המגזין "אטלנטיק" פרסם היום (שישי) פרטים חדשים על תוכנית לקיחת השבויים שחמאס גיבש לקראת מתקפת הפתע שלו על ישראל ב-7 באוקטובר. מהפרטים עולה כי מחבלי הארגון קיבלו הוראה ספציפית להפריד את הנשים והילדים מהגברים, וב"אטלנטיק" מפרשים זאת כאישור לכך שחטיפת הילדים תוכננה מראשיתה, ולא נבעה מהתלהבות "מופרזת" של המחבלים כתוצאה מההצלחה המפתיעה שלהם בשדה הקרב. אתמול חשף דובר צה"ל כי לפי ההערכות כ-30 ילדים ישראלים מוחזקים בשבי בעזה.
4 צפייה בגלריה
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
מפגינים בקריאה לשחרור החטופים, ברחבת מוזיאון תל-אביב. בחמאס הופתעו מהקלות, והשתמשו בכלי הסע מאולתרים
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה מתראיין ל-CNN
יצחק הרצוג נשיא המדינה מתראיין ל-CNN
הרצוג מציג את המדריך בריאיון ל-CNN
(צילום: CNN)
המדריך שעליו נסמכים ב"אטלנטיק" הוא אותו מדריך שעליו דיבר השבוע נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בריאיון לרשת CNN. המדריך נמצא אצל אחד המחבלים שנתפסו בשטח ישראל, ומופיעות בו הוראות מסודרות לפרטי פרטים על האופן שבו על הרוצחים לנהל את מתקפת הטרור. בין השאר הם נקראים בו להרוג את "השבויים הקשים", אלה שעלולה להישקף מהם סכנה כלשהי, ולהשתמש בבני הערובה כמגינים אנושיים.
לפי ה"אטלנטיק", מההנחיות במדריך-למחבל עולה כי בחמאס צפו עימות ממושך עם כוחות הביטחון הישראליים בשטח ישראל, כזה שיימשך ימים ארוכים. אף שלצה"ל נדרש זמן רב להגיע לזירות הטבח – זמן שעלה בחייהם של אזרחים רבים – בסופו של דבר התוכנית להאריך את ההתבצרות בישראל לכמה ימים לא צלחה, ויישובי הדרום טוהרו ממחבלים כמעט לחלוטין בתוך יומיים או שלושה.
ב"אטלנטיק" מציינים כי על פי המדריך, שהועבר למגזין על ידי גורם רשמי בצה"ל, רק למפקדי השטח הבכירים של חמאס הותר לנהל משא ומתן עם הרשויות הישראליות במהלך המתקפה, וגם אז הותר להם לעשות זאת רק בהדרכת הממונים עליהם – כנראה ממונים הנמצאים בעזה. לפי המדריך, במהלך החזקתם בבני הערובה הם נדרשו שלא לחלוק עם השבויים את האספקה שלהם – כגון מזון ושתייה – למעט במקרי חירום. המחבלים נקראו לאיים להרוג את השבויים אם ימרדו, או אם ישראל תתקוף אותם.
4 צפייה בגלריה
מייה שם מדברת משבי חמאס
מייה שם מדברת משבי חמאס
הצעירה הישראלית השבויה מייה שם, בתיעוד שהפיץ חמאס השבוע מעזה
4 צפייה בגלריה
תערוכה בתל אביב
תערוכה בתל אביב
תערוכה בתל-אביב למען השבויים בעזה. המחבלים הונחו להרוג את כל מי שנשקף ממנו איום - ורצחו גם את חסרי הישע
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
ב"אטלנטיק" מעריכים כי העובדה שבני הערובה הועברו לעזה באמצעים מאולתרים כמו קלנועיות ואופנועים – אמצעים שלא הוזכרו במדריך שהכין חמאס למחבליו – מלמדת שארגון הטרור לא האמין שיוכל להעביר את השבויים לרצועה באופן כל כך לא מסודר, אם בכלל יוכל להעבירם לשם.
קודם לכן השבוע כבר נחשפו כאמור פרטים מתוכנית השבי של חמאס כפי שמעיד עליה קובץ הפקודות למחבלים. מהמסמך עולה כי השלב הראשון של התוכנית כלל איסוף של השבויים במספר מקומות שנקבעו מראש על המפות, כל קבוצת מחבלים באזור פעילותה. השלב השני כלל ריתוק ושליטה, ובו ייהרג כל אדם שנשקפת ממנו סכנה או שעלול להסיח את דעתם של המחבלים. לפי התוכנית, שלב זה כלל גם זריעת כאוס על-ידי שימוש בירי וברימוני עשן והלם, מכות חשמל, איומים והטלת אימה ושימוש באמצעים אלימים אחרים. המחבלים קיבלו הוראה לכפות כל שבוי, לבצע כפיתה קבוצתית לשבויים, ולהקפיד לכסות את עיניהם.
• לעיון ב"מדריך לחוטף" (בערבית) - לחצו כאן • לעיון ב"מדריך לחוטף (בתרגום לעברית) - לחצו כאן
הרוצחים מחמאס הונחו גם לערוך חיפוש על השבויים, לקחת מהם את תעודות הזהות ולהרחיקם מאמצעי לחימה ומאמצעי התאבדות. הם נדרשו גם לשפר באופן מתמשך את ההתבצרות שלהם. בכל הקשור לאספקה הונחו המחבלים לאסוף אוכל ושתייה רבים ככל האפשר, וכן תאורה ואמצעי עזרה ראשונה. הם הונחו שלא להשתמש באספקה שלהם כדי להאכיל את השבויים, אלא במקרה חירום.
בפרק "הסוואה והסתתרות" הונחו המחבלים שלא להצהיר על מספר החוטפים ועל כלי הנשק שלהם. הם נקראו גם להצית אש במספר רב של מקומות, ולא להסגיר מידע על מספר הפצועים וההרוגים מקרב החוטפים. עוד הופיעו במדריך הנחיות לניהול תקשורת בטוחה.