לאחר עשרה חודשים בהם מפרסמת המדינה לקהילה הבינלאומית תמונות וסרטונים של נפגעים מ-7 באוקטובר, הבוקר (רביעי) התקיים דיון בבג"ץ בעתירה שדרשה לאפשר את הגלישה ב"אתר הזוועות" גם בישראל. אלא שבעקבות הגשת העתירה, התברר למשפחות על פרסום התיעודים של יקיריהן - והן דרשו להסיר אותם.
אמש, ערב הדיון, הודיעה המדינה כי החלה לטשטש את המצולמים ולפנות לקבלת אישור פרסום מהם או ממשפחותיהם. הדיון הבוקר ארך חצי שעה בלבד ובמהלכו הוקרא מכתבה של הילה אביר, אחותו של לוטן אביר ז"ל שנרצח כשנמלט ממסיבת הנובה למיגונית בבארי. בסיום הדיון, שופטי בג"ץ הודיעו על דחיית העתירה, העותרים משכו אותה - והמדינה החלה למחוק חומרים מהאתר.
הדיון בעתירה לבג"ץ בנוגע לאתר הזוועות

"שנה שאנחנו המשפחות לא יודעות כלום, שנה שאנחנו מתחננים לכל פיסת מידע, לדעת מה עלה בגורל אהובינו. שנה של התעלמות מצד הפרקליטות", כתבה אביר במכתב שהוקרא על ידי פרופ' עו"ד דנה פוגץ'. "איך ייתכן שהסרטונים בהם נראים היקרים שלנו מופצים בחו"ל, חלקם אף ללא צנזורה, ואנחנו המשפחות צריכות להתחנן בשביל לראות אותם?"
היא הוסיפה כי "אנחנו דורשים לראות את כל הסרטונים שנמצאים בידי כוחות הביטחון, הפרקליטות, החוקרים. מבקשים לדעת מה עלה בגורלם, בדקות האחרונות לחייהם. מפיקים וכתבי חדשות מקבלים גישה למידע שהמשפחות מודרות ממנו, עושים פה רייטינג על גב הנרצחים והפנים של הילדים שלנו מופיעים בתקשורת ללא הסכמת המשפחות".
"אתם מחויבים לקבל את הסכמת המשפחות לשימוש בסרטונים בהם מופיעים הנרצחים. משמעות הפריצות הזאת היא כאב עצום ומסוכן למשפחות שרואות בהפתעה את פני הילד שלהם בסרט הוליוודי או בכתבה בטלוויזיה. המחדל העצום הזה רק ממשיך ומתנפח. תעצרו את פורנו הסרטונים הזה", סיימה אביר.
את האתר ובו חומרי ויזואליה רבים וקשים מ-7 באוקטובר העלה מערך ההסברה בחודש ינואר. האתר, שפתוח כאמור בחו"ל, נחסם לגלישה בישראל. לפי מטה משפחות החטופים, הנפגעים בתיעודים שהועלו לאתר טושטשו באופן חלקי בלבד. יש ביניהם גופות נשים ללא בגדיהן, קטינים וחיילי צה"ל. באחת התמונות למשל ניתן לזהות את המצולם לפי קעקוע שלא טושטש.
1 צפייה בגלריה
באנרים 7 באוקטובר
באנרים 7 באוקטובר
האתר שהקים מערך ההסברה ופתוח לגלישה רק בחו"ל
לפי עוה"ד דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך, המייצגות את מטה משפחות החטופים, נודע להם על פרסום הדברים ללא אישורם רק כאשר הוגשה העתירה לפתיחת האתר בישראל על ידי עמותת "הצלחה", באמצעות עוה"ד אלעד מן ויובל יועז.
יחד עם פרופ' עו"ד מיכאל בירנהק ועו"ד נועה דיאמונד מהקליניקה לפרטיות באוניברסיטת תל אביב, הגיש המטה בחודש יולי הודעה לבג"ץ בה הוא מבקש להצטרף להליך ולהתנגד לעתירה.
בהודעה תקפו את המדינה על כך ש"לא נתבקשה הסכמתם של הנפגעים או משפחות הקורבנות המופיעים בתכני האתר טרם הפרסום, וגם לא היה יידוע שלהם בדיעבד". זאת על אף ש"בני משפחות הנרצחים, כמו גם המצולמים שנותרו בחיים, הם נפגעי העבירות החמורות ביותר הידועות לאדם, שבוצעו בדרכים האלימות והחריגות ביותר, תוך התעללות, השפלה ועינויים".
הם כתבו עוד כי הטשטוש שנעשה בחומרים היה חלקי בלבד, וטענו כי אינטרסים הסברתיים ותקשורתיים, "חשובים כשלעצמם", דחקו את פרטיות הקורבנות ואת כבוד האדם שלהם.

ההגנה של המדינה: התמונות לוקטו מהרשתות

אתמול, שלושה חודשים מאז הגשת ההודעה של המטה, הודיעה כאמור המדינה כי החלה לפעול לטשטוש הולם באתר ולפעול לזיהוי הקורבנות על מנת לפנות אליהם או למשפחותיהם. המדינה גם ציינה להגנתה בפני בג"ץ כי רוב החומרים נפוצו ברשתות החברתיות ומשם לוקטו לאתר.
"מערך ההסברה הלאומי הסיר תמונות אשר למיטב הבנתו הן חלק מהתמונות המאוזכרות בבקשה, וכן תמונות וסרטונים נוספים, וזאת על מנת לערוך בחינה נוספת של הטשטוש והצנזור הנדרשים", הוסיפה.
את הדיון הבוקר ניהלו השופטים נעם סולברג, עפר גרוסקופף ואלכס שטיין. השופט סולברג העיר כי "נראה שבמקרה הזה אור השמש הבא על החומרים הללו, לא רק שאינו מחטא את פצעיהם של הנפגעים, אלא נהפוכו, רק מוסיף לפצעיהם מכאוב".
העותר עו"ד אלעד מן מסר בתום הדיון, לאחר שעתירתו נדחתה, כי "העותרת רואה בדיון שהתקיים היום ככזה שחשיבותו רבה והיה נכון לקיימו מבחינה ציבורית כדי לאפשר גם למשפחות להביע את עמדתן, דבר שלא קרה קודם לכן. הודעת המדינה כי מעתה תקיים שיח עם המשפחות על התכנים המוצגים, היא התפתחות חשובה שיש להקפיד על קיומה".
פורסם לראשונה: 16:18, 10.10.24