מהומה התרחשה אמש (שלישי) במהלך טקס חלוקת התארים במכללה האקדמית רמת גן כאשר ד"ר חיים ויצמן, יו"ר הוועד המנהל, עלה לנאום והזכיר עניינים פוליטיים שנויים במחלוקת בנאומו. בתגובה, הקהל בטקס החל להתווכח ולצעוק לעבר הבמה, וחלק מהנוכחים אף ביקשו שד"ר ויצמן יסולק מן הטקס וסירבו להמשיכו. ד"ר שרון אלרעי פרייס, שהגיעה לטקס כאורחת כבוד, ניסתה להרגיע את הרוחות, אך ללא הצלחה. צפו בתיעוד מטקס הסיום:
מהומה במהלך טקס חלוקת התארים במכללת רמת גן

שי, אחד הבוגרים, שיתף אתמול בשיחה עם ynet: "היום היה טקס הסיום שלנו, אני בוגר BA במערכות מידע ולמדתי במכללה האקדמית רמת גן שלוש שנים. התרגשתי להגיע לטקס, אחי התאום הוא קצין ומפקד ויצא במיוחד, ההורים לקחו חופש, כולנו בהתרגשות שיא. בכל זאת, לא כל יום מסיימים תואר ראשון. חיכינו לראות את כולם, הייתה קבלת פנים מרגשת והתרגשנו בצעדת הסטודנטים. עשו לנו את המסלול והתיישבנו".
"עברו בערך עשר דקות מהטקס והתחיל לנאום נשיא המכללה - פרופ' מוחמד ותד. בלשונו הוא אמר 'אנחנו כאן תושבי ישראל', והאמירה הזאת הכעיסה אותי, מה הכוונה תושבי ישראל? אנחנו אזרחים במדינת היהודים. הוא ציטט משורר ערבי וחתם בלהגיד בהצלחה בערבית. תשואות לא היו".
בהמשך, האירוע התפתח למהומה של ממש אחרי שעלה לנאום יו"ר הדירקטוריון - ד"ר חיים ויצמן. לדברי שי, "הוא החל בלהגיד שיש לנו ממשלה משסעת, כמו בן גביר. חשבתי לעצמי בסדר, אנחנו מדינה דמוקרטית, לכל אחד יש זכות להתבטא. ואז הוא אמר 'יש הרג של ילדים חפים מפשע בעזה, צריך לעצור את המלחמה הזאת'. זה לא מתקבל על הדעת, יש לנו צבא הומני שדואג לא לפעול אם יש ילדים, הוא לא יכול להתסיס ככה".
"75% מהסטודנטים הם ערבים, וכולם צהלו כשהוא אמר את זה. זאת לא מטרת המלחמה, לא יצאנו למלחמה כי רצינו להרוג ילדים חפים מפשע, יצאנו למלחמה כי רצחו לנו ילדים חפים מפשע, אנסו וחטפו. מישהו ביקש ממנו להתנצל, אבל הוא אמר 'אני מתנצל אם מישהו נפגע אבל אני לא חוזר בי'. היו צרחות, אנשים פשוט איבדו את זה והטקס התפוצץ. אחד אנשי ההנהלה עלה על הבמה ואיים שאם לא יפסיקו את ההפרעות, הוא ייקח מאיתנו את התעודות! אותה תעודה שעבדתי בשבילה שלוש שנים! זאת פשוט חוצפה שמכניסים פוליטיקה והשמצות נגד מדינת ישראל בטקס סיום אקדמי".
עוד הוא הוסיף כי "אחרי שכל כך הרבה ישראלים יוצאים למילואים, זאת חובתנו וזכותנו, אי-אפשר להגיד דברים כאלה. הייתה שם הסתה נגד חיילי צה"ל והמדינה, זה לא מכבד. רק במסלול שלי יש שמונה קצינים לוחמים בעזה, איך הוא יכול לקרוא להם רוצחים".
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, עלה לנאום בהמשך הערב והתייחס לדבריו של ד"ר ויצמן. ראש העיר גינה באופן חריף את דבריו של יו״ר המכללה, הבהיר כי חיילי צה"ל הינם גיבורים שעסוקים יום יום בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה והבהיר שאין מקום ברמת גן להשתלח בהם. לדבריו, "החיילות והחיילים שלנו הם גם גיבורים וגם קדושים ואין הומנים מהם. כל מה שאנחנו עושים, בונים ומייצרים כאן כולל האקדמיה זה בזכותם ובזכות מסירות נפשם לביטחון המדינה. ללא החיילים שלנו היה לכולנו פה חופש ביטוי כמו שיש בעזה, אקדמיה כמו בעזה, זכויות אזרח כמו בעזה. שום פוליטיקאי ושום אמירה לא תשנה את העובדות האלה".
מהמכללה נמסר בתגובה: "בטקס חלוקת התארים נשא יו"ר מועצת המנהלים, ד"ר חיים ויצמן, אשר אינו חבר סגל אקדמי במכללה, נאום בעל גוון פוליטי אשר גרם לסערת רגשות מוצדקת. הנאום הפתיע את הנוכחים בטקס ואינו משקף את עמדת הנהלת המכללה. דבריו פגעו במשתתפי הטקס והנהלת המכללה מתנצלת על כך".
יו"ר הקואליציה, אופיר כץ, צייץ בתגובה: "ספרו לי עוד על 'חופש ביטוי'. אנשים כאלו לא אמורים להיות באקדמיה הישראלית, בושה וחרפה. הצעת החוק שלי היא הכרחית, והיא תעבור. מי שפוגע בישראל ובחיילי צה"ל בחסות האקדמיה, יפוטר!". כץ כיוון בדבריו להצעת חוק שהוא מקדם לפיה מוסד יחויב לפטר מרצה, איש הוראה או חוקר, אם יתבטא או יפעל באופנים הבאים: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לטרור או ⁠תמיכה בארגון טרור, תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור של מדינת אויב, של ארגון טרור או של יחידים נגד מדינת ישראל.
פורסם לראשונה: 22:26, 04.06.24