הדיון החסוי שאותו ביקש לכנס הבוקר (שלישי) יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין בעקבות מעצרם של תשעה חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבל נוחבה במחנה שדה תימן היה כצפוי סוער במיוחד. לפי נוכחים בדיון, בזה אחר זה ניצלו חברי כנסת מהקואליציה את רשות הדיבור כדי להטיח דברים קשים בנציגי צה"ל שהגיעו לדיון. אחד מנציגי הצבא הודה: כניסת שוטרי מצ"ח למחנה כשהם רעולי פנים הייתה טעות.
המחאה בשדה תימן, אתמול
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

זמן קצר לאחר שהתקבל אתמול מידע על אודות הפשיטה של שוטרי מצ"ח על הבסיס בנגב כדי לעכב לחקירה את החשודים במעשה סדום בנסיבות אינוס, הודיע ח"כ אדלשטיין כי הוא יכנס את הוועדה בראשותו לצורך דיון דחוף בנושא "מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית".
יו"ר הוועדה ציין כי לדיון הדחוף יגיעו בין היתר הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר-ירושלמי וקצין המשטרה הצבאית הראשי תת-אלוף אביחי מיבר. "אני לא אתן יד למראות כמו שנראו בבסיס בשדה תימן", ציין אדלשטיין בהודעתו על קיום הדיון עוד לפני הפריצות של אזרחים וחברי כנסת למחנה שדה תימן ולבסיס בית ליד שאליו הובאו החשודים. הוא הוסיף אתמול: "מצב שבו שוטרים צבאיים רעולי פנים נכנסים לפשיטה על בסיס צה"לי אינו מקובל עליי ולא אסכים שיקרה שנית".
במהלך הדיונים הבוקר הודו נציגי צה"ל כי אנשי הפרקליטות הצבאית התקשרו לעצורים עזתים ששוחררו מהכלא הישראלי כדי לשאול על תנאיהם בכלא ועל ההתנהגות כלפיהם מצד הסגל. הדברים עוררו סערה בקרב בכירים בימין.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "הפרקליטות הצבאית יוזמת פניות למחבלים בעזה כדי לקבל תלונות על 'התעללויות חיילי צה"ל', ואז מצ"ח פורצת רעולת פנים לבסיס צה"ל ועוצרת לוחמים. השתגענו לחלוטין?". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "מדובר ברעידת אדמה שמצטרפת למעצר הברוטאלי של רעולי הפנים ומחייבת קבלת החלטה. אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להדיח באופן מיידי את האחראים".
1 צפייה בגלריה
אילנה קוריאל הותקפה במהלך מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
אילנה קוריאל הותקפה במהלך מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
המחאה במחנה שדה תימן
(צילום: אילנה קוריאל)
הקצינים הבכירים שאותם זימן אדלשטיין לדיון לא הגיעו לכנסת, ובמקומם נכחו בו ראש מטה אגף כוח האדם תת-אלוף יורם כנפו והתובע הצבאי הראשי אלוף-משנה מתן סולומש. ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) הטיחה בנציגי הצבא: "הצגתם את החיילים שלנו כאנסים וכאלימים בלי לחשוב על השלכות הרוחב, הכפשתם את החיילים בתקשורת מבלי לחשוב מה זה יכול לעשות לחטופים שנמצאים בידיים של אותם המחבלים".
במהלך הדיון הודה כאמור ראש מטה אכ"א תא"ל כנפו כי הגעת שוטרי מצ"ח לצורך עיכובם לחקירה של החשודים כשהם עוטים ברדס על פניהם הייתה טעות. הוא ציין שראש אכ"א אלוף יניב עשור הנחה שהמקרה לא יישנה. יחד עם זאת, נציגי צה"ל הסבירו שכיסוי פני שוטרי מצ"ח הוא צורך חקירתי. בהתייחס לפריצות לשני הבסיסים, ציינו נציגי הצבא כי מדובר ב"קו נורא שנחצה". נציג מצ"ח ציין בדיון כי המפקדים מנסים להגן על החוקרים שמותקפים ללא הרף.
ח"כים מהאופוזיציה הביעו מורת רוח מהפריצה לבסיסי צה"ל. ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) אמרה: "פריצה לבסיסי צה"ל זה דבר שאסור שיהיה". ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "היה פה דבר חסר תקדים". ח"כ משה טורפז (יש עתיד) אמר בדיון: "אני מקווה שזה קונצנזוס שמחבלים הורגים בשדה הקרב. אבל אם לא הרגנו ולקחנו מחבל נוחבה בשבי אסור להתעלל בו. ואם חייל פגע בו שלא כהוגן הוא צריך לעמוד לדין".
ח"כ אדלשטיין אמר אחרי הדיון: "לצערי, הפצ"רית בחרה או הונחתה שלא להגיע לוועדה. אני מודיע כבר עכשיו כי נקיים דיון נוסף בו היא תידרש להופיע בפני הוועדה ולספק תשובות הולמות לגבי מדיניות החקירות. אני שמח שראש אכ"א פסק בצורה מהירה כי התנהלות הצבא בנושא זה לא הייתה נכונה ושמקרים דומים לא יישנו".