בימים הקרובים יוצגו לרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי התחקירים הראשוניים של מחדלי המלחמה, כשהתעדוף הוא קודם לתחקורי הקרבות המרכזיים של 7 באוקטובר בנגב המערבי, כתוצאה מפלישת חמאס.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בתרגיל של חטיבת המילואים ״חצי האש״ (551) למוכנות לצפון
הרמטכ"ל הרצי הלוי בתרגיל של חטיבת המילואים ״חצי האש״ (551) למוכנות לצפון
חלק מהתחקירים צפויים לחזור להשלמות. הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
המיקוד יהיה תחילה בקרבות המרכזיים והשנויים במחלוקת כמו בבארי ובניר עוז, והממצאים יוצגו גם לראשי היישובים - ואז לציבור, בתדירות שמסתמנת כשבועית. חלק מהתחקירים צפויים לחזור להשלמות בהנחיית הרמטכ"ל.
צוותי התחקור הצבאיים אספו בחודשים האחרונים אלפי עדויות מלוחמים וממפקדים שפעלו ב-7 באוקטובר בעוטף, והשתמשו גם בתיעודי וידאו שצילמו חלק מהמפקדים שפעלו בשטח - אותם מפקדים שיחידותיהם ראיינו אותם למצלמה בימים הראשונים של פרוץ המלחמה, כשהזיכרון שלהם עוד היה טרי, ולפני שהכוחות יצאו לתמרון הגדול, המתיש והארוך ברצועת עזה.
חלק מסרטונים אלו צולמו אף בבתי החולים שבהם אושפזו לוחמים ומפקדים שנפצעו בקרבות. בנוסף, ערכו בשבועות האחרונים צוותי התחקור שחזורים בשטח למפקדים שהובילו את הלחימה. תחקירי המאקרו של שאר מערכי ואגפי צה"ל, בדגש על אמ"ן, התנהלות פיקוד הדרום, חיל האוויר ואגף המבצעים, החלו זמן קצר לאחר 7 באוקטובר וקיבלו תוקף רשמי על מינויי צוותי התחקור. עיקריהם יוצגו לרמטכ"ל בחודשים הבאים, ובהתאם גם לציבור.
חיסול חוליית מחבלים בבארי ב-7/10
(צילום: דובר צה"ל)

ב-7 במרץ - חמישה חודשים בדיוק אחרי מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ופשיטת מחבלי ארגון הטרור על יישובי הדרום -פתח צה"ל בתחקיר הטבח. התחקיר נועד להתמקד באירועי שלושת הימים הראשונים של המלחמה - והאירועים שקדמו לה - ממרץ 2018.
ארבעה מוקדי תחקיר מרכזיים נקבעו: התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל ממרץ 2018, אז החלו "צעדות השיבה" סמוך לגדר המערכת. מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התוכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה; המודיעין ותפיסת האויב מ-2018 ועד לפרוץ המלחמה. מוקד תחקיר זה יכלול מספר נושאים כגון הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו"איפכא מסתברא" בכל הדרגים.
מוקד מרכזי נוסף הוא המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל 7 באוקטובר ובימים שקדמו לו. מוקד זה כולל בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב. וגם פרק הזמן שבין 7 באוקטובר ועד 10 באוקטובר, אז הושגה שליטה ביישובי הדרום. מוקד זה כולל תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה"ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות סדר הכוחות, פקודות ופיקוד ושליטה.
בצה"ל מתמקדים בנוסף בתחקור הקרבות והאירועים המרכזיים, בגיוס המילואים והמענה הלוגיסטי, איסוף ופינוי החללים, רציפות התפקוד ומרחב הנשימה בלחימה מבחינת חימושים. במסגרת התחקיר, כל מפקדה נדרשה להציג "מפת תחקירים פנימית" לאור השאלות המנחות.