נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממשיך ללחוץ בכל הכוח לעסקה בין ישראל לחמאס, ושלח שני בכירים בממשלו למזרח התיכון. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח בצהריים (יום ד') כי ראש ה-CIA ביל ברנס כבר נמצא כעת בדוחא, בירת קטאר, וכי שליחו המיוחד של הנשיא לאזור, ברט מקגורק, צפוי לנחות היום במצרים. לפי הדיווח השיחות בקטאר ובקהיר יתמקדו במגעים לעסקה, וגם במאמצי הממשל האמריקני לפתוח מחדש את מעבר רפיח.
במקביל ללחץ האמריקני לעסקה, על פי המתווה הישראלי שחשף הנשיא ביידן בסוף השבוע, הערב אמר מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כי ארגון הטרור מוכן לדון באופן "רציני וחיובי" בכל הסכם שיבוסס על סיום מוחלט של המלחמה ונסיגה ישראלית מרצועת עזה. בהודעה שפרסם הוסיף הנייה כי "חמאס מנהל את המשא ומתן כשהוא חמוש בעמדה זו, המייצגת את רצון העם הפלסטיני ואת התנגדותו האמיצה".
גלנט: כל מו"מ מול חמאס - תחת אש
(צילום: אלעד מלכה)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
הכותרת
הפספוסים וההחלטות שהובילו להצעה הישראלית | רונן ברגמן
30:03
שר הביטחון יואב גלנט התייחס מעט לפני כן לאפשרות שהמשא ומתן יחודש – והצהיר: "אנחנו נמצאים בתהליך שבו אנחנו נמשיך ונשחוק את האויב, כל משא ומתן אל מול ארגון הטרור חמאס יתנהל רק תחת אש". גלנט, שמסר את דבריו בתום טיסה בשמי עזה ומעל גבול הצפון, יחד עם מפקד טייסת 133 סגן-אלוף ע', הוסיף: "טסתי הבוקר בטייסת 133, F15, ראיתי את כל גזרות הלחימה של צה"ל – מזרח, דרום, רצועת עזה, גבול הלבנון – רואים היטב את הביצועים של חיל האוויר אפילו בזמן אמת. התקיפות ופטריות העשן במקומות שצה"ל תוקף ניכרות היטב לעין, גם ברצועת עזה וגם בצפון".
בינתיים, נמשכת גם המתיחות הפוליטית הרבה בממשלה סביב ההצעה לעסקה – שהשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מודרו ממנה, וסיפרו כי לא נחשפו לטיוטה המדוברת. הם איימו לפרק את הממשלה אם תתקבל כפי שתיאר אותה הנשיא ביידן. מוקדם יותר היום פורסם לראשונה ב-ynet כי סיעת "עוצמה יהודית" של בן גביר לא תצביע יותר עם הקואליציה בכנסת, כל עוד לא תוצג לבן גביר הטיוטה של העסקה. הערב נודע כי בהתפתחות מפתיעה יחסית, בדרישה של בן גביר תומכים דווקא השרים בני גנץ וגדי איזנקוט. בימים האחרונים הם גם ביקשו מנתניהו להציג את ההצעה בפני הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר גדי איזנקוט בני גנץ
איתמר בן גביר גדי איזנקוט בני גנץ
גנץ ואיזנקוט לנתניהו: הצג את העסקה לסמוטריץ' ובן גביר בקבינט המורחב
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
המאמצים לחידוש המו"מ מגיעים אחרי אותו נאום דרמטי שנשא ביידן בסוף השבוע, בו חשף כאמור את המתווה הישראלי המוצע לעסקה – שכולל גם שלב של הפסקת אש מוחלטת וסיום המלחמה. בעקבות אותו נאום דרמטי, שנתפס בין היתר כניסיון "לחשק'" את ראש הממשלה בנימין נתניהו וללחוץ עליו להסכים להצעה שהוגשה מטעמו – נתניהו מדגיש כעת שוב ושוב שהמתווה כן מאפשר חזרה ללחימה, וכי יסכים לסיום המלחמה אך ורק אם יושגו יעדיה המוצהרים: שחרור החטופים, מיטוט שלטון חמאס וחיסול יכולותיו הצבאיות והבטחה שרצועת עזה לא תחזור להיות איום על ישראל.
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים בחמאס אמרו בשיחות עם פקידים במצרים כי ההצעה הישראלית לא מבטיחה שבתום השלב הראשון, של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות, ישראל לא תוכל לחדש את הלחימה. לפי ביידן, נזכיר, בשלב הראשון אמור להיפתח משא ומתן על השלב השני של הפסקת אש קבועה ושחרור כל שאר החטופים שלא נכללים בקטגוריות ההומניטריות – אבל אם המו"מ יימשך אל מעבר לששת השבועות, הפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד השיחות נמשכות.
ביידן, אמש: לא חושב שנתניהו משחק פוליטיקה בניהול המלחמה
(צילום: מתוך X)

בישראל הבהירו לאחר מכן כי יוכלו לחדש את הלחימה אם יבינו שהמו"מ "עקר" וכי חמאס מושך זמן. לכאורה, מהצהרתו של גלנט היום ניתן להבין שהלחימה תחודש בתרחיש שבו המו"מ על השלב השני לא יסתיים בתום ששת השבועות של השלב הראשון – אך הוא לא התייחס לכך מפורשות, ודיבר באופן כללי בלבד.
הגורמים בחמאס ששוחחו עם הגורמים המצריים, כך מדווח "וול סטריט ג'ורנל", שללו את העמדה ולפיה לחץ פנימי בתוך ישראל, או ערבויות אמריקניות, יוכלו להיות מספקים עבורם כדי להסכים לעסקה. למרות זאת, בדיווח נכתב כי הציפייה היא שמשלחת של הפלגים הפלסטיניים, בהובלת חמאס, תגיע כבר השבוע לקהיר כדי לדון בהצעה. חמאס לפי הדיווח לא אישר את הגעת נציגיו לבירת מצרים, אבל נציגים של הג'יהאד האיסלאמי כבר נמצאים שם.
לפי הדיווח, בשיחות בקהיר ידונו נציגי ארגוני הטרור הפלסטיניים בשמות החטופים שיוחזרו מהשבי והמחבלים שישראל תשחרר עבורם, כמו גם ב"עתיד" של אותם ארגוני טרור בעזה. הדיווח על השיחות הצפויות בקהיר מול חמאס מצטרף כאמור להודעתו הערב של הנייה, על הסכמה לדון בהצעה שתבטיח את סיום המלחמה "באופן חיובי ורציני" – אך המילה האחרונה בחמאס שמורה למנהיגו ברצועה יחיא סינוואר, שלפי הדיווחים כלל לא ממהר להגיע לעסקה – על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל.
3 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס. הגיע לקטאר
(צילום: Tom Williams/AP)
חרף המחלוקות הרבות שנותרו בין הצדדים, ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים, מפי גורמי תיווך ערביים, כי בשיחותיו עם מנהיגים במזרח התיכון הנשיא ביידן לחץ עליהם להגיע לעסקה כבר בשבוע הבא. עדות לספקנות בקרב המתווכים הערביים הגיעה אתמול מדבריו של דובר משרד החוץ בקטאר, מאג'ד אל-אנסארי, שאמר כי אף שההצעה חשף ביידן "מקרבת את העמדות" של ישראל וחמאס, דוחא טרם קיבלה "אישור קונקרטי" להצעה מאף צד. בהתייחסות ספציפית לישראל, הוא אמר: "טרם ראינו עמדה ישראלית ברורה מאוד מממשלת ישראל בנוגע לעקרונות שהציג הנשיא ביידן".