יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר התייחס הבוקר (שלישי) להצעת החוק שתקנה לשר לביטחון לאומי ממפלגתו, איתמר בן גביר, אפשרות להורות על מעצרים מנהליים במסגרת המאבק בפשיעה הפלילית. "דרשנו להתחיל את מהפכת בן גביר בכל הקשור לביטחון הפנימי במדינת ישראל. מעצר מנהלי הוא אחד הכלים האגרסיביים שדרשנו כדי להילחם מלחמת חורמה בארגוני הפשיעה, גם היהודיים וגם הערביים", אמר ח"כ קרויזר בריאיון ל-ynet radio.
לפי הצעת החוק שהגיש ח"כ צביקה פוגל, גם הוא מעוצמה יהודית, לשר לביטחון לאומי ולמפכ"ל המשטרה תינתן הסמכות שיש כיום לשר הביטחון ולרמטכ"ל להוציא צווי מעצר מנהליים מטעמים של ביטחון המדינה או ביטחון הציבור. ח"כ פוגל ציין כי הצעה דומה הוגשה בכנסת הקודמת על-ידי חבר הכנסת לשעבר בני בגין.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ קרויזר אמר: "אין ספק שמעצרים מנהליים זה כלי קשור מאוד, אגרסיבי מאוד, ואף אחד לא שש להשתמש בו. אתם מכירים את הביקורת קשה שלנו במפלגה נגד מעצרים מנהליים כלפי מפגיני ימין. אבל יש כאן 'אבל' גדול. לצערנו, במשך שנים כולנו ראינו הזנחה רבה בכל נושא הפשיעה בחברה הערבית שהתפתחה לממדים שאנחנו עדים לתוצאות שלהם כמעט בכל בוקר".
בן גביר בעצמו אמר בעבר שמעצר מנהלי הוא לא מוסרי ולא דמוקרטי. "התרעמנו ובצדק על כך שלצערי הרב נעשה שימוש במעצרים מנהליים נגד פעילי ימין, גם כשאין באמת חשדות ואין ראיות. עובדה שמערכת המשפט משחררת את אותם נערים שנעצרו. השימוש במעצר מנהלי כלפי פעילי ימין הוא קל מאוד. פה אנחנו מדברים על ארגוני פשיעה חמורה מאוד, שיודעים לנצל את חולשתה של מערכת המשפט הישראלית.
"אנחנו רואים את זה במקרים של עבריינים כבדים מאוד, אירועי רצח קשים, פרוטקשן, טרור חקלאי. אנשים שמשתחררים ומערכת המשפט לא יודעת להתמודד איתם. פה צריך כלי אגרסיבי כשיש את כל התשתית של משטרת ישראל. לצערי, במערכת המשפט מגיעים באמת לשפיטה קלה, ואומרים שהם לא מצליחים להרשיע בעבירות החמורות שהמשטרה עוסקת נגדן".
2 צפייה בגלריה
יצחק קרויזר
יצחק קרויזר
ח"כ קרויזר
(צילום: קובי קואנקס)
את מי החקיקה הזאת תאפשר לעצור באמצעות מעצר מנהלי? "השר צריך כלים אגרסיביים מאוד, מאחר והפשיעה בכלל, גם בארגונים היהודיים אבל ביתר שאת בחברה הערבית, הגיעה לממדים מפלצתיים. אנחנו רואים את זה בכמות הרציחות, כמות כלי הנשק, כמות הברחות הסמים, כמות עבירות האלימות בתוך הכפרים. המעצר המנהלי הוא כלפי אותם חברים בארגוני הפשיעה הקשים האלו. יש לנו יכולת לתת לשר כלי למגר את התופעה הזאת שהפכה למכת מדינה".
זה אומר שאם הייתם בשלטון ב-2015, כשמדינת ישראל ראתה את הקושי להיאבק בתופעת "תג מחיר", הייתם עוצרים במעצר מנהלי הרבה מאוד אנשים שקשורים לזה. "כשמדינת ישראל החליטה להילחם באירועי 'תג מחיר', היא הקימה את היחידה המרכזית של מחוז ש"י - יחידה מיוחדת שתתעסק בפשיעה היהודית בלבד ביהודה ושומרון, ונתנה להם כלים מאוד אגרסיביים, בהם גם מעצר מנהלי. בסופו של דבר עשו שימוש בכלי הזה כלפי כמעט כל אותם פעילי ימין. הכלי הזה לא שומש נגד אנרכיסטים שמאלנים שהגיעו ועדיין מגיעים להפריע לחיילי צה"ל במשימתם בהגנה על מתיישבי יהודה ושומרון".
הרוב המוחלט של העצורים המנהליים הם פלסטינים שנחשדים בטרור. העתקת הפרקטיקה הזאת לתחום הפלילי לא תהפוך אותנו למדינת משטרה? בן גביר מדבר על רוממות הדמוקרטיה ואחר כך מגיעה הצעת חוק כזאת מפחידה. "בוודאי שהיא מפחידה. האם הפשיעה בחברה הערבית היא לא מכת מדינה? האם הפשיעה שחצתה כל גבול בחברה הערבית היא לא אירוע שמסכן את ביטחון מדינת ישראל? ראינו מה היה ב'שומר החומות', אותם 400 אלף כלי נשק שנמצאים בצורה לא חוקית במגזר הערבי והופנו כלפי אזרחי מדינת ישראל היהודים. אי אפשר להמשיך ולטמון את הראש בחול, צריך לקום ולעשות מעשה".