הליכוד פרסם בצהריים (יום רביעי) הודעה חריגה על "שיחת הצעקות" בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבה נרמז כי השר מדליף דברים משיחות סגורות ומדיונים מסווגים בקבינט המדיני-ביטחוני.
בהודעה, שבה התייחס הליכוד לדרישתו של בן גביר להצטרף לקבינט המצומצם שמקבל החלטות מכריעות במלחמה, נכתב כי "ראש הממשלה נתניהו אמר לשר בן גביר דבר פשוט - מי שרוצה להיות שותף לצוות התייעצות ביטחוני מצומצם חייב להוכיח שהוא לא מדליף סודות מדינה או שיחות פרטיות".
בן גביר, נזכיר, הואשם בהדלפות מדיונים סגורים פעמים רבות - כולל על-ידי המפכ"ל יעקב שבתאי, שטען כי השר "מקליט שיחות אישיות". אבל, מעוצמה יהודית נמסר מנגד: "עוצמה יהודית תומכת בחוק הפוליגרף לחברי הקבינט וקוראת לראש הממשלה לקדם אותו במהירות, ובלבד שיחול גם על בעלי קוצב לב. עוצמה יהודית קוראת לבצע בדיקה כיצד דלפו חומרים מהקבינט הקטן". לנתניהו, כידוע, הותקן קוצב לב לפני כשנה.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
"עושה הכול להפיל את הממשלה". בן גביר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי)
באופוזיציה לא מיהרו לתפוס צד בוויכוח. ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "קראתי מה שביבי אמר על בן גביר, ומה שבן גביר אמר על ביבי, ואני מסכים עם שניהם". מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לליכוד כי "מי שסבור שיש שר שמדליף סודות מדינה, לא נותן לו את השליטה על משטרת ישראל, וחברות בקבינט".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מצידו, קרא להרגעת הרוחות - אחרי שתמך בקידום חוק הרבנים: "חבריי ושותפיי לממשלה ולקואליציה, חדל. מדינת ישראל נמצאת במלחמה. אנחנו חייבים לנטרל את האמוציות הפוליטיות הקטנות. בואו נילחם יחד נגד האויבים של מדינת ישראל. חלילה לא אחד נגד השני. בלי עלבונות, בכבוד ובשותפות. עם ישראל מסתכל עלינו, הלוחמים הגיבורים שלנו מסתכלים עלינו, ולהבדיל, האויבים שלנו מסתכלים עלינו. זה מה שאזרחי ישראל דורשים מאיתנו. זה שמצופה מאיתנו. רק יחד ננצח".
ראש הממשלה, נזכיר, זעם על כך שבן גביר סירב להסתמך על הימנעות של רע"מ בהעברת חוק הג'ובים לרבנים - במה שתפס כניסיון לסחוט התחייבויות בנושאים אחרים, כמו הקבינט המצומצם. יו"ר ש"ס אריה דרעי אף תקף את נתניהו בעקבות זאת, ובעקבות התנגדות הח"כים בליכוד, והטיח בו: "אתה לא שולט בקואליציה שלך, אי-אפשר להתנהל ככה".
ראש העיר אשקלון זועם על חוק הרבנים
(צילום: ערוץ כנסת )

נתניהו ניסה במשך שעות ארוכות לשכנע דרעי לרדת מההצעה, ולהודיע על כך כבר בלילה - אך דרעי סירב. בנפרד, נתניהו המשיך לדבר גם עם בן גביר, והבטיח שלא יסתמך על חברי הכנסת הערבים. בשיחה הזו הגיעו השניים לטונים גבוהים - וראש הממשלה צעק על השר, שהתחייב להצביע נגד. בן גביר, מצידו, ביקש במהלך השיחה להצטרף לקבינט המלחמה המצומצם - ונתניהו סירב. ראש הממשלה טען בפני בן גביר כי הוא "חסר אחריות", ו"עושה הכול כדי להפיל את ממשלת הימין".
זמן קצר לאחר השיחות עם בן גביר ודרעי, ירדה ההצעה מסדר היום. לטענת גורמים פוליטיים, בן גביר סינדל את הקואליציה מבלי שבכלל הייתה כוונה להסתמך על הח"כים הערבים - ונתניהו לא הצליח לשכנע אותו לתמוך במהלך ולא להכשיל את הממשלה.