למרות הביקורת, צה"ל עומד מאחורי ההחלטה לפרסם את התיעוד של הרגעים האחרונים בחייו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. "הרגשנו מחויבות לתעד את הזירה ולשתף את זה עם הציבור הישראלי", אמר גורם בצה"ל ל"וושינגטון פוסט", בכתבה שמתמקדת בהשלכות הפיכת התיעוד לנחלת הכלל.
התיעוד מהרגעים האחרונים
(צילום: דובר צה"ל)

"אנחנו שקופים, זה מה שקרה" צוטט הגורם, המשרת כנראה ביחידת דובר צה"ל. "אנחנו יודעים שלא משנה אילו תמונות יצאו, יהיה קמפיין של חמאס להפוך אותו לגיבור". הגורם הצבאי הדגיש עוד בכתבה כי נסיבות מותו של סינוואר אינן משנות את העובדה שהוא בילה "95%" מהשנה האחרונה מתחת לאדמה. "ברור שזה לא משקף את האופי האמיתי של התנהגותו לאורך כל המלחמה", הסביר.
למרות זאת, מומחים מזהירים כי הפרסום עלול לשרת את האינטרסים של חמאס. ד"ר בוורלי מילטון-אדוארדס, עמיתה בכירה במועצת המזרח התיכון לעניינים גלובליים שחיברה ספר על חמאס, טענה בדבריה ל"וושינגטון פוסט" כי "התמונות הללו של סינוואר כבר נכנסו לפנתיאון של חמאס וארגונים אחרים", והוסיפה שהדבר עלול להוביל ל"יותר תמיכה, יותר מגויסים ויותר תנופה ל'התנגדות'".
משלחת איראן לאו"ם פרסמה הצהרה המנגידה את פעולותיו האחרונות של סינוואר לאלה של הרודן העיראקי סדאם חוסיין, אותו תיארו כמי ש"התחנן על חייו" כשנמשך מחור על-ידי כוחות אמריקניים ב-2003. האיראנים צפו כי הדימוי של סינוואר "עומד בשדה הקרב, בלבוש קרבי ובשטח פתוח, לא במסתור, מתעמת עם האויב" רק יחזק את התמיכה בו.
התגובות ברחוב הפלסטיני מדגימות את הסכנה הזו. פייסל סעיד, תושב רמאללה בן 60, אמר לכתבים זרים: "הוא לא הסתתר כפחדן כפי שהישראלים אמרו. הוא היה בשיא כוחו ונלחם", והוסיף כי "הקרב האחרון" של סינוואר "ייכנס להיסטוריה".
ד"ר מיכאל מילשטיין, לשעבר יועצו לעניינים פלסטינים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש הזירה הפלסטינית באמ"ן, תהה אם היה הכרח לפרסם את כל החומרים: "אולי די בהודעה, או תמונה אחת כללית יותר. לא היה באמת צורך לספק את כל הפרטים", אמר, והוסיף כי הפרסום "תרם למיתוס של סינוואר". עם זאת, מילשטיין הכיר בקושי למנוע את פרסום החומרים בעידן הדיגיטלי, כאשר לכל חייל יש טלפון חכם.
מטבע הדברים, בישראל התקבלו התמונות של סינוואר בשמחה והקלה רבה. גורם שהוגדר "מקורב להנהגה הביטחונית" הסביר ל"וושינגטון פוסט" כי "הקהל העיקרי שחשבנו עליו כשפרסמנו את החומרים היה הציבור הישראלי. סינוואר היה האויב מספר אחת של ישראל, והרגשנו שחשוב לספק הוכחה מיידית ובלתי ניתנת להכחשה למותו".
פורסם לראשונה: 21:48, 20.10.24