מועצת העיר טבריה החליטה להקים אתר הנצחה לחללי אסון צור הראשון. זו הפעם הראשונה שבה מתקבלת החלטה להקים בישראל אנדרטה לזכר 76 ההרוגים באסון הנורא, שהתרחש לפני יותר מ-38 שנה.
2 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי אסון צור, מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות"
הבוקר שאחרי אסון צור, מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות"
הבוקר שאחרי אסון צור, מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות"
ב-11 בנובמבר 1982 קרס בית הממשל הצבאי בצור על יושביו. ועדת חקירה שמינה אז הרמטכ"ל, קבעה בחופזה שהאסון נבע כתוצאה מדליפה של בלוני גז. שורת תחקירים שפורסמו ב-"7 ימים" בשנים האחרונות, חשפו כיצד עדויות וראיות רבות שהיו בידי מערכת הביטחון והצביעו על כך שהאסון בצור היה למעשה פיגוע חבלני, הוסתרו או זכו להתעלמות. למרות זאת, עד היום מתייחסת מדינת ישראל באופן רשמי לאסון ככזה שנבע מתאונה ונמנעת מהקמת אנדרטה לנופלים. פניות חוזרות ונשנות מצד המשפחות השכולות לראש הממשלה ושר הביטחון, לצד בכירים בשב"כ לשעבר ודו"ח חסוי של הארגון שהגיעו כולם למסקנה כי מדובר בפיגוע ההתאבדות הראשון של החיזבאללה, לא הועילו עד כה.
2 צפייה בגלריה
הקרב האחרון על צור
הקרב האחרון על צור
מתוך "7 ימים", נובמבר 2020
(ארכיון "ידיעות אחרונות")
השבוע, ימים ספורים לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, החליטו בעיריית טבריה להרים את הכפפה. על פי החלטת המועצה הממונה, יוקם בקרוב מצפור לזכרם של הרוגי אסון צור הראשון והשני, בכניסה ליער שווייץ בעיר. חמישה מתושבי טבריה נספו בשני האסונות. "לקח למדינת ישראל יותר מדי שנים להכיר באסון (צור הראשון) כפיגוע טרור ענקי", אמר בדיון יעקב אביטן, יו"ר סניף יד לבנים בעיר. "אני חושב שזה מקרה ראוי להנצחה, צריך לתת להרוגים מקום של ביטוי בעיר טבריה".
"הנצחת חללי פיגוע צור הראשון הוא ביטוי החוב המוסרי של מדינת ישראל למען זכרם ומורשתם של מי שחרפו נפשם עבור המדינה", אומרת אודליה אלבו-שוויצר, נציגת משפחות פיגוע צור הראשון ובני הדור השני, שאביה נפצע בפיגוע. "אני קוראת לממשלת ישראל, שבמשך עשרות שנים ממשיכה להתעלם מהאירוע הטרגי, ללכת בעקבות עיריית טבריה. הנצחת מורשתם וזכרם של חללי הפיגוע יעניקו להם ולבני משפחותיהם את הכבוד הראוי להם".