המפכ"ל יעקב שבתאי שמסיים בקרוב את תפקידו אמר הבוקר בכנס הרצליה כי "שוטרינו הם לא מיליציה של שר כזה או אחר". אמירה זו ממשיכה את הקו שבו נקט לאחרונה המפכ"ל כשהתעמת ישירות עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שמנסה להוביל מעורבות גוברת של הלשכה מול המשטרה.
המפכ"ל יעקב שבתאי מגיב לטענות נגד המשטרה
(צילום: גו לייב, כנס הרצליה)

בהתייחסות לטענות נגד הפוליטיזציה של המשטרה, אמר המפכ"ל: "שוטרינו הם לא מיליציה של שר כזה או אחר. אין ספק כי לריבוי המשימות ולמתח המתמשך יש השפעה ישירה על רמת הביטחון האישי של כל אחד מאזרחינו ועל החוסן שלנו כאומה. שוטרי משטרת ישראל מטבע הדברים מוצאים את עצמם פעם אחר פעם עומדים חוצץ בין הצדדים. ככל שהמחלוקת גדלה כך גדל התסכול ההדדי שלא פעם מתבטא בהתבטאות בהתנהגות שאינה הולמת אף אחד מהצדדים. אין חולק שתפקידנו לשמור על האיזון הראוי בין זכות המחאה וחופש הביטוי לבין שמירה על מרקם חיים תקין ואנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת להבטיח זאת. לכן, חשוב לשמור את תפקודה של משטרת ישראל עצמאית ואוטונומית אשר כפופה, כפי שהצעתי לכל אורך שנות כהונתי, למרות החוק בלבד. עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף".
1 צפייה בגלריה
שבתאי ובן גביר. "המשטרה איננה צד"
שבתאי ובן גביר. "המשטרה איננה צד"
שבתאי ובן גביר. "המשטרה איננה צד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך התייחס לטענות על אלימות נגד מפגינים: "לצערי, לאחרונה השיח כלפי המשטרה הופך מתלהם, מכליל וחוצה כל גבול. כמדינה חפצת חיים עלינו לוודא ששוטרינו ולוחמינו אינם הופכים לשק החבטות הלאומי, אין לנו משטרה אחרת זו המשטרה שלכם ושל כולנו. אנחנו לא חפים מטעויות ואני ער לכל אירוע חריג, אבל אני מתחייב בפניכם ששוטרינו לא באים במטרה להתעמת עם המפגינים. ביצוע מעצרים ופינוי צירים לעולם לא יזכו את המשטרה באהדת הציבור אך זהו תפקידנו ואנחנו נדרשים לעשות זאת בשום שכל ושימוש מינימלי בכוח ואמצעים ככל שהדבר מתאפשר. אני מבקש מעל בימה זו להדליק נורת אזהרה לכולנו - המשטרה איננה צד ותפעל לאפשר כל מחאה כל עוד זו עומדת בחוק, החלשת המשטרה תפגע בתפקודה ויכולותיה. הדבר מדיר שינה מעיניי ולבטח כשברור לכולנו שהדבר ישליך על הביטחון האישי של כלל אזרחי המדינה, אנו ללא ספק נמצאים בשעת מבחן כאומה, ומכאן אני קורא לכולנו בואו נוריד את מפלס השנאה".
לגבי מתקפת 7 באוקטובר אמר שבתאי: "שוטרי משטרת ישראל ולוחמיה היו הראשונים בחזית, הראשונים להגיב, הם נלחמו בחוליות המחבלים הרצחניות בקרבות פנים מול פנים, הגנו בגופם על אזרחים ובלמו את המשך מסע הרצח. הם מצאו עצמם בלב הלחימה במשימה לא טריוויאלית נלחמים ב-30 זירות במלוא העוז, בנחישות ובהקרבה עילאית. הם יצאו לקרב עקוב מדם כאשר בנפשם פועמת תחושות השליחות ומסירות הלב. הם היו עדים למראות הזוועה וגילו תושייה ועוז רוח והמשיכו לפעול תחת אש תוך חילוץ אזרחים מהתופת. בקרבות עזים של היום הקשה הזה איבדה משטרת ישראל מטובי בניה ובנותיה 57 גיבורים וגיבורות אשר עמדו כחיץ בין המרצחים לאזרחים. יותר מאי-פעם התחדד מיקומה של משטרת ישראל בתפיסת הביטחון הלאומי, בעקבות מתקפת הטרור הקשה והמלחמה שפרצה בעקבותיה המשטרה מצויה בכוננות גבוהה בפריסה רחבה בכל הארץ".

"שוטר משרת את החוק בלבד"

לאחרונה דיבר המפכ"ל על העימות מול מדיניות בן גביר והתייחס ישירות לנושא הפוליטי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי. חובה עלינו כחברה דמוקרטית להבטיח כי יישמרו היסודות העקרוניים לתפקודה של משטרת ישראל ולממשק הראוי בינה לבין הדרג המדיני. אין חולק על כך שהמשטרה כפופה לדרג המדיני, עליה לבצע את משימותיה באופן ממלכתי וא-פוליטי. כששוטר מפעיל סמכות כלפי אזרח, מחובתו לראות את החוק כנגד עיניו ורק את החוק. אזרח צריך לדעת שהשוטר שעומד מולו משרת את החוק בלבד, ולא שר כזה או אחר".
"אני מתחייב בפניכם ששוטרינו לא באים במטרה להתעמת עם המפגינים. ביצוע מעצרים ופינוי צירים לעולם לא יזכו את המשטרה באהדת הציבור אך זהו תפקידנו ואנחנו נדרשים לעשות זאת בשום שכל ושימוש מינימלי בכוח ואמצעים ככל שהדבר מתאפשר"
שבתאי התייחס לאחרונה גם לדיון בבג"ץ על התיקון לחוק המשטרה ולמרות שלא ניתן לו להביע את עמדתו בדיון הוא שלח מכתב לבית המשפט ובו כתב כי החוק יצר "מצב חוקי עמום, שאינו מגדיר את הכלים למימוש ההפרדה העלול להביא להתערבות פסולה בעבודת המשטרה". בנוסף, קבע כי "מאז שנחקק החוק אנו עדים לתהליך התערערות עקרונות בסיסיים מאוד של עבודת המשטרה – משטרה מקצועית, ממלכתית, א-פוליטית, אשר פועלת אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים".
שבתאי הצביע במכתבו על ארבעה נושאים מרכזיים: מניעת התערבות באירועים קונקרטיים, הקצאת כוחות - שעליה להישאר נתונה להחלטות המפכ"ל, מניעת קשר ישיר בן השר לדרגי השטח או גורמים פוליטיים, ומינויים. בסוגיית המינויים הדגיש שבתאי כי "בית המשפט העליון קבע בעבר, גם ביחס למינויים בכירים, כי הליך המיון מתבצע במשטרה והמפכ"ל מציג לשר את המועמד.