ביום שלישי: אלפי נפגעים בפיצוץ ביפרים. ביום רביעי: מאות נפגעים בפיצוץ מכשירי קשר. ומה יהיה ביום חמישי? שר הביטחון יואב גלנט הכריז כי ישראל בפתח "שלב חדש במלחמה", הרמטכ"ל אישר תוכניות התקפה ובלבנון חוששים מהמשך המכות: "אולי מחר מציתים יתפוצצו? אם תרצה להדליק סיגריה, היא תתפוצץ בידיים שלך".
רצף המתקפות חסרות התקדים, שבחיזבאללה מייחסים לישראל, הוביל להלם במדינה השכנה. "הלבנונים מבוהלים, הם מנסים להיפטר ממכשירים אלחוטיים", דווח אמש (רביעי) ברשת אל-חדת' הסעודית, שם ציטטו מקורות איראניים לפיהם מכשירי הקשר שהתפוצצו, בגל השני של המתקפות, "נמצאים בשימוש נרחב באיראן".
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי מכשירי הקשר, שחלקם כונו "ווקי-טוקי", היו גדולים וכבדים יותר מהביפרים שהתפוצצו יממה לפני כן, ובמקרים מסוימים אף גרמו לשריפות גדולות יותר. לפי ההערכה שפורסמה בעיתון האמריקני, כמות חומרי הנפץ בהם הייתה גדולה יותר.
תיעוד מרגעי פיצוץ הביפרים

תיעוד דרמטי: פיצוץ מכשירי קשר בזמן הלוויה בביירות

5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה, הביפר ומכשירי הקשר שהתפוצצו. היום הוא ינאם
(צילום: AP)
שכיחותם הייתה אמנם קטנה בהרבה מזו של הביפרים, ולכן מספר הנפגעים הרשמי היה נמוך יותר - 450 פצועים לעומת יותר מ-2,700 ביום שלישי - אבל מספר ההרוגים דווקא גבוה יותר: 20 ממכשירי הקשר, 13 מהביפרים.
"ראיתי משהו שרואים רק בסרטים", אמר ל"טיימס" חוסיין עוודה, בן 54, ששחזר איך אדם שניסה לפתוח נתיב תחבורה לאמבולנסים בביירות נפצע קשה כשמכשיר הקשר שבידו התפוצץ. "זה לקח שניות. זה פשוט התפוצץ לו בידיים. אולי מחר מציתים יתפוצצו?".
בפרשנות שהופיעה לצד הכתבה המובילה נכתב ב"טיימס" כי המתקפות מראות על "העוצמה הטקטית - אבל על אסטרטגיה ארוכת טווח שאינה ברורה". גם בכלי תקשורת בולטים אחרים מתקפת מכשירי הקשר הייתה בראש הכותרת - כמו מתקפת הביפרים, שבניו יורק פוסט כותרת השער שלה הייתה "ביפ ביפ בום". ב"דיילי מייל" נכתב כי "מלחמת הטק מתפשטת", ואילו הכותרת הראשית של CNN הייתה: "הווקי-טוקי של חיזבאללה מתפוצצים ברחבי לבנון".
5 צפייה בגלריה
שער הניו יורק פוסט
שער הניו יורק פוסט
שער הניו יורק פוסט
5 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם אחרי פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון
הכותרות בעולם אחרי פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון
הכותרת ב"דיילי מייל"
5 צפייה בגלריה
הכותרות בעולם אחרי פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון
הכותרות בעולם אחרי פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון
הכותרת ב-CNN
ב"גרדיאן" פורסמו בינתיים עדויות ממתקפת הביפרים. "לא הבנתי מה קרה. הדבר הראשון שחשבתי הוא שזה פיגוע טרור", אמר עלי, סוחר בן 22. "אנשים התחילו לזרוק את הטלפונים שלהם מתוך פחד. הם חשבו שהם יתפוצצו. ראיתי אדם שהפנים שלו נחתכו לשניים. העיניים שלו יצאו מהגולגולת והדם שלו זרם החוצה". מחוץ לבית חולים בביירות אמר רופא: "החולה שלי איבד הכרה. הוא התחיל לדמם. הפנים, הצוואר והשפתיים היו שרופים. היו לו חתכים, כאילו שהוא נפגע מרקטה".
גם ב"א-נהאר" הלבנוני פורסמו קולות של רופאים מבתי החולים בלבנון שקיבלו את הפצועים לאחר פיצוץ הביפרים. הכתבה פורסמה בשעות שבהן אירעו הפיצוצים החדשים - ורוב המרואיינים סיפרו על פציעות בגפיים ובפנים, בעיקר בעיניים. ד"ר אליאס ג'ראדי, חבר פרלמנט ורופא במרכז לרפואת עיניים, אמר כי חלק מהפצועים איבדו את ראייתם, וסיפר כי הניתוחים ארכו לעתים אף חמש שעות.
פרופ' אליאס ווראק, מומחה ברפואת עיניים, תאר את האירוע כ"סיוט אמיתי" ואמר כי רוב הפצועים היו בשנות העשרים לחייהם - מה שלמעשה מצביע על כך שרובם הגדול הם פעילי חיזבאללה. בעיתון נכתב כי העדויות משקפות "את הטרגדיה שזעזעה את המדינה והעולם".

הדרמה בלבנון, שלב אחר שלב

יום ראשון, 12:50: אחרי יותר מ-11 חודשי לחימה בצפון, ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר בישיבת הממשלה כי "המצב הקיים לא יימשך. זה מחייב שינוי של מאזן הכוחות בגבולנו הצפוני. נעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את תושבינו בבטחה לבתיהם. אני מחויב לזה, הממשלה מחויבת לזה ולא נסתפק בפחות מזה".
נתניהו ביום ראשון: המצב הקיים לא יימשך
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

יום שני, 7:30: לאחר שיחה בין שר הביטחון יואב גלנט לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, מפרסם גלנט הודעה שלפיה הוא העביר לו מסר ישראלי חד. "האפשרות להסדרה בצפון חולפת - והכיוון ברור", אמר לאוסטין גלנט - כשבינתיים נתניהו דן בהדחתו ובהחלפתו בגדעון סער.
יום שני, 18:00: בפגישה של גלנט נפגש עם שליחו של נשיא ארצות הברית, עמוס הוכשטיין, אומר לו שר הביטחון כי "הדרך היחידה שנותרה להחזרת תושבי הצפון לביתם היא באמצעות פעולה צבאית". נתניהו נועד עם הוכשטיין שעה לאחר מכן ומעביר מסר דומה: "לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון".
יום שלישי, 6:00: כמעט שנה אחרי תחילת הלחימה ופינוי עשרות אלפי התושבים, הקבינט המדיני-ביטחוני מעדכן את מטרות המלחמ ומוסיף מטרה חדשה - החזרת האזרחים בבטחה לבתיהם בצפון.
יום שלישי, 13:30: שב"כ חושף כי סיכל פיגוע של חיזבאללה נגד אישיות ביטחונית בכירה לשעבר, באמצעות מטען חבלה תקני מדגם "כלימגור", שיועד לצאת לפועל בימים הקרובים. בהודעה הדרמטית נחשף גם כי הפיצוץ בפארק הירקון בספטמבר אשתקד, בערב ראש השנה, היה אף הוא ניסיון פיגוע במתווה דומה של חיזבאללה. יממה לאחר מכן נחשף היעד - הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. גורמים המעורים בפרטים אומרים כי התרת הפרסום במועד זה היא חלק מהניסיון להשגת לגיטימציה בינלאומית למתקפות על חיזבאללה.
פיצוצי הביפרים בביירות

מכשירי הקשר מתפוצצים

יום שלישי: 15:30: אלפי ביפרים שמחזיקים פעילי חיזבאללה מתפוצצים במקביל בלבנון ובסוריה. לפי ההודעות הרשמיות, 12 נהרגו בלבנון ו-2,750 נפצעו. לפי דיווח שלא אומת, בסוריה נהרגו 19 אנשי משמרות המהפכה מהפיצוצים ו-131 נפצעו. בישראל ההערכות הן שמספר ההרוגים האמיתי בקרב פעילי חיזבאללה בלבנון גבוה בהרבה מזה שפורסם, ושהפגיעה בכוח רדואן משמעותית מאוד.
הביפרים שהתפוצצו הם מסוג AR-924 של חברת "גולד אפולו" הטייוואנית, אבל שם מכחישים מיד כל מעורבות - ואומרים הם יוצרו ונמכר על ידי חברה בשם BAC, שמקום מושבה בהונגריה. המנכ"לית טוענת מנגד כי החברה רק "מתווכת", והאתר שלה הופך להיות לא זמין ברשת. לפי דיווחים, המתקפה יצאה לפועל לאחר שפעילי חיזבאללה החלו לחשוד שמשהו אינו כשורה בביפרים - ולמעשה הדבר "נכפה" על ישראל שהחליטה על כך בדקה ה-90.
יום רביעי, 17:00: מאות מכשירי קשר ידניים מתפוצצים ברחבי לבנון, ומתקבלים דיווחים גם על פיצוצים במערכות אנרגיה סולאריות ביתיות ובמכשירים לסריקות טביעות אצבע. משרד הבריאות הלבנוני מעדכן על 20 הרוגים ו-450 פצועים. מהפרטים שמתקבלים עולה כי מכשירי הקשר הובאו לידי פעילי חיזבאללה לפני כחמישה חודשים - כמעט במקביל לקבלת הביפרים.
יום רביעי, 21:00: שיירת ראש הממשלה נצפית ליד מטה המוסד, לאחר שנתניהו מפרסם הודעה קצרה ובה נאמר - "כבר אמרתי שנחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, וכך בדיוק נעשה". לפני כן גלנט הודיע ברמת דוד כי "אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה", והרמטכ"ל קיים הערכת מצב בפיקוד צפון כי "יש לנו עוד הרבה יכולות".
גלנט: "אנחנו בפתח שלב חדש במלחמה"
(צילום: אלעד מלכה)

נתניהו: אמרתי שנחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם - וכך נעשה
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

שיירת ראש הממשלה ליד מטה המוסד

היום (חמישי) יוחלט אם יש צורך לכנס את הקבינט או להסתפק בהתייעצויות בטחוניות. לכאורה הקבינט הסמיך את נתניהו וגלנט להחליט על המשך המהלכים בלבנון. ודבר נוסף צפוי היום: נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לראשונה מאז המתקפות.
פורסם לראשונה: 23:48, 18.09.24