ביזיון אחד ענק, זה לייצר נרטיב שקרי שאסור לשתף איתו פעולה. בתור אם שכולה זה כואב לי יותר, כי חלק מהטקס הזה הוא לתת לגיטימציה לרצוח את הבן שלי. המלחמה היא על ארץ ישראל ועל המדינה הזאת, וכל הפעולות האלה סותרות את המדינה הזו. כל פעם יש ניסיון חדש ליצור אווירה שכאילו אנחנו מורידים את הראש. אני לא מוכנה יותר להוריד את הראש. הטקסים הבזויים והמשפילים הם ששוחקים את ההרתעה, ובסוף הטקסים האלה עולים בחיי אדם".
6 צפייה בגלריה
אילנה נבעה
אילנה נבעה
אילנה נבעה
גם אלון נבעה, האלמן של אילנה נבעה שלקתה בהתקף לב ונפטרה אחרי שנכחה בזירת פיגוע הירי בשרונה מרקט בתל אביב ב-2016 והוכרה כנפגעת פעולות איבה, מביע התנגדות חריפה לטקס האלטרנטיבי. "זה ביזיון אחד גדול שמאפשרים את הטקס הזה. אי אפשר להשוות בין נרצחים לרוצחים. הוא לא צריך להתקיים בישראל, שיעשו את זה בעזה או בג'נין. איך ישראלים משתתפים בטקס הזה?
"האישה שלי נרצחה מאותן משפחות שרצחו, אותן משפחות משתתפות בטקס. לכולם יש מטרה אחת והיא שאנחנו לא נהיה כאן במדינה הזאת וזה לא משנה אם זה מתחיל בעכו, לוד או בירושלים, הם יגיעו לכל מקום. רובם רוצים לפגע ולרצוח יהודים כי המטרה שלהם זה להיות שהידים. זה טקס שמבזה את חללי צה"ל ואת המשפחות השכולות. אשתי לא התכוונה לרצוח אף אחד אלא רק חגגה יום הולדת בבית קפה ובאו מפגעים לרצוח יהודים".

"טקס מבייש"

בארגון "עד כאן", שמוביל את חשיפת פעילות ארגוני הדה-לגיטימציה לצה"ל ולישראל, מחו על כך שחברי הכנסת אבתיסאם מראענה (העבודה) ומוסי רז (מרצ) צפויים להשתתף בטקס. "עצוב לראות איך ארגון שמאל רדיקלי כמו 'לוחמים לשלום' בוחר לקדם אירוע שמבזה בעיקר את עצמו.
"ההשוואה בין הנרצחים לרוצחים היא מקוממת והזויה. יש לזכור כי חלק מפעילי הארגון מהצד הערבי הם חברי הביטחון המסכל הפלסטיני כיום. אין זה מקרה אם כן שחברת כנסת אשר ביזתה את זיכרון השואה וחבר כנסת נוסף מהשמאל הקיצוני ירצו להיות חלק מטקס מבייש שכזה אשר מעלה על נס את זיכרון הרוצחים והמחבלים".
6 צפייה בגלריה
איבתיסאם מראענה
איבתיסאם מראענה
חברי הכנסת מראענה ורז. צפויים להשתתף בטקס
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב, הדר יואביאן )
אתמול התייחס יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' בריאיון באולפן ynet לטקס שאותו כינה "מתועב לחלוטין". סמוטריץ' ציין כי מדובר ב"טקס שבז לזכר הנופלים ומחלל את האתוס הכי בסיסי שעליו הוקמה מדינת ישראל".
בהתייחסו למשפחות השכולות הישראליות שייקחו חלק בטקס, אמר סמוטריץ': "יש בקצוות, בשוליים, מבולבלים, עייפים, שקצת מבלבלים בין אמת לשקר, בין נכון ללא נכון, צודקים ללא צודקים, אויב ללא אויב. גם במשפחות שכולות יש קצוות, זה תמיד היה".
הריאיון עם ח"כ סמוטריץ'
(צילום: נויל האריס)

רובי דמלין, אמו של סגן (במיל') דוד (דיוויד) דמלין מקיבוץ מיצר שנפל כאמור בפיגוע ירי ליד עפרה ב-2002, אמרה בתגובה לדבריו של יו"ר הציונות הדתית: "הדבר הנכון למען סמוטריץ' יהיה שהוא יבוא לטקס פעם אחת מבלי לשפוט. הוא יוכל לפגוש אנשים מיוחדים כמו פלסטיני אחד שבנו נהרג על ידי הצבא והוא תרם את האיברים של בנו לישראלים. אי אפשר לשפוט אם אתה לא בא".
האם השכולה אמרה עוד: "יש 250 אלף איש בעולם שתומכים בנו והם לא חושבים שאנחנו מוזרים. אני לא נעלבת מאנשים שלא מכירים את הטקס. עצוב בשבילי שיש אנשים כאלה שלא יודעים לקבל את הדעה של מישהו אחר מבלי להעליב. הבן שלי נהרג על ידי פלסטיני ב-2002. פלסטיני אחד הרג את הבן שלי, לא כל הפלסטינים. הבן שלי היה חלק מתנועת השלום, אבל עדיין הלך למילואים ושמר על אנשים באפרת, אז אי אפשר שלא לכבד את הזיכרון שלו".
6 צפייה בגלריה
דיוויד דמלין ז״ל
דיוויד דמלין ז״ל
דוד (דיוויד) דמלין
ניב שריג, אחיו של לוחם משמר הגבול פקד גיא שריג שנפל ב-1996 מירי של פלסטינים בטול כרם, התייחס אף הוא לדברי ח"כ סמוטריץ'. "הוא זה שמדבר מבלבול, הוא כנראה לא שמע ולא ראה ולא חווה טקסי זיכרון משותפים שהתקיימו בשנים האחרונות", אמר האח השכול. "אם היה לוקח חלק, הוא היה חווה את המורכבות ואת זה שמה שאנחנו עושים יושב על הבסיס שלאורו הוקמה מדינת ישראל.
"אנחנו עושים ל מה שניתן כדי למנוע שכול משני הצדדים תוך הידברות ודיאלוג. הדרך שבה סמוטריץ' מתבטא היא לא דרך של דיאלוג. אני מזמין אותו לקחת חלק בטקס כדי לשמוע את המסרים שאנחנו מעבירים, שאנחנו אלה שאיבדנו את היקרים לנו מכול ואנחנו רוצים לעשות כל מה שניתן כדי למנוע את השכול. הדרך לייבש את ארגוני הטרור זה דרך דיאלוג. מה שסמוטריץ' אמר פשוט לא מחובר למציאות".
הטקס ב-2018
(צילום: טל שחר , עמית הובר)

מנהלת הטקס אמרה: "זה תמוה לשמוע את סמוטריץ' מדבר על קצוות מבולבלים. יהיו שיגידו שהפוסל במומו פוסל. לעניין עצמו, טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני הוא טקס שמדבר על כאב אנושי שמשותף לכולנו, כל בני האדם. בשונה מסמוטריץ', אנחנו לא מבדילים בין בני אדם לפי הצבע או הלאום או האלוהים שלהם. כולם בני אדם, כולם רוצים לחיות, כולם רוצים עתיד טוב לילדים שלהם.
"המשפחות השכולות שמשתתפות בטקס הזה הן לא קצוות ולא מבולבלות. הן חלק מהציבור הישראלי, חלק שנתן מעל ומעבר, וזו דרכן לתת משמעות לאובדן ולצער שהם מנת חלקם – לקרוא להפסקת שפיכות הדמים כדי שאף אחד לא יצטרך לעבור את מה שהן עברו ועוברות. אני מזמינה את סמוטריץ' לשבת בבית, בשקט, ולצפות מחר בערב בטקס. אולי הוא ייזכר תקווה מהי. תקווה לעתיד שלוקח בחשבון את כולם, ויכול ליצור פה עתיד של חיים ולא של חיים על החרב".
פורסם לראשונה: 23:33, 02.05.22