1 צפייה בגלריה
צוערים מגדוד גפן בגבול לבנון
צוערים מגדוד גפן בגבול לבנון
הפעילות במובלעת, הבוקר. הלבנונים תיעדו את החיילים הישראלים
כוח צה"ל שפעל הבוקר (ראשון) במובלעת בגבול לבנון באזור רכס רמים נאלץ לירות באוויר אחרי שכוחות לבנוניים הגיעו למקום וחצו את הקו הכחול. אחרי הירי התרחקו הלבנונים והפעילות נמשכה. כלי תקשורת לבנוניים פרסמו תיעוד של החיילים בעודם בפעילות.
הכוח כלל צוערים מגדוד גפן בבה"ד 1, וזו הייתה הפעם השלישית בשבוע של מגע קרוב מאוד בין הצוערים לבין כוחות צבא לבנון. בצה"ל ציינו כי פעילים לבנונים על אזרחי לצד חיילי צבא לבנון שהבחינו בפעילות הצוערים חצו את הקו הכחול במספר מטרים בודדים - ועל כן ירו הצוערים באוויר - מה שהביא להרחקת הלבנונים. לא היו נפגעים. באירועים בטחוניים משמעותיים בשנים האחרונות, כמו במבצע מגן צפוני לחשיפת והשמדת מנהרות חיזבאללה, היו מקרים דומים שגם תועדו.
(צילום: דובר צה"ל ויואב זיתון)

בצה"ל החלו השנה לאפשר לצוערי החי"ר בגדוד של בית הספר לקצינים לבצע פעילות מבצעית כחלק מהכשרתם גם בגבול לבנון, ולא רק ביהודה ושומרון כבעבר. לכן, כל צוערי הגדוד מבצעים משימות מבצעיות בהיקפים נרחבים באוגדת הגליל החודש. ההחלטה של צה"ל אמורה להכשיר את הצוערים לכל שלבי נוהל הקרב, ביצוע המשימה והתחקיר שאחריה.
הפעילויות בצפון, כולל במובלעות שמעבר לגדר, נחשבות משמעותיות ורגישות יותר מהמעצרים שאליהם יצאו בעבר הצוערים ביהודה ושומרון. בעבר, היו יוצאים הצוערים הקרביים של בה"ד 1 כדרך קבע לכמה שבועות של פעילות במוצבי רצועת הביטחון.
לפני כשנתיים תועדו חיילים מצבא לבנון מכוונים מטולי RPG אל כוחות צה"ל במהלך פעילות במובלעת מול קיבוץ משגב עם. האירוע התרחש אחרי ששני טנקים של צה"ל תיאמו פעילות במובלעת עם כוחות האו"ם, ואלו הגיעו כדי להפריד בין חיילי שני הצבאות ולהקפיד שאיש מהכוחות לא יעבור את הקו הכחול, שמסומן ברובו על ידי חביות. עדי ראייה אמרו אז שכמו היום, בצד הלבנוני היו גם אנשים בלבוש אזרחי, וייתכן כי מדובר באנשי חיזבאללה. במקום היה גם צלם שתיעד את האירועים מהצד הלבנוני, ומזוהה עם ארגון הטרור.