רס"ר קובי מלכה, ששימש כמפקד צוות בתחנת כיבוי בצפון ונציבות כבאות והצלה, יפצה יחד עם המדינה את ליאן בר זוהר, סמלת מבצעים בתחנת הכיבוי בצפון ב-75 אלף שקלים, שהתלוננה על הטרדה מינית מצידו וסבלה מהתנכלויות בשל היותה טרנסג'נדרית. כך התיר היום (רביעי) נשיא בית הדין לעבודה מירון שוורץ לפרסום.
את התלונה הגישה בשמה של בר זוהר עו"ד רוני אלוני סדובניק, שתבעה ממלכה פיצוי כספי מכוח החוק למניעת הטרדה מינית. בנוסף תבעה פיצוי מנציבות כבאות והצלה בטענה שהפרה את חובותיה בכל הנוגע לטיפול בתלונותיה, על אודות ההטרדות המיניות וההתנכלויות אותן חוותה לטענתה. בר זוהר תבעה גם את נציבות שירות המדינה, על כך שהתרשלה בתפקידה בכך שלא הגנה על התובעת שסבלה מהתנכלות תעסוקתית מתמשכת על רקע זהות מגדרית.
2 צפייה בגלריה
הטרדה והתנכלות לטרנסג'נדרית בתחנת הכיבוי
הטרדה והתנכלות לטרנסג'נדרית בתחנת הכיבוי
הטרדה והתנכלות לטרנסג'נדרית בתחנת הכיבוי
(צילום: אליעד לוי)
מלכה מצידו ביקש לדחות את הטענות, וטען שהורשע בהעלבת עובדת בהליך משמעתי וכי התנהגותו אינה עולה עד כדי הטרדה מינית. המדינה ביקשה גם כן לדחות את התביעה נגדה, בטענה ל"טיפול מהיר" בתלונה. לפני כשלוש שנים הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה את מלכה באמירה אחת וזיכה אותו לגבי אמירות אחרות בהן הואשם כלפי בר זוהר. הוא נידון לנזיפה חמורה, הורדה בדרגה לשנה, פסילה לתפקיד ניהולי לשנה והעברה מתפקידו לשנה.
בר זוהר טענה כי החלה להרגיש יחס מנוכר מצד מלכה כשבועיים לאחר שהחלה בתפקידה, ובתביעתה ציינה 20 מקרים שמהווים מבחינתה הטרדה מינית והתנכלות. בתלונות ששלחה בר זוהר לממונה על שוויון מגדרי בנציבות היא פירטה מספר מקרים בהם הוטרדה מינית על ידי מלכה, שאמר לה בנוכחות שתי בנות שירות: "אני רואה שכל הקוקסינלים פה". במקרה נוסף אמר: "מה יש לה זאת עם השלפוחית שלה? שתשתין בעמידה, היא חתכה או לא חתכה?".
תלונתה הועברה לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, ולאחר מכן נאמר למלכה שלא ליצור איתה קשר. לאחר פחות משנתיים עזבה בר זוהר את עבודתה בתחנה לנוכח מה שחוותה. לטענתה, טיפול נציבות הכבאות ונציבות שירות המדינה היה ממושך ורשלני, המדינה לא הגנה עליה והיא לא זכתה להתחשבות ונאלצה להתפטר.
2 צפייה בגלריה
עו"ד רוני אלוני סדובניק
עו"ד רוני אלוני סדובניק
"אין מקום לשונאי להט"ב בשירות המדינה". עו"ד רוני אלוני סדובניק
(צילום: יובל חן)
הנתבעות טענו מצידן בכתב ההגנה שהטיפול היה מהיר והוצע לה לעבור למקום עבודה אחר, ולכן ביקשו לדחות את התביעה על הסף "בהיעדר עילה". הן ציינו גם שמלכה הועמד לדין משמעתי, וכל התלונות הועברו לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה. מלכה הכחיש שהטריד אותה וטען שהתביעה הוגשה כדי לנקום בו על מייל שהוציא בגלל התרשלותה בתפקידה.
לאחר בחינת 20 מקרי התלונות קבע בית הדין כי שוכנע בקיומה של הטרדה מינית רק במקרה אחד. "שוכנענו כי הנתבעות לא פעלו כמתחייב, להדרכות עובדים כמתחייב בכל הנוגע להטרדות מיניות. התרשמנו כי מדובר בתובעת שחוותה יחס מתנכל על רקע זהות מגדרית, לא שוכנענו כי הרשות מילאה את חובתה במיגור תופעת ההתנכלות כפי שהיה מצופה ממנה, וכי כשלה בניהול המשבר, באופן שהעצים אותו והכביד על התובעת יותר ויותר", כתב הנשיא שוורץ בפסק הדין.
מירון שוורץ, נשיא בית הדין לעבודה בנצרת נשיא בית הדין לעבודה בנצרת, השופט מירון שוורץמתוך אתר הרשות השופטת
"לאחר ששמענו את העדויות ועיינו במכלול הראיות שהונחו לפנינו, התרשמו כי הנתבעות, ביחד ולחוד, לא מילאו את חובותיהן במלואן, בכל הנוגע למניעת הטרדה מינית בהתאם לחוק, ובכלל זה בכך שהן לא דאגו ליצירת סביבת עבודה מוגנת ובטוחה, כך שחלק לא מבוטל מהאחריות מוטל לפתחן, מכיוון שכך על הנתבעות לפצות את התובעת", סיכם ההרכב. מלכה חויב לפצותה ב-15 אלף שקלים, והנתבעות (נציבות כבאות והצלה ונציבות שירות המדינה - י"מ) חויבו לפצותה ב-60 אלף שקלים נוספים.
היום הותר לפרסום פסק הדין, כולל טענות הצדדים. עו"ד רוני אלוני סדובניק, שמייצגת את בר זוהר, מסרה בתגובה: "נציב כבאות ראשי ונציב שירות המדינה חייבים לפטר את קובי מלכה, אין מקום לגזענים שונאי להט"ב בשירות המדינה, אם הוא לא יפוטר לאלתר נעתור לבג"ץ לחייב את הממשלה לפטרו".