בעיצומה של המלחמה בעזה, שגרירת סעודיה בארה"ב רימה בינת בנדר אל סעוד השתתפה בוועידת MEAD בוושינגטון ואף הקשיבה לנאומו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. אל סעוד שהיא בת למשפחת המלוכה הסעודית גם נשאה נאום מלא תקווה בפני קהל שכלל לא מעט ישראלים ובהם שר הכלכלה ניר ברקת, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר החוץ והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג.
2 צפייה בגלריה
רימה בינת בנדר אל סעוד. תכני הנאום שלה בוועידה לא פורסמו
רימה בינת בנדר אל סעוד. תכני הנאום שלה בוועידה לא פורסמו
רימה בינת בנדר אל סעוד. תכני הנאום שלה בוועידה לא פורסמו
ועידת MEAD היא אירוע גלובלי א-פוליטי אשר נערך השנה לראשונה בוושינגטון ומהווה במה לדיאלוג אסטרטגי בין המזרח התיכון לארה"ב. נשיאי הוועידה טום ניידס, דייוויד פרידמן, דניס רוס ואליוט אברמס, יארחו במהלכה סדרת דיוני עומק גיאו-פוליטיים העוסקים בדינמיקה האזורית המתפתחת, בהשתתפות מנהיגים בכירים מארצות הברית, ישראל ומדינות ערב המתונות. יש לציין כי תכני הנאום של השגרירה הסעודית לא הוצאו לפרסום וגם אין אישור לפרסם תמונה שלה מהוועידה. השגרירה הסעודית השתתפה בפאנל לצד שגרירי בחריין ומרוקו בארה"ב.
גורמים ישראלים בכירים אמרו שהדלת לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עדיין פתוחה וכי אין להוציא מכלל אפשרות שנראה פריצת דרך בנושא בתקופת התפר בין הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-5 בנובמבר לבין השבעת נשיא ארה"ב הבא ב-20 בינואר. עם זאת, בכירים ישראלים אומרים כי הסעודים לא יקדמו נורמליזציה עם ישראל בלי הפסקת אש בעזה ואופק מדיני לפתרון הסוגיה הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
פגישתם של אנתוני בלינקן ובני גנץ
פגישתם של אנתוני בלינקן ובני גנץ
גנץ ובלינקן. מצפה לגיבוי להגברת הלחץ בעזה
( צילום: AFP PHOTO / US EMBASSY IN ISRAEL)
גנץ אמר בכנס כי הגיע הזמן שישראל תטפל במצב בצפון: "הגיעה השעה לגבול הצפון, ואנחנו אפילו באיחור בנושא. ישראל טעתה בכך שפינתה כל כך הרבה אוכלוסייה מהצפון אחרי 7 באוקטובר. אני חושב שאנחנו צריכים לנסות להגיע להסכם לשחרור החטופים, אבל אם לא נצליח להגיע להסכם כזה תוך כמה ימים או שבועות, אנחנו צריכים להפנות את הפוקוס לצפון. השאלה האמיתית היא איראן והפרוקסי שלה באזור".
בתוך כך גנץ נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון. גנץ הודה לבלינקן על מעורבותו העמוקה של הממשל גם בימים אלו במאמצים להשבת החטופים, וציין כי יש למתווה להשבת החטופים שעל השולחן תמיכה נרחבת הן בכנסת, והן בציבור הישראלי, וכי לנתניהו תהיה גם רשת ביטחון פוליטית להעבירו.
לצד זאת אמר גנץ, כי לאחר חודשים שבהם חמאס לא קיבל את המתווה, מצופה מהעולם שייתן גיבוי לישראל להגביר את הלחץ האזרחי והצבאי בעזה - זה מה שהביא את עסקת החטופים הראשונה, וזה גם מה שיזרז את הכרעת חמאס.