בשבועות האחרונים הפכה לבנון את סוגיית הר דב לנושא מרכזי בכל שיח על הסכם עתידי עם ישראל. על אף שהתברר כי עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, לא מתכוון לעסוק בסוגיה במסגרת התיווך שלו, מההתבטאויות האחרונות של הבכירים בלבנון ניתן להבין כי הם לא מתכוונים לוותר כל כך מהר.
אזור הר דב הוא מוקד מחלוקת ומכאן גם מוקד לחימה מרכזי בין ישראל לחיזבאללה, גם במלחמה הנוכחית וגם שנים אחורה. הלילה, לדוגמה, חוסלה חוליית מחבלים שניסתה לחדור לשטח ישראל מאזור זה ובשבועות האחרונים חיזבאללה תוקף בלי הפסקה מוצבים בסביבה.
3 צפייה בגלריה
הר דב על המפה
הר דב על המפה
הר דב על המפה
(Google Maps)

רון בן ישי עם המילואימניקים של גולני בהר דב
(צילום: דובר צה"ל | עריכת תוכן ווידאו: אסף קוזין)
הכותרת
היחידה המובחרת של חיזבאללה שנמצאת ליד הגבול
24:45
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר בשבוע שעבר, לפני הגעתו של הוכשטיין למדינה, כי יש להחזיר את המצב בדרום לבנון למה שהיה לפני 1967 ולהחזיר את הר דב ללבנון. הוא הזכיר בנוסף כי השיחות העתידיות עם הוכשטיין יכללו גם את הסוגיה הזו.
כמו כן, שר החוץ הלבנוני אמר בשבוע שעבר בפגישה עם תת מזכ"ל האו"ם לפעולות השמירה על השלום, ז'אן פייר לקרואה, כי סוגיית הר דב היא מרכיב חיוני בפתרון הכולל ולא ניתן לדלג עליה. גם אחרי ביקורו של הוכשטיין במדינה אמר יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, כי אין משא ומתן בלי הר דב.
אתמול פרסם העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" כי לבנון מעוניינת "בשחרור" האזור מישראל, אך מקורות מסרו לעיתון כי השליח האמריקני מגביל את שיחותיו עם הגורמים הלבנוניים ומדבר על נסיגת ישראל מ-13 נקודות המחלוקת בגבול, אך לא מאזור הר דב. לפי הפרסום, הוכשטיין הסביר כי אזור הר דב לא נכלל בהחלטה 1701 של האו"ם. מומחה שהתראיין לעיתון אמר כי בפני לבנון עומדת בעיה להוכיח כי הר דב לבנוני, לפני כל בקשה מישראל לסגת מהאזור, וכי הדבר צריך להתנהל מול סוריה.
בשנת 2000, נזכיר, ישראל נסוגה מדרום לבנון ושורטט הקו הכחול על ידי האו"ם. ישראל לא נסוגה אז משטח הר דב, כיוון שהוחלט כי האזור הוא שטח של רמת הגולן – ולא של לבנון – שנתון להסכמים עתידיים עם סוריה. בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני נכתב בשבוע שעבר כי הוכשטיין אמר שלא בסמכותו לדון בסוגיית הר דב וכי סוריה לא הודיעה רשמית לאו"ם על מפת גבולותיה היבשתיים עם לבנון באזור זה, לכן העניין דורש הסכמה לבנונית-סורית לפני דיון עם ישראל.
כל העיסוק האינטנסיבי בלבנון סביב סוגיית הר דב מעלה שאלה נוספת – האם התנאי הלבנוני של הפסקת האש בעזה, לפני כל שיח אחר, הוחלף בתנאי של נסיגה ישראלית מהר דב? ב"אל-אחבאר" פורסם ביום שישי כי חיזבאללה אישר שוב לכל הגורמים כי "אין מקום לשיח עד סוף המלחמה בעזה", אולם בכתבה שהתפרסמה אתמול בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי עולות טענות אחרות. פארס סעיד, חבר פרלמנט לבנוני לשעבר, אמר לעיתון כי "חיזבאללה וממשלת לבנון רוצים שיישום החלטה 1701 יחל עם נסיגת ישראל מהר דב, מה שאומר שהם החליפו את התנאי של הפסקת האש בעזה בתנאי הזה.
לדבריו, "ההסכמה של חיזבאללה למשא ומתן עם ישראל באמצעות ארה"ב, פירושה שחיזבאללה נטש את השיח על לחימה בישראל עד 'שחרור פלסטין'". סעיד הוסיף כי החיסולים האחרונים בלבנון היוו "מבוכה פוליטית וצבאית" לחיזבאללה ואילצו את הארגון לשבת לשולחן המשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
עמוס הוכשטיין, האיש שמנסה למנוע מלחמה
(צילום: AP)
לטענת סעיד, חיזבאללה לא רוצה מלחמה וגם איראן נזהרת מלגרור את הארגון למלחמה. טהרן, לדבריו, ניתקה עצמה מאירועי 7 באוקטובר ומנהלת שיח לא רשמי עם ארה"ב, דבר שפוגע ב"ציר ההתנגדות". בכתבה ב"א-שרק אל-אווסט" נמסר עוד כי האירועים האחרונים בשטח מראים שחיזבאללה לא רוצה להיכנס למלחמה, בעיקר כשהוא יודע את ההשלכות ההרסניות הצפויות על לבנון ובמיוחד אחרי חיסול סאלח אל-עארורי בדאחייה שבביירות וחיסול וויסאם טוויל.
לגבי טענתו של סעיד, יש לציין כי ייתכן שחיזבאללה לא מחליף את התנאים, כפי שהוא טוען, אלא מעוניין שהנסיגה מהר דב תהיה הצעד הראשון אחרי שיתקיים התנאי ההכרחי לפי הארגון, שהוא הפסקת אש ברצועת עזה.
המחלוקות לגבי הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון לא נוגעות רק להר דב, למרות העיסוק הרב בסוגיה. בין ישראל ללבנון קיימים חילוקי דעות לגבי מספר אזורים בגבול המכונה "הקו הכחול". לבנון דורשת בעלות על 13 נקודות בגבול שהיא טוענת ששייכות לה, אחת מהן היא נקודה B1 שנמצאת בראש הנקרה ונחשבת לנקודה חשובה מבחינה אסטרטגית. בנוסף לנקודות אלה, דורשת לבנון גם נסיגה של ישראל מהכפר רג'ר שבגולן.