"כשאני רואה את האסון שלהם אני מפתח תקווה גדולה ויש לי אופטימיות שגם אנחנו נצליח להשתקם", אומר איתן רייצין, בן 17 מקיבוץ חולית. רייצין הוא אחד מ-15 בני נוער ששרדו את הטבח ב-7 באוקטובר - חלקם ממשפחות חטופים - אשר מבקרים השבוע ביפן ונפגשים עם צעירים יפנים מפוקושימה.
3 צפייה בגלריה
ניצולי אירועי ה-7 באוקטובר בביקור ביפן
ניצולי אירועי ה-7 באוקטובר בביקור ביפן
ניצולי 7 באוקטובר בביקור ביפן
פרויקט "מובילי שינוי" הוא פרויקט ראשון מסוגו המחבר בין בני נוער מהמועצה האזורית אשכול ששרדו את הטבח, ובין צעירים יפנים מפוקושימה ששרדו את הצונאמי והאסון הגרעיני שבו נהרגו כ-20,000 איש בשנת 2011.
במסגרת הפרויקט יצאו על בסיס שנתי משלחות של בני נוער מבית הספר נופי הבשור למסע ביפן שבמהלכו ייפגשו עם מאות בני נוער מנהיגים צעירים, דיפלומטים ומשפיענים, בעיקר באזור הצונאמי, ילמדו ביחד על דרכי התמודדות עם טראומה ופליטות וייחשפו לפרויקטים שמטרתם בנייה וחוסן קהילתי וכלכלי.
3 צפייה בגלריה
ניצולי אירועי ה-7 באוקטובר בביקור ביפן
ניצולי אירועי ה-7 באוקטובר בביקור ביפן
חברי הקבוצה התעניינו לשמוע מראשי הקהילה בפוקושימה כיצד שיקמו את האמון עם התושבים
עוד צפויים הנערים ללמוד על הקשר המיוחד בין יפן לעם היהודי וישראל דרך סיפורו של חסיד אומות העולם סוגיהרה, שהציל אלפי יהודים במהלך השואה.
המשלחת הראשונה הכוללת 15 תלמידים וארבעה מורים הגיעה השבוע ליפן. הם הספיקו לבקר בכור הגרעיני בפוקושימה והוכנסו למקומות שמעטים מגיעים אליהם. כמו כן ביקרו על קו החוף וצפו בבניינים שנהרסו מהגל הענק ששטף את הכל.
בין מטרות הפרויקט - לעורר השראה ומוטיבציה בקרב בני הנוער מאשכול על מנת שיחזרו לקהילה וייקחו חלק פעיל בבנייה המחודשת; ללמוד על יוזמות חדשניות שפותחו ביפן אחרי שנים של עקירה ופליטות כתוצאה מהאסון הקשה; בניית סולידריות בין העם היפני לעם הישראלי דרך העיניים של מנהיגים צעירים; וחוויה מאווררת שתעניק לתלמידים ולמורים כוחות נפשיים להתמודד עם האתגרים והשיקום ארוך הטווח בעוטף עזה.
3 צפייה בגלריה
 הצונאמי ב-2011
 הצונאמי ב-2011
הצונאמי ב-2011
(צילום: רויטרס)
מדובר ביוזמה של מיו הוטה, אשת עסקים יפנית החיה בישראל, אשר הכירה את בן זוגה הישראלי יותם פוליצר (מנכ"ל ארגון הסיוע ישראייד) במהלך פרויקט משותף לנוער יפני ששרד את הצונאמי ב-2011. קשר מיוחד נוצר בין מיו ובין הדר חורש, מחנכת כיתה י"א בבית הספר נופי הבשור, והפרויקט הוא פרי עבודה משותפת של שתיהן ומטרתן להמשיך אותו לאורך חמש שנים.
המשלחת הראשונה נתמכה על-ידי 60 מתנדבים יפנים וישראלים וכמה גופים, בהם שגרירות ישראל ביפן, הוועד היהודי-האמריקני, קרן סוג'יץ היפנית וקרן פילנתרופית שביקשה לשמור על אנונימיות.
בין חברי המשלחת גם יובל מוזס (16), נכדתו של גדי מוזס מניר עוז, אחד החטופים המבוגרים ביותר בשבי שבת זוגו אפרת נרצחה וחמישה מבני משפחתו שנחטפו איתו שוחררו מהשבי בעסקה. "הביקור בפוקושימה והמפגש עם הניצולים היפנים היו מרגשים בצורה יוצאת דופן", היא סיפרה. "קיבלתי המון השראה ומוטיבציה לחזור הביתה ולעזור בשיקום הבית שנחרב ב7/10".
גלעד כהןהשגריר גלעד כהן
לדברי שגריר ישראל ביפן, גלעד כהן, "היפנים מעריכים, שותפים ומחבקים את העוצמה שמפגינים בני הנוער שלנו מהעוטף. כפי שעמדנו לצד העם היפני בשיקום פוקושימה בצונאמי של 2011, כך היום עומדת הממשלה היפנית לצידנו בכל שנדרש, והחיבוק הגדול שבו מתקבלת המשלחת הוא ההוכחה לכך".

"שאלתי מה קורה כשהם מתווכחים ביניהם"

המחנכת הדר חורש סיפרה: "אומנם אלה שני אסונות שונים אבל מבחינת מה שקורה בקהילות יש הרבה מה ללמוד מהיפנים. קהילת פוקושימה כמה שנים טובות אחרי האסון ואנחנו עוד מתבשלים באסון.
"הייתה לנו קבלת פנים מרגשת בטוקיו ושם קיבלו אותנו שגרירים שידעו הכל ושאלו שאלות והתעניינו, והילדים סיפרו ושיתפו. היה לנו מפגש מרגש עם אדם שאיבד באסון בצונאמי את הבת שלו ואבא שלו. הוא לקח אותנו והראה לנו את הבית שלו בבית הספר שבו הילדה שלו מצאה את מותה".
איתן רייציןאיתן רייציןצילום: מאיר אוחיון
הילדים התעניינו לשמוע מראשי הקהילה בפוקושימה כיצד שיקמו את האמון עם התושבים. אחד מראשי היישובים סיפר ש-8 שנים לא יכול היה להביט על הפנים של האנשים בקהילה ולקח הרבה זמן עד שהגיעו למצב שהם יכולים לדבר על האסון ולסלוח זה לזה. "אלה דברים שלנו יש הרבה מה ללמוד מהם", סיפר איתן רייצין, בן 17 מחולית.
רייצין הוסיף: "שאלתי את האנשים בפוקושימה מה קורה כשהם מתווכחים ביניהם. הם אמרו שהם תמיד שומעים את הצד השני, מנסים לשמור את הכעס בפנים. זה היה מדהים. העובדה שככה מתמודדים עם אסון כזה גדול ועושים את זה בצורה יעילה. גם הקראווילות - אצלם הרבה יותר אנשים מפונים מאיתנו ותוך חודשיים דאגו להם למגורים זמניים. לגמרי יש לי אופטימיות ממה שאנו רואים פה. הדבר הכי משמעותי שאני לוקח מהניסיון שלהם – האינטראקציה הבינאישית שלהם – הם כל כך צנועים ומוקירי תודה".