הוועדה שאמורה לבדוק את מחדל החלפת העוברים באסותא לא התכנסה יותר מחודש וחצי, מאז הוכרז על הקמתה, וכעת כלל לא ברור מתי בכלל יתפרסמו מסקנותיה. מיד לאחר פרסום הפרשה בחודש שעבר הכריז משרד הבריאות כי הקים ועדה לבדיקת המחדל, שבמסגרתו אישה שעברה טיפולי הפריה ילדה תינוקת לה אין קשר גנטי עימה - אך היא התכנסה לראשונה רק בשבוע האחרון.
3 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
התינוקת כבר נולדה, הוועדה התכנסה רק פעם אחת
(צילום: קובי קואנקס, שאטרסטוק)
על הקמת הוועדה הודיע בשבוע שעבר בשנית שר הבריאות ניצן הורוביץ, לאחר שהתברר בבדיקה גנטית שנערכה במרכז הרפואי שיבא כי זוג ההורים שנטען כי הם בסבירות גבוהה קשורים לתינוקת, אינם הוריה. עובדה זו חידדה את עומק המחדל.
בפגישה שערכו היום שלוש מטופלות באסותא עם ראש אגף רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, ועם ראש מערך ההסברה במשרד, עופר קול, נאמר להם על ידי ראש האגף כי למסקנות ייקח "כמה חודשים" להתפרסם. הנשים בחדר נדהמו. יש לציין כי רק בשבוע האחרון התכנסה לראשונה הוועדה, לאחר שבמשך כל תקופת החגים נמנעה מלעשות זאת.
גם בהודעה מטעם משרד הבריאות נמסר כי "ייתכן שעבודת הוועדה תימשך כמה חודשים". הם תירצו זאת בכך "שהמנדט שקיבלה הוועדה והסמכויות שלה נרחבות ואינן רק על האירוע באסותא. משרד הבריאות עושה ויעשה כל שנדרש על מנת לסיים את הבדיקה המקיפה מהר ככל שניתן ומבלי לפגוע באיכותה. הוועדה צפויה לסיים את עבודתה עד סוף השנה".
3 צפייה בגלריה
הגר מזרחי
הגר מזרחי
"ייקח חודשים לפרסם מסקנות". הד"ר הגר מזרחי
(צילום: משרד הבריאות)
3 צפייה בגלריה
גידי לשץ
גידי לשץ
מימין למעלה: מנכ"ל אסותא גידי לשץ, מימין למטה: יו"א אסותא שוקי שמר. משמאל למעלה: מנכ"ל מכבי שירותי בריאות סיגל דדון-לוי, משמאל למטה: יו"ר מכבי רן סער
(צילום: מתוך אתר אסותא, יריב כץ , יח"צ מכבי שירותי בריאות, דנה קופל )
"הנשים לא ישנות בלילות", אמרה ל-ynet אוריאן כהן רייזנר, מטופלת באסותא ראשון לציון שנכחה בפגישה. "צריך לתת שקט להן ומנוחה. אנחנו רוצות תשובות עכשיו, ויש פה אנשים שלא מתפקדים. היינו בטוחים שהסיפור נגמר, אבל אחרי שהבנו שהזוג הם בסופו של דבר לא ההורים הביולוגיים של התינוקת אנחנו לא מקבלות תשובות".
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, באסותא המליצו למשרד הבריאות שלא להמשיך בזימונים האקטיביים של הורים פוטנציאליים לבדיקות גנטיות, מהלך שאם המשרד יאשר בסופו של דבר, עשוי לסתום את הגולל על אפשרות עתידית שהתינוקת תועבר להוריה הביולוגיים בסופו של דבר, וביתר שאת מאחר והאישה שילדה אותה מעוניינת לגדלה.
השלב הראשון היה תחקיר מיידי של צוות רחב ומקצועי שכלל מנהלי יחידות מקצועיות מהתחום הקליני, המעבדתי והתפעולי, שערך בדיקה מעמיקה ביחידת ההפריה החוץ הגופית באסותא ראשון לציון. לזאת לוו התייעצויות מקצועיות ומשפטיות מול בכירים ממשרד הבריאות שבסופן זומן בית החולים אסותא ראשון לציון לשימוע שיתקיים בימים הקרובים. שימוע הינו כלי משמעותי שהשימוש בו נעשה במשורה.
במקביל לפגישה שהתקיימה היום, בין מטופלות של אסותא לנציגת משרד הבריאות, במשרד הבריאות בירושלים, העבירו הבוקר פרקליטי הנשים מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, בו הן דורשות "ליידע ללא דיחוי מי מהנשים ובני הזוג שלהן אם הם בעלי זיקה גנטית אפשרית לתינוקת שנולדה".
פרקליטי קבוצת הנשים, עורכי הדין, דורי כספי, שירה פרידן ושמואל מורן, טוענים כי הם מייצגים קבוצה של עשרות נשים ממטופלת אסותא בתחום הפריון, שחלקן בהיריון. חמש מהן טוענות כי היו בטיפול בסמוך למועד בו הוטמן בטעות העובר בגוף היולדת. הפרקליטים מבקשים להסדיר לנשים ללא דיחויי בדיקות כדי לספק להן לאלתר תשובה לשאלות הקשות העולות מהמחדל שהתגלה.
 שמואל מורן עו"ד שמואל מורן
הנשים מבקשות לוודא שהעוברים שאיתם הן בהיריון שלהם, ואלו שעברו טיפול בסמוך למועד שטופלה בו היולדת, מבקשות לוודא שהתינוקת שנודלה אינה קשורה אליהן גנטית. "העיכובים במסירת אינפורמציה למטופלות הממתינות ללא נשימה הינם בלתי מתקבלים על הדעת, תמוהה לא פחות שתיקתו של משרד הבריאות", נכתב למנכ"ל משרד הבריאות.
ביום חמישי בלילה שלחו עורכי הדין של הנשים מכתב דומה לבית החולים אסותא, אך לא זכו עד היום לשום התייחסות מצד בית החולים.